הגיע לשער הגדול העביר את הנגר ואת הפותחות ופתחו

תיקו

משתמש ותיק
מה הטעם שנתנו את המנעול של ההיכל בצורה כזאת שיהיה מבפנים של ההיכל וכשצריך לפתוח ילכו סחור סחור דרך הפשפש והתא ומדוע לא התקינו את המנעול מחוץ לשער הגדול בצד האולם ויפתחו את ההיכל ישר מהאולם 
 

מ אלישע

משתמש ותיק
יותר נאה ומכובד כשמצניעים את המנעול. (ויש עיצובי דלתות גם היום. להסתיר את המנעול) וכל זה לכבוד ה'.
ובפרט מנעול שלהם שהיה גדול מאוד.
(וכפשט הכתוב ונתתי מפתח בית דוד על שכמו)
 

תיקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
מ אלישע אמר:
יותר נאה ומכובד כשמצניעים את המנעול. (ויש עיצובי דלתות גם היום. להסתיר את המנעול) וכל זה לכבוד ה'.
ובפרט מנעול שלהם שהיה גדול מאוד.
(וכפשט הכתוב ונתתי מפתח בית דוד על שכמו)
אולי אדרבא היה יותר ראוי שיהיה מוצנע מההיכל ששם עיקר השראת השכינה ויעמוד מגולה מחוץ להיכל 
 

מ אלישע

משתמש ותיק
לא הבנתי
נכנס לתא ולפשפש, ולא ממש להיכל בתחילה.
המנעול עצמו מוחבא בעובי כותל צפוני. ורק חור המנעול ניכר בכותל (צפוני) של היכל.
ואם היה בכותל מזרחי של ההיכל (הוא כותל מערבי של האולם) היה ניכר יותר.

(אולי לפי השיטות שקדושת היכל ואולם היא אחת. לא רוצה להראות ביניהם מנעול, ורק דלת.
ולא ברור לי שסברא זו נכונה)



(בדרך דרוש שפע בית המקדש מתחיל מלמעלה. ולכן הפתיחה מתחילה מלמעלה, כלומר קודם פותחים את ההיכל. וממנו יוצא האור לאולם)
 

אבי חי

משתמש ותיק
תיקו אמר:
מ אלישע אמר:
יותר נאה ומכובד כשמצניעים את המנעול. (ויש עיצובי דלתות גם היום. להסתיר את המנעול) וכל זה לכבוד ה'.
ובפרט מנעול שלהם שהיה גדול מאוד.
(וכפשט הכתוב ונתתי מפתח בית דוד על שכמו)
אולי אדרבא היה יותר ראוי שיהיה מוצנע מההיכל ששם עיקר השראת השכינה ויעמוד מגולה מחוץ להיכל 
כיו"ב חזינן לענין ציפוי קירות ההיכל בזהב, שהמקום שמכוסה ע"י הדלתות בפתיחתן לא היה מצופה, אע"פ שכשסגורות נותר המקום מגולה כלפי פנים ההיכל.

יש להוסיף שזה לא רק היכן יראו את המנעול, אלא צורת המנעול ע"י נגר לא תיתכן מבחוץ, כמובן

ועדיין השאלה טובה, יש"כ
 
 

תיקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
מ אלישע אמר:
לא הבנתי
נכנס לתא ולפשפש, ולא ממש להיכל בתחילה.
מה זה משנה מהיכן הוא נכנס אם אתה טוען שמנעול מגולה הוא לא נאה ומכובד א"כ יוצא שכל הלילה היה המנעול מגולה בתוך ההיכל ואין זה נאה ומכובד וא"כ היה ראוי שהוא יהיה מוצנע ממהיכל שקדושתו גבוהה יותר ויעמוד בצד האולם

 
 

תיקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבי חי אמר:
כיו"ב חזינן לענין ציפוי קירות ההיכל בזהב, שהמקום שמכוסה ע"י הדלתות בפתיחתן לא היה מצופה, אע"פ שכשסגורות נותר המקום מגולה כלפי פנים ההיכל.
לפי"ז צריך להבין שחשבו את כבוד ההיכל במראיתו רק ביום כשההיכל פתוח ולא בלילה כשהוא נעול
 

תיקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבי חי אמר:
כיו"ב חזינן לענין ציפוי קירות ההיכל בזהב, שהמקום שמכוסה ע"י הדלתות בפתיחתן לא היה מצופה, אע"פ שכשסגורות נותר המקום מגולה כלפי פנים ההיכל.
לפי"ז צריך להבין שחשבו את כבוד ההיכל במראיתו רק ביום כשההיכל פתוח ולא בלילה כשהוא נעול
 

דברי יושר

משתמש ותיק
לא נראה לי שהעניין הוא ביופי,
לדעתי, דרך כבוד הוא שההיכל נפתח מבפנים,
ולא שבאים בבוקר לפותחו מבחוץ, כמו מחסן נטוש (להבדיל) שאן בתוכו אף אחד.
 

תיקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
מ.ה. אמר:
לא נראה לי שהעניין הוא ביופי,
לדעתי, דרך כבוד הוא שההיכל נפתח מבפנים,
ולא שבאים בבוקר לפותחו מבחוץ, כמו מחסן נטוש (להבדיל) שאן בתוכו אף אחד.
יישר כח ממש נשמע תירוץ מתיישב על הלב 
 

עדין

משתמש ותיק
מ.ה. אמר:
לא נראה לי שהעניין הוא ביופי,
לדעתי, דרך כבוד הוא שההיכל נפתח מבפנים,
ולא שבאים בבוקר לפותחו מבחוץ, כמו מחסן נטוש (להבדיל) שאן בתוכו אף אחד.
וכמו שמירת המקדש. שזה משום כבוד.
 
 
חלק עליון תַחתִית