דין כתמים גדולים על בגד צבעוני או שאינו מק"ט !

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
מדוע לא מצינו לכל הראשונים ואחרונים ואפילו אחרוני האחרונים שידברו בדין זה מהו שיעורו של כתם על גבי דבר שאינו מק"ט או על צבעוני מהו שיעורו לאסור או להתיר ???

והדבר פלא גדול כי רבה בזה המבוכה !!!
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
מדוע לא מצינו לכל הראשונים ואחרונים ואפילו אחרוני האחרונים שידברו בדין זה מהו שיעורו של כתם על גבי דבר שאינו מק"ט או על צבעוני מהו שיעורו לאסור או להתיר ???

והדבר פלא גדול כי רבה בזה המבוכה !!!
איזה מבוכה? מותר בכל כתם, יהא שיעורו אשר יהא.
 

סופר המלך

משתמש ותיק
אכן אין לו שיעור...
כל המבוכה התחילה בגלל שמצד אחד מטהרים כתמים בבגד צמוד אף שודאי הגיעו מהגוף רק מחמת הטענה שלא היתה הרגשה, ומצד שני מטמאים דם וסת רגיל אף אם לא היתה הרגשה, כך שבעצם נתעוררה מבוכה, אז מה כתם ומה לא? ישבו מי שישבו וקבעו להם 'שיעור', חצי כרטיס אשראי, שלש גריסים, ועוד שלל רעיונות...
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
ממילא נחה הקושיא מהראשונים והאחרונים שלא כתבו שיעור, כיון שבימיהם היתה הרגשה, וכל מה שבהרגשה הוי נדה, ובלא הרגשה הוי כתם אף גדול.
רק נשאר לשאול על אחרוני האחרונים.
ויכול להיות שבאמת כן כתבו ואיני בקי בכל הספרים.
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
חזק וברוך אמר:
ציון הלא תשאלי אמר:
מדוע לא מצינו לכל הראשונים ואחרונים ואפילו אחרוני האחרונים שידברו בדין זה מהו שיעורו של כתם על גבי דבר שאינו מק"ט או על צבעוני מהו שיעורו לאסור או להתיר ???

והדבר פלא גדול כי רבה בזה המבוכה !!!
איזה מבוכה? מותר בכל כתם, יהא שיעורו אשר יהא.

ח"ו לדבר כך ... וכי אשה שתלבש כל חייה בגד צבעוני לא נטמאה בגלל כך ??? וגם אם תראה מחזור שלם ?
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
סופר המלך אמר:
אכן אין לו שיעור...
כל המבוכה התחילה בגלל שמצד אחד מטהרים כתמים בבגד צמוד אף שודאי הגיעו מהגוף רק מחמת הטענה שלא היתה הרגשה, ומצד שני מטמאים דם וסת רגיל אף אם לא היתה הרגשה, כך שבעצם נתעוררה מבוכה, אז מה כתם ומה לא? ישבו מי שישבו וקבעו להם 'שיעור', חצי כרטיס אשראי, שלש גריסים, ועוד שלל רעיונות...

נמצא סתירה בדבריך ... יש שיעור או אין שיעור ? כרטיס אשראי או 3 גריסים ? מי קובע כמה ? ולמה  אף אחד לא דיבר בכה"ג ?
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
חזק וברוך אמר:
ציון הלא תשאלי אמר:
מדוע לא מצינו לכל הראשונים ואחרונים ואפילו אחרוני האחרונים שידברו בדין זה מהו שיעורו של כתם על גבי דבר שאינו מק"ט או על צבעוני מהו שיעורו לאסור או להתיר ???

והדבר פלא גדול כי רבה בזה המבוכה !!!
איזה מבוכה? מותר בכל כתם, יהא שיעורו אשר יהא.

ח"ו לדבר כך ... וכי אשה שתלבש כל חייה בגד צבעוני לא נטמאה בגלל כך ??? וגם אם תראה מחזור שלם ?
אם תראה בלי הרגשה - כן.
 
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
חזק וברוך אמר:
ציון הלא תשאלי אמר:
חזק וברוך אמר:
איזה מבוכה? מותר בכל כתם, יהא שיעורו אשר יהא.

ח"ו לדבר כך ... וכי אשה שתלבש כל חייה בגד צבעוני לא נטמאה בגלל כך ??? וגם אם תראה מחזור שלם ?
אם תראה בלי הרגשה - כן.
קשה לי להאמין שאנשים כשרים ויראים כך מדברים ??
אם כך כבודו נוהג - אזי תתחיל לעשות תשובה ואולי אף תיקון כרת !
 
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
חזק וברוך אמר:
ציון הלא תשאלי אמר:
מדוע לא מצינו לכל הראשונים ואחרונים ואפילו אחרוני האחרונים שידברו בדין זה מהו שיעורו של כתם על גבי דבר שאינו מק"ט או על צבעוני מהו שיעורו לאסור או להתיר ???

והדבר פלא גדול כי רבה בזה המבוכה !!!
איזה מבוכה? מותר בכל כתם, יהא שיעורו אשר יהא.

ח"ו לדבר כך ... וכי אשה שתלבש כל חייה בגד צבעוני לא נטמאה בגלל כך ??? וגם אם תראה מחזור שלם ?
אם תראה מחזור, לא תטמא מדין כתם אלא מדין "כי יזוב זוב דמה מגופה"....
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
חזק וברוך אמר:
ציון הלא תשאלי אמר:
חזק וברוך אמר:
איזה מבוכה? מותר בכל כתם, יהא שיעורו אשר יהא.

ח"ו לדבר כך ... וכי אשה שתלבש כל חייה בגד צבעוני לא נטמאה בגלל כך ??? וגם אם תראה מחזור שלם ?
אם תראה בלי הרגשה - כן.
 
עירוב פרשיות שנו כאן, בלא הרגשה=טומאה דרבנן (יש נידון מה בימינו שאין הרגשה, מבלי להכנס לזה), טומאת כתמים כל עיקרה דרבנן., ובכל כגד.
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
חזק וברוך אמר:
ציון הלא תשאלי אמר:
ח"ו לדבר כך ... וכי אשה שתלבש כל חייה בגד צבעוני לא נטמאה בגלל כך ??? וגם אם תראה מחזור שלם ?
אם תראה בלי הרגשה - כן.
קשה לי להאמין שאנשים כשרים ויראים כך מדברים ??
אם כך כבודו נוהג - אזי תתחיל לעשות תשובה ואולי אף תיקון כרת !


אינני מבין מה הבעיה של כבודו, בסה"כ ציטטתי את השו"ע (יו"ד סי' קצ סעי' א-י):

 דבר תורה אין האשה מטמאה ולא אסורה לבעלה עד שתרגיש שיצא דם מבשרה,  וחכמים גזרו על כתם שנמצא בגופה או בבגדיה, שהיא טמאה, ואסורה לבעלה אפילו לא הרגישה ואפילו בדקה עצמה ומצאה טהורה.

 כתם שנמצא על דבר שאינו מקבל טומאה, לא גזרו עליו וכו' וכן כתם שנמצא על בגד צבוע, טהורה.


 
 

אלי מאירי

משתמש ותיק
אמנם להבנתי מוסכם שוסת כהרגלה נחשבת לדאוריתא בכל מקרה. דומני שהרב אלישיב אחז שהרגשה בכגון דא הוי רק סימן ולא סיבה, ואילו הרב ואזנר אחז שישנה הרגשה אך טרדות היומם מסירים דעתה מדקות החושים.
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
חזק וברוך אמר:
ציון הלא תשאלי אמר:
חזק וברוך אמר:
אם תראה בלי הרגשה - כן.
קשה לי להאמין שאנשים כשרים ויראים כך מדברים ??
אם כך כבודו נוהג - אזי תתחיל לעשות תשובה ואולי אף תיקון כרת !


אינני מבין מה הבעיה של כבודו, בסה"כ ציטטתי את השו"ע (יו"ד סי' קצ סעי' א-י):

 דבר תורה אין האשה מטמאה ולא אסורה לבעלה עד שתרגיש שיצא דם מבשרה,  וחכמים גזרו על כתם שנמצא בגופה או בבגדיה, שהיא טמאה, ואסורה לבעלה אפילו לא הרגישה ואפילו בדקה עצמה ומצאה טהורה.

 כתם שנמצא על דבר שאינו מקבל טומאה, לא גזרו עליו וכו' וכן כתם שנמצא על בגד צבוע, טהורה.

היא גופה הקושיא שנתקשיתי ... מהו הקו המפריד בין ראיית מחזור בזמננו שהוא לרוב בלא הרגשה לבין מה שמרן כותב בסעיף א' - כי לפי מרן משמע שאין חילוק וכל כתם מותר כדבריך ! וזה קשה לומר כך לכל בר בי רב דחד יומא !
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
@ציון הלא תשאלי
לא יודע, לי אין בעיה לקבל את השו"ע כפשוטו. זה לא המצאה שלו, אלא מוסכם בש"ס ראשונים ואחרונים.

אודות שאלתך - הרב @אלי מאירי הביא למעלה ב' דעות. (ולענ"ד דברי הרב אלישיב אינם במשמעות השו"ע. ולפי הרב וואזנר לכאורה זה רק ספק. ויש לציין לסד"ט שהעיר מדוע הבודקת בעד ומצאה עליו דם דנים אותה כודאי טמאה ולא כספק.)
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
יש גם מחלוקת הפוסקים אם כשמרגישה זיבת דבר לח האם הוי הרגשה שהתכוונה התורה או שמא רק יציאת דם מהמקור.

וכן בתוך הפוסקים גופא אשר סוברים דזיבת דבר לח הוי הרגשה, מחלוקת ביניהם האם דווקא זיבה בתוך הפרוזדור או אף זיבה מבשרה לחוץ.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
חזק וברוך אמר:
ציון הלא תשאלי אמר:
ח"ו לדבר כך ... וכי אשה שתלבש כל חייה בגד צבעוני לא נטמאה בגלל כך ??? וגם אם תראה מחזור שלם ?
אם תראה בלי הרגשה - כן.
קשה לי להאמין שאנשים כשרים ויראים כך מדברים ??
אם כך כבודו נוהג - אזי תתחיל לעשות תשובה ואולי אף תיקון כרת !
לדעתי ניתן להירגע עם השפה הזו, 
כיוון שלמעשה בפועל הוא ודאי נוהג כמוך ללא שום הבדל (עכ"פ בעניין זה כשהאישה אומרת בפשיטות שקיבלה מחזור). 
הוויכוח כאן על מהות הכתם דרבנן, ושיעורו. 
 
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
חייל של הרבי אמר:
ציון הלא תשאלי אמר:
חזק וברוך אמר:
אם תראה בלי הרגשה - כן.
קשה לי להאמין שאנשים כשרים ויראים כך מדברים ??
אם כך כבודו נוהג - אזי תתחיל לעשות תשובה ואולי אף תיקון כרת !
לדעתי ניתן להירגע עם השפה הזו, 
כיוון שלמעשה בפועל הוא ודאי נוהג כמוך ללא שום הבדל (עכ"פ בעניין זה כשהאישה אומרת בפשיטות שקיבלה מחזור). 
הוויכוח כאן על מהות הכתם דרבנן, ושיעורו. 
א. אתה צודק בקשר לשפה, אך קשה לי לקבל אנשים יראים וקדושים שמדברים בשפה שאף אחד לא מדבר ככה חוץ מהם, והם רואים את זה כנורמלי לכל דבר וזה שגוי ופסול !
ב. אינני יודע אם אכן הוא באמת נוהג כמוני, יעויין בהערתו הקודמת שלוקח את דברי השו"ע כפשוטם של דברים.
ג. ועל מהות הכתם איננו מתווכחים אלא אל שיעורו ועל הקו המפריד בין כתם לראיית מחזור - מהו ??? ולמה אף אחד מהראשונים ומהפוסקים לא דן בדבר כ"כ מצוי והכרחי דלא יבואו לטעותו של הרב "חזק וברוך" !
 
 

בן עמינדב

משתמש ותיק
אשה הרואה בשפע כדרך הרגילות אצל נשים לא ימלט שתהיה הרגשה עכ"פ של זיבת דבר לח. עוד יש להוסיף שהרבה פוסקים כתבו שכשיודעת בעצמה שהוא מגופה הויא הרגשה ולפי"ז דין כתמים הוא דווקא כשמוצאת כתם באופן מפתיע מבלי להרגיש שהגיע הוסת.ובכה"ג ישנם כל קולות כתמים.
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן עמינדב אמר:
אשה הרואה בשפע כדרך הרגילות אצל נשים לא ימלט שתהיה הרגשה עכ"פ של זיבת דבר לח. עוד יש להוסיף שהרבה פוסקים כתבו שכשיודעת בעצמה שהוא מגופה הויא הרגשה ולפי"ז דין כתמים הוא דווקא כשמוצאת כתם באופן מפתיע מבלי להרגיש שהגיע הוסת.ובכה"ג ישנם כל קולות כתמים.

אוקיי. אכן כדברך אמרתי אך עדיין ישנם כמה הערות : א. מי הכריע לך שזיבת דבר לח הינו הרגשה מה"ת ? והלא הדבר נדון במחלוקת אחרונים וכמעט לרוב הפוסקים לא הוי הרגשה.
ב. עדיין לא יישבת לנו את מקור הקושיא, מתי אנו אומרים שהוי דין ראיית מחזור ולא ככתם .. וכי אם תראה "בהפתעה" גמורה כמות של 20 גריסים של דם גם נטהר אותה ? ולמה ?
איפה המדד לכך ? ומהו המקור ? 
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
אלי מאירי אמר:
אמנם להבנתי מוסכם שוסת כהרגלה נחשבת לדאוריתא בכל מקרה. דומני שהרב אלישיב אחז שהרגשה בכגון דא הוי רק סימן ולא סיבה, ואילו הרב ואזנר אחז שישנה הרגשה אך טרדות היומם מסירים דעתה מדקות החושים.

עי' קובץ תשובות סי' פד (וסימנך...)
 

הלומד ילד

משתמש רגיל
אלי מאירי אמר:
אמנם להבנתי מוסכם שוסת כהרגלה נחשבת לדאוריתא בכל מקרה. דומני שהרב אלישיב אחז שהרגשה בכגון דא הוי רק סימן ולא סיבה, ואילו הרב ואזנר אחז שישנה הרגשה אך טרדות היומם מסירים דעתה מדקות החושים.
אני הקטן דיברתי לא מזמן עם חתנו של רב וואזנר זצ"ל יבדלחט"א הרה"ג רבי אברהם יעקב איצקוביץ שליט"א רב קהילת שבט הלוי ירושלים, ואמר לי שהרב וואזנר אחז שצריך להחמיר בזה כמו בדאורייתא משום ספק רחוק שאחת למאה נשים רואה פעם אחת בחייה בהרגשה, ולמרות שזה ספק רחוק יש להחמיר בספק כריתות כבדאורייתא.
והרב יוסף בינימין וואזנר שליט"א נכדו של הגר"ש וואזנר זצ"ל ובנו של יבדלחט"א הגרח"מ וואזנר שליט"א אמר לי שהוא שאל את סבו הגר"ש שיוצא באשה שראתה מחזור בא' כסלו בלא הרגשה ובא' טבת בהרגשה ובא' שבט בלא הרגשה שקבעה וסת מדרבנן אך צריכה ימי פרישה משום ראייתה מדאורייתא, וא"כ צריך ללמד את בנות ישראל את דיני ההרגשות כדי שידעו לספור את ימי הפרישה וקביעות הוסתות כראוי, וענה לו הגר"ש שלא יפרסם את זה כדי שלא יבלבלו את האנשים וניתן להקל בימי פרישה דרבנן ע"מ לא לבלבל.
עכ"פ ברור לכל מי שלומד את הסוגיא שוודאי מגופה שאינה מרגישה אינה טמאה דאורייתא אלא דרבנן מדין כתמים, ורבנן גזרו רק בבגד שמקבל טומאה, אך במחזור מטבע הדברים יש גם על הגוף ואז מטמא.
ובנוסף שהגר"ש וואזנר אמר בשם החזו"א שמחזור ממש מטמאים כדי שלא תשתכח תורת נידות (כך שמעתי משמו), ומדיבורים עם רופאים החליטו גדולי ישראל באיזה שיעור יהיה נחשב מחזור ממש שיטמאו אותו.
ודעו לכם קולא מיוחדת ששמעתי מפי כמה רבנים באשה שיש לה התקן שמאוד קשה לנשים כאלו להיטהר, שיכולה להשים (ע"פ שאלת חכם) פד לבן בתוך הבגד הצמוד לגופה, ומכיוון שהפד אינו מקבל טומאה ניתן להקל בו מדין כתם.
 
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
בן עמינדב אמר:
אשה הרואה בשפע כדרך הרגילות אצל נשים לא ימלט שתהיה הרגשה עכ"פ של זיבת דבר לח. 
צריך לדעת שלכו"ע מה שמרגישה נוזל ורטוב לא הוי זיבת דבר לח, היא צריכה להרגיש את היציאה מגופה ממש

 
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
אולי ההגדרה של וסת היא ראיה בלתי פוסקת, וכתמים באים לעיתים ובהפסקות
ומענין לענין באותו ענין, הייתי פעם אצל הגר"י בלוי זצ"ל, עם כתם, והתיר לי, אבל אמר לי שלפי מהות הכתם, נראה לו שעתיד לבא וסת, וכדאי להמתין ולראות, ואכן כך הוי
(זו הפעם היחידה, שענה לי בצורה של כדאי, תמיד היה מותר או אסור).
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
הלומד ילד אמר:
אלי מאירי אמר:
אמנם להבנתי מוסכם שוסת כהרגלה נחשבת לדאוריתא בכל מקרה. דומני שהרב אלישיב אחז שהרגשה בכגון דא הוי רק סימן ולא סיבה, ואילו הרב ואזנר אחז שישנה הרגשה אך טרדות היומם מסירים דעתה מדקות החושים.
אני הקטן דיברתי לא מזמן עם חתנו של רב וואזנר זצ"ל יבדלחט"א הרה"ג רבי אברהם יעקב איצקוביץ שליט"א רב קהילת שבט הלוי ירושלים, ואמר לי שהרב וואזנר אחז שצריך להחמיר בזה כמו בדאורייתא משום ספק רחוק שאחת למאה נשים רואה פעם אחת בחייה בהרגשה, ולמרות שזה ספק רחוק יש להחמיר בספק כריתות כבדאורייתא.
והרב יוסף בינימין וואזנר שליט"א נכדו של הגר"ש וואזנר זצ"ל ובנו של יבדלחט"א הגרח"מ וואזנר שליט"א אמר לי שהוא שאל את סבו הגר"ש שיוצא באשה שראתה מחזור בא' כסלו בלא הרגשה ובא' טבת בהרגשה ובא' שבט בלא הרגשה שקבעה וסת מדרבנן אך צריכה ימי פרישה משום ראייתה מדאורייתא, וא"כ צריך ללמד את בנות ישראל את דיני ההרגשות כדי שידעו לספור את ימי הפרישה וקביעות הוסתות כראוי, וענה לו הגר"ש שלא יפרסם את זה כדי שלא יבלבלו את האנשים וניתן להקל בימי פרישה דרבנן ע"מ לא לבלבל.
עכ"פ ברור לכל מי שלומד את הסוגיא שוודאי מגופה שאינה מרגישה אינה טמאה דאורייתא אלא דרבנן מדין כתמים, ורבנן גזרו רק בבגד שמקבל טומאה, אך במחזור מטבע הדברים יש גם על הגוף ואז מטמא.
ובנוסף שהגר"ש וואזנר אמר בשם החזו"א שמחזור ממש מטמאים כדי שלא תשתכח תורת נידות (כך שמעתי משמו), ומדיבורים עם רופאים החליטו גדולי ישראל באיזה שיעור יהיה נחשב מחזור ממש שיטמאו אותו.
ודעו לכם קולא מיוחדת ששמעתי מפי כמה רבנים באשה שיש לה התקן שמאוד קשה לנשים כאלו להיטהר, שיכולה להשים (ע"פ שאלת חכם) פד לבן בתוך הבגד הצמוד לגופה, ומכיוון שהפד אינו מקבל טומאה ניתן להקל בו מדין כתם.
ניכר מדבריך שת"ח הנך ויפה דנת יישר כחך !
רק אשמח לשמוע יותר על מה שכתבת :" ומדיבורים עם רופאים החליטו גדולי ישראל באיזה שיעור יהיה נחשב מחזור ממש שיטמאו אותו."
 
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
הלומד ילד אמר:
אלי מאירי אמר:
אמנם להבנתי מוסכם שוסת כהרגלה נחשבת לדאוריתא בכל מקרה. דומני שהרב אלישיב אחז שהרגשה בכגון דא הוי רק סימן ולא סיבה, ואילו הרב ואזנר אחז שישנה הרגשה אך טרדות היומם מסירים דעתה מדקות החושים.
אני הקטן דיברתי לא מזמן עם חתנו של רב וואזנר זצ"ל יבדלחט"א הרה"ג רבי אברהם יעקב איצקוביץ שליט"א רב קהילת שבט הלוי ירושלים, ואמר לי שהרב וואזנר אחז שצריך להחמיר בזה כמו בדאורייתא משום ספק רחוק שאחת למאה נשים רואה פעם אחת בחייה בהרגשה, ולמרות שזה ספק רחוק יש להחמיר בספק כריתות כבדאורייתא.
והרב יוסף בינימין וואזנר שליט"א נכדו של הגר"ש וואזנר זצ"ל ובנו של יבדלחט"א הגרח"מ וואזנר שליט"א אמר לי שהוא שאל את סבו הגר"ש שיוצא באשה שראתה מחזור בא' כסלו בלא הרגשה ובא' טבת בהרגשה ובא' שבט בלא הרגשה שקבעה וסת מדרבנן אך צריכה ימי פרישה משום ראייתה מדאורייתא, וא"כ צריך ללמד את בנות ישראל את דיני ההרגשות כדי שידעו לספור את ימי הפרישה וקביעות הוסתות כראוי, וענה לו הגר"ש שלא יפרסם את זה כדי שלא יבלבלו את האנשים וניתן להקל בימי פרישה דרבנן ע"מ לא לבלבל.
עכ"פ ברור לכל מי שלומד את הסוגיא שוודאי מגופה שאינה מרגישה אינה טמאה דאורייתא אלא דרבנן מדין כתמים, ורבנן גזרו רק בבגד שמקבל טומאה, אך במחזור מטבע הדברים יש גם על הגוף ואז מטמא.
ובנוסף שהגר"ש וואזנר אמר בשם החזו"א שמחזור ממש מטמאים כדי שלא תשתכח תורת נידות (כך שמעתי משמו), ומדיבורים עם רופאים החליטו גדולי ישראל באיזה שיעור יהיה נחשב מחזור ממש שיטמאו אותו.
ודעו לכם קולא מיוחדת ששמעתי מפי כמה רבנים באשה שיש לה התקן שמאוד קשה לנשים כאלו להיטהר, שיכולה להשים (ע"פ שאלת חכם) פד לבן בתוך הבגד הצמוד לגופה, ומכיוון שהפד אינו מקבל טומאה ניתן להקל בו מדין כתם.
ניכר מדבריך שת"ח הנך ויפה דנת יישר כחך !
רק אשמח לשמוע יותר על מה שכתבת :" ומדיבורים עם רופאים החליטו גדולי ישראל באיזה שיעור יהיה נחשב מחזור ממש שיטמאו אותו."
הרב @ציון הלא תשאלי
אם שמת לב, החזו"א והרב וואזנר כותבים כמו שאמרתי, שראיה ללא הרגשה אינה טמאה גם במחזור גמור.
אלא שהרב וואזנר מחמיר מספק שמא הרגישה, ומהחזו"א עולה שמעיקר הדין היא טהורה גמורה, וזו רק הרחקה בעלמא שלא תשתכח תורת נדה.
(מקוה שאינך דן אף אותם כחייבי כרת)
 
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
חזק וברוך אמר:
ציון הלא תשאלי אמר:
קשה לי להאמין שאנשים כשרים ויראים כך מדברים ??
אם כך כבודו נוהג - אזי תתחיל לעשות תשובה ואולי אף תיקון כרת !


אינני מבין מה הבעיה של כבודו, בסה"כ ציטטתי את השו"ע (יו"ד סי' קצ סעי' א-י):

 דבר תורה אין האשה מטמאה ולא אסורה לבעלה עד שתרגיש שיצא דם מבשרה,  וחכמים גזרו על כתם שנמצא בגופה או בבגדיה, שהיא טמאה, ואסורה לבעלה אפילו לא הרגישה ואפילו בדקה עצמה ומצאה טהורה.

 כתם שנמצא על דבר שאינו מקבל טומאה, לא גזרו עליו וכו' וכן כתם שנמצא על בגד צבוע, טהורה.

היא גופה הקושיא שנתקשיתי ... מהו הקו המפריד בין ראיית מחזור בזמננו שהוא לרוב בלא הרגשה לבין מה שמרן כותב בסעיף א' - כי לפי מרן משמע שאין חילוק וכל כתם מותר כדבריך ! וזה קשה לומר כך לכל בר בי רב דחד יומא !

מאי שייטא, יש הרגשה, דהיינו שהאשה מרגישה בעקירת הדם מהמקור, ויש ידיעה ברורה שיצא מהמקור (ולא שאפשר לתלות בדם מכה וכינה וכיו"ב), וזה מה שקורה במחזור.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
מדוע לא מצינו לכל הראשונים ואחרונים ואפילו אחרוני האחרונים שידברו בדין זה מהו שיעורו של כתם על גבי דבר שאינו מק"ט או על צבעוני מהו שיעורו לאסור או להתיר ???

והדבר פלא גדול כי רבה בזה המבוכה !!!

למי שלמד נדה עם שו''ע, המבוכה היא הפוכה כיצד אוסרים היום מחזור, והאמת שהת''ח הגדולים מאוד יודעים את האמת שברוב המקרים זה לא פשוט כלל לאסור, אבל אי אפשר לתת להכריע דבר חמור כזה לכל איש ואשה ועל כן סותמים את הדברים.
אפי' מחזור גמור וגדול אם היה שלא בהרגשה אינו טמא מדאורייתא ואפי' מדרבנן לא מצינו שגזרו על כך בשום מקום ובפשטות הוא טהור.
בפועל אין אדם שנוהג כך, אבל זה מחמת חומר הדברים ומחמת שלא נתברר היטב מתי מרגישים וכמה נשים מרגישות, אגב שמעתי שבאפריקה יש הרבה נשים שעדיין מרגישות ויכול להתקיים המשנה שתוך כדי ביאה אומרות נטמאתי, ויש גם כמה אתיופיות יהודיות כאלה בארץ.
כל השיעורים שנאמרים בזה אינם מעיקרי הדין ואין להם זכר ושמץ בקדמונים, ומה גם שזה דבר תמוה לכל בר דעת לקבוע שיעור כללי לכל הנשים והלא זה ידוע שזה דבר שמשתנה מאשה לאשה, אטו זו גזירת חז''ל שיש לה גדר, ומה גם שמי יש לו כח לקבוע גדרים בזה.
מ''מ התמיהה הגדולה שלך על הרב חזק וברוך אינה במקומה כלל כי דבריו אמת וצדק.
 
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
ציון הלא תשאלי אמר:
מדוע לא מצינו לכל הראשונים ואחרונים ואפילו אחרוני האחרונים שידברו בדין זה מהו שיעורו של כתם על גבי דבר שאינו מק"ט או על צבעוני מהו שיעורו לאסור או להתיר ???

והדבר פלא גדול כי רבה בזה המבוכה !!!

למי שלמד נדה עם שו''ע, המבוכה היא הפוכה כיצד אוסרים היום מחזור, והאמת שהת''ח הגדולים מאוד יודעים את האמת שברוב המקרים זה לא פשוט כלל לאסור, אבל אי אפשר לתת להכריע דבר חמור כזה לכל איש ואשה ועל כן סותמים את הדברים.
אפי' מחזור גמור וגדול אם היה שלא בהרגשה אינו טמא מדאורייתא ואפי' מדרבנן לא מצינו שגזרו על כך בשום מקום ובפשטות הוא טהור.
בפועל אין אדם שנוהג כך, אבל זה מחמת חומר הדברים ומחמת שלא נתברר היטב מתי מרגישים וכמה נשים מרגישות, אגב שמעתי שבאפריקה יש הרבה נשים שעדיין מרגישות ויכול להתקיים המשנה שתוך כדי ביאה אומרות נטמאתי, ויש גם כמה אתיופיות יהודיות כאלה בארץ.
כל השיעורים שנאמרים בזה אינם מעיקרי הדין ואין להם זכר ושמץ בקדמונים, ומה גם שזה דבר תמוה לכל בר דעת לקבוע שיעור כללי לכל הנשים והלא זה ידוע שזה דבר שמשתנה מאשה לאשה, אטו זו גזירת חז''ל שיש לה גדר, ומה גם שמי יש לו כח לקבוע גדרים בזה.
מ''מ התמיהה הגדולה שלך על הרב חזק וברוך אינה במקומה כלל כי דבריו אמת וצדק.
יש כמה סיבות שתהיה טמאה לרוב הפוסקים, ודי בזה שיש דם על בשרה לגזרת כתמים, אבל הכל מדרבנן. וכבר כתבתי פעם שהדבר תמוה שבעד אומרים שהרגישה ולאו אדעתא כשברי לן שבלא עד לא תרגיש, ויותר קשה שרוצים לטעון משום עד ומי רגליים וכד' שכיום טמאה אף שנשים בימינו לא מרגישות ותלי תניא בדלא תניא.
 
 

אברהם בן ארוש

משתמש ותיק
אם זכרוני אינו מטעני, מורה הוראה אמר לי פעם, כמדומני בשם האגרות משה שכתם בשיעור ג' גריסים חשוב ראיה אפילו על בגד צבעוני
 
חלק עליון תַחתִית