מאכלים מהגן עדן מקדם

קמיע מומחה

משתמש ותיק
שמעתי על הטל. בשיעורי הגה''ק רבי יעקלי מפשעווארסק זי''ע מאנטוורפין שעלי הטיי הוא מגן עדן שאדם הראשון לקחו עמו בעת אשר ''ויגרש את האדם'' משם, ונטעו אח''כ, ומפני זה הוא משיב את הנפש, אשמח אם מישהוא יוכל לציין מקור קדום לזה.
 
 

כפשוטו

משתמש ותיק
קמיע מומחה אמר:
שמעתי על הטל. בשיעורי הגה''ק רבי יעקלי מפשעווארסק זי''ע מאנטוורפין שעלי הטיי הוא מגן עדן שאדם הראשון לקחו עמו בעת אשר ''ויגרש את האדם'' משם, ונטעו אח''כ, ומפני זה הוא משיב את הנפש, אשמח אם מישהוא יוכל לציין מקור קדום לזה.
אולי יש ליישב עפ"ז, מדוע בנוסף לזה שמריחים בשמים במוצ"ש מפאת שמשיבים את הנפש, יש גם ענין לשתות חמין...
 
 

שמחה מנתניה

משתמש ותיק
קמיע מומחה אמר:
שמעתי על הטל. בשיעורי הגה''ק רבי יעקלי מפשעווארסק זי''ע מאנטוורפין שעלי הטיי הוא מגן עדן שאדם הראשון לקחו עמו בעת אשר ''ויגרש את האדם'' משם, ונטעו אח''כ, ומפני זה הוא משיב את הנפש, אשמח אם מישהוא יוכל לציין מקור קדום לזה.

סברא היא שכל דבר טוב ומשיב את הנפש, איכשהו מקורו מגן עדן
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
כנראה לא מסתדר עם רמח"ל דעת תבונות שעץ הדעת היה עצים דקים רוחניים

.ואמנם זה כלל ענין שני העצים, עץ החיים ועץ הדעת, שודאי אין מקרא יוצא מידי פשוטו, והעצים עצים היו. והפירות פירות והאכילה אכילה, אך פירות דקים ואכילה דקה, מה שאין מחשבתנו מציירת, שאינה מציירת אלא דברים גופניים, אמנם הלא גם בפירות הגשמיים יש הסגולות שמשתמשים מהם לרפואות ולדברים אחרים, ויש בסגולות הטבעיים דברים נפלאים, גם העצים האלה היה בפרים סגולה שחקק הבורה ית' שמו, כי עץ החיים היה בפריו סגולה להכניס בלב הידיעה הנכונה והדבקות והאהבה אליו יתברך והידיעה בדרכיו הקדושים, והיה שולל מן הנפש התאוות הגופניות, ועץ הדעת היה מכניס בלב התאוות הגופניות והחומריות וכל החטאים. ואם היה אדם הראשון אוכל מעץ החיים ולא מעץ הדעת, היה מתדבק והולך בקדושת קונו ומתענג על הוד קדושתו לנצח נצחים באין מפריד, וכשאכל מעץ הדעת נשתקע בתאוות הגופניות ואהב החמריות. הנה כי כן מכל מקום אבד יקר רוחניותו ונשאר גשמי במספר הימים שנגזר עליו עד שישבע פרי חטאו ושב ורפא לו... (שם קכו)
 

ירמיה

משתמש ותיק
שתי תשובות בדבר. הוא לא אמר שזה היה עץ הדעת או עץ החיים, אלא סתם עץ מגן עדן. ועוד, שע"כ היה בהם גם גשמיות, כדברי הרמח"ל, וא"כ יתכן שנותר מזה בימינו רק ההשבת נפש.
 
חלק עליון תַחתִית