האם יש חיוב לעשות בדיקה בשעת וסתה או שזה רק דין כדי שלא יעבור על איסור

rk1234

משתמש ותיק
האם למישהו יש ראיה האם יש חיוב לבדוק בזמן הוסת רק מחמת חשש שמא יבוא או דלמא שיש חיוב גם אם ברור שבעלה מחוץ לעיר ולא יכול להגיע לתקופה ארוכה בשביל שתדע מה וסתה לפעמים הבאות וא"כ בעונה בינונית אין חשש זה או שנאמר שיש חיוב לבדוק בכל מצב אפילו שבאלמנה ופנויה אין דין זה ומה יהיה הדין באשה שבעלה צמח ל"ע הרי פשוט מסברא שהיא לא צריכה לבדוק 
 

אוי טאטע זיסער

משתמש ותיק
באם אין לה וסת קבוע.
אז יש טעם לבדיקה, כי היא יכולה להגיע לוסת קבוע אם זה קורה שלשה פעמים, ואז תצטרך לעקור הוסת הזה ע''י ג''פ.
ואם כן, אם לא תבדוק, ייתכן שהיא קובעת וסת מבלי ידיעתה, ואז תיכשל, כי היא תעקור את הוסתות על ידי פעם אחת, ובפועל לא עקרה הוסת, ואם תשמש ותמצא דם, זה לא יהיה אונס.
וגם אם בעלה צמח, אם יתעורר מחר, היא צריכה לידע אם לחשוש ליום הזה או לא.
 

בן עזאי

משתמש ותיק
נדה יא. תבדוק בימי נדה שמא קבעה לה וסת. ונחלקו בזה הפליתי והפרד"ר, דהפליתי סי' קפ"ו סק"ג סוד"ה אמנם, הקשה להפוסקים דאשה שאין לה וסת אי"צ בדיקה קו"ת, דמבואר בגמ' דבעי בדיקה דלמא תקבע לה וסת, ומשני בימי נדה לא קבעה וכו', ומבו' דסתם אשה שאין לה וסת תבדוק שחו"ע, ועיי"ש דאין לומר דהגמ' מיירי דוקא לטהרות ולא לבעלה, עיי"ש הכרחו, אמנם עיי"ש בפרד"ר סי' קפ"ו עמ' נ"ה.

[יש עוד מ"מ בזה, אם נדרש].
 

rk1234

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן עזאי אמר:
ציטוט נדה יא. תבדוק בימי נדה שמא קבעה לה וסת. ונחלקו בזה הפליתי והפרד"ר, דהפליתי סי' קפ"ו סק"ג סוד"ה אמנם, הקשה להפוסקים דאשה שאין לה וסת אי"צ בדיקה קו"ת, דמבואר בגמ' דבעי בדיקה דלמא תקבע לה וסת, ומשני בימי נדה לא קבעה וכו', ומבו' דסתם אשה שאין לה וסת תבדוק שחו"ע, ועיי"ש דאין לומר דהגמ' מיירי דוקא לטהרות ולא לבעלה, עיי"ש הכרחו, אמנם עיי"ש בפרד"ר סי' קפ"ו עמ' נ"ה.
היה בזה אשכול ארוך של הרב סנגורן של ישראל האם מדובר שם באשה שיש לה וסת אם לאו ואם מדובר באשה שאין לה וסת אז אין ראיה לנידון זה
 

בן עזאי

משתמש ותיק
rk1234 אמר:
היה בזה אשכול ארוך של הרב סנגורן של ישראל האם מדובר שם באשה שיש לה וסת אם לאו ואם מדובר באשה שאין לה וסת אז אין ראיה לנידון זה
לא כ"כ הבנתי את הדחייה, אם אפשר קישור לאותו אשכול, ייש"כ מראש.
 

rk1234

משתמש ותיק
פותח הנושא
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=119&t=19673&p=292173&hilit=%D7%93%D7%99%D7%94+%D7%A9%D7%A2%D7%AA%D7%94#p292173 זה הקישור
 

בן עזאי

משתמש ותיק
rk1234 אמר:
היה בזה אשכול ארוך של הרב סנגורן של ישראל האם מדובר שם באשה שיש לה וסת אם לאו ואם מדובר באשה שאין לה וסת אז אין ראיה לנידון זה
היה קצת קשה לי לעיין בקישור הנ"ל [מחמת ההערות הרבות שיש להעיר בכל שורה מפתיחת האשכול], ולגופו של ענין [מלבד מה שהאחרונים הנ"ל דיברו באשה שאין לה וסת כמדו'], מקופיא אם מיירי באשה שיש לה וסת ומחשש שתקבע וסת אחר צריכה לבדוק, כ"ש אשה שאין לה וסת שתחוש לזה.
 

rk1234

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן עזאי אמר:
אם מיירי באשה שיש לה וסת ומחשש שתקבע וסת אחר צריכה לבדוק, כ"ש אשה שאין לה וסת שתחוש לזה.
שאלתי היא באשה שיש לה וסת האם צריכה לבדוק בשעת וסתה
 

בן עזאי

משתמש ותיק
rk1234 אמר:
שאלתי היא באשה שיש לה וסת האם צריכה לבדוק בשעת וסתה
א"כ מלבד מה שיש לדון בכל הנכתב באשכול שם. יעוי' בקיצור הל' נדה להרא"ש ה"ב ז"ל: "ואם היתה רגילה לראות לל' יום ושינתה את וסתה וראתה לכ' יום כשיגיע יום כ' תפרוש מבעלה כו' ואם לא ראתה ליום כ' כשיגיע יום ט' דהיינו עד עשר ימים לאחר יום עשרים אז תפרוש מבעלה שזהו וסתה הקבוע לה". והקשה המעדני מלך אות א' "ותמיהני וכי אין לה לחוש ליום העשירים בעבור חשש ביום ט' [כלו' דאף אם ראתה לאחר כ' יום עדיין יש לה לחוש ליום העשירי שהוא ל' יום מראיה קודמת] אע"פ דמן הסתם לא תטבול בי' ימים כדלקמן אפ"ה תחוש לו כדי שתדע אם נעקר או לא, עכ"ד. ולכאו' מבו' דאע"פ שהיא עדיין טמאה בעי בדיקה לידע אם נעקר הוסת או לא, ויל"ע בזה.
 

אוי טאטע זיסער

משתמש ותיק
rk1234 אמר:
בן עזאי אמר:
אם מיירי באשה שיש לה וסת ומחשש שתקבע וסת אחר צריכה לבדוק, כ"ש אשה שאין לה וסת שתחוש לזה.
שאלתי היא באשה שיש לה וסת האם צריכה לבדוק בשעת וסתה
למה לא?
הרי אין הגבלה, שיכולה לקבוע רק וסת קבוע אחד.
ואם כן לגבי שאר וסתות הקבועים ושאינם קבועים, צריך לבדוק ולעקוב אם נקבע או נעקר וסת.
 

מחשב

משתמש רגיל
בן עזאי אמר:
נדה יא. תבדוק בימי נדה שמא קבעה לה וסת. ונחלקו בזה הפליתי והפרד"ר, דהפליתי סי' קפ"ו סק"ג סוד"ה אמנם, הקשה להפוסקים דאשה שאין לה וסת אי"צ בדיקה קו"ת, דמבואר בגמ' דבעי בדיקה דלמא תקבע לה וסת, ומשני בימי נדה לא קבעה וכו', ומבו' דסתם אשה שאין לה וסת תבדוק שחו"ע, ועיי"ש דאין לומר דהגמ' מיירי דוקא לטהרות ולא לבעלה, עיי"ש הכרחו, אמנם עיי"ש בפרד"ר סי' קפ"ו עמ' נ"ה.

[יש עוד מ"מ בזה, אם נדרש].
מה שכתבת הוא על קו"ת שלא בשעת הוסת. והוא בוודאי חומרא מצד רואה מ"ת. הפותח האשכול שאל על יום הוסת סתם, אי מחויב לבדוק בוסת שאינו קבוע אף אם אינו נוגע לטהרה לבעלה עכשיו, כגון שהיא בימי טומאה. ואכן, יש לעיין הרבה בגמרא שציינת. וכמדומני שלשיטת רוב הראשונים בביאור הגמרא אין מכאן ראי' ברורה לזה.

ולמעשה יש לחקור, בגדר חיוב הבדיקה בוסת שאינו קבוע, אם הוא אטו וסת קבוע, או משום חשש דילמא תקבע לה וסת ביום זה. דאם הגזירה הוא משום דדילמא קבעה לה וסת, יש לומר בפשטות דמחיובת לבדוק גם אם הוא בימי טומאה.

(הגר"ז כתב כמה פעמים מפורש שהגזירה הוא דדילמא קבעה לה וסת. ולדבריו בפשטות מחיובים לבדוק אף בימי טומאה).
 
 

מונישש

משתמש רגיל
@rk1234 @בן עזאי
בנידון זה ראיתי שהגאון ר' יוסף משה שניאורסון שליט"א מאריך בזה במילואים להערותיו 'רועה בשושנים' על הסוגה בשושנים, והביא כמדומה כל המ"מ הללו [גם המעדני יו"ט, ורצה לדחות שאין משם ראי'], ודן בענין באורך, והביא גם מח' רבותינו הגר"מ בראנדסדארפער זצ"ל ור"מ אטיק זצ"ל עם הגרי"ש אלישיב עיין שם ותרווה נחת.
מצורף
 

קבצים מצורפים

  • רוב''ש (1).pdf
    761.5 KB · צפיות: 2
חלק עליון תַחתִית