מקדיש ע"מ שלא יהיה איסור גיזה וחלב מעילה יג.

הערשל

משתמש ותיק
עי' במעילה יג. במשנה דאין להניק מבהמת הקדש לולד חולין וכ' התוס' שם ובדף יב: דטעם האיסור הנאה מן החלב הוא מקרא דתזבח ולא גיזה בשר ולא חלב שנאמר לגבי פסוה"מ וכ"ש שאסור במוקדשים עצמן.
וממשיכה המשנה ואחרים מתנדבים כן , ומפרש רש"י שמתנים בשעת ההקדש שלא יאסר החלב, ועי' בתוס' שנראה שמסכים לדינא עם פירש"י אלא שכתב שזה לא נראה בפשט המשנה.
והתקשיתי, וכי מתנין לעקור דבר מן התורה ? אתמהה.
 

עוד א'

משתמש רגיל
אולי משיירים זאת כמו שאפשר להקדיש חוץ מרגלה,
אלא שבחוץ מרגלה אז פשטה קדושה בכולה אבל י"ל שזה רק בדבר שהוא גוף הבהמה שהוא קדוש מחמת עצמו, משא"כ חלבה שזה רק מדין יוצא
 

אבי חי

משתמש ותיק
הערשל אמר:
עי' במעילה יג. במשנה דאין להניק מבהמת הקדש לולד חולין וכ' התוס' שם ובדף יב: דטעם האיסור הנאה מן החלב הוא מקרא דתזבח ולא גיזה בשר ולא חלב שנאמר לגבי פסוה"מ וכ"ש שאסור במוקדשים עצמן.
וממשיכה המשנה ואחרים מתנדבים כן , ומפרש רש"י שמתנים בשעת ההקדש שלא יאסר החלב, ועי' בתוס' שנראה שמסכים לדינא עם פירש"י אלא שכתב שזה לא נראה בפשט המשנה.
והתקשיתי, וכי מתנין לעקור דבר מן התורה ? אתמהה.

כן הקשה בקרן אורה שם, וכ' דהעיקר כפי' התו'.
 

הערשל

משתמש ותיק
פותח הנושא
עוד א' אמר:
אולי משיירים זאת כמו שאפשר להקדיש חוץ מרגלה,
אלא שבחוץ מרגלה אז פשטה קדושה בכולה אבל י"ל שזה רק בדבר שהוא גוף הבהמה שהוא קדוש מחמת עצמו, משא"כ חלבה שזה רק מדין יוצא


נראה דאינו דומה לחוץ מרגלה דהתם הרגל איננה בכלל ההקדש והיא כבהמה אחרת, ומשא"כ בחלב דהטעם דנאסר אי"ז מפני שיש בו קדושה מצד עצמו אלא מחמת שבא מבהמת הקדש, ומאחר שהגוף קדוש איך יוכל להפקיע את האיסור שלא בשר ולא חלב.
 
 

הערשל

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבי חי אמר:
כן הקשה בקרן אורה שם, וכ' דהעיקר כפי' התו'.
יישר כחך
אמנם כפי שכתבתי עדיין לא יתיישב גם לשי' התוס' מ"ט לא דחו את פי' רש"י מכח קו' זו.

ועכ"פ שמחתי לשמוע שעמד בזה הקר"א.
 
חלק עליון תַחתִית