מה כוונת הגר״א

משה בער

משתמש ותיק
בהגהות הגר״א במסכת ערכין על תוספת בדף לד ע״א ד״ה הן ומגרשיהן, איני יודע ק״ו הא העיקר שיהיו מוקפות מימות יהושע ואילך והני למססתרינהו קיימי אז עכ״ל
ולא מובן קושיותו, הרי עד שנתנו אותו ללויים עוד לא היה קיים למסתרינהו הרי שהיה שעה אחת מוקף חומה וזה קושית התוספת, ומה כוונתו מימות יהושע ״ואילך״ וכי צריך שגם אחר ימות יהושע יהיה מוקף חומה?
 

מ אלישע

משתמש ותיק
אולי הכוונה שנעשו החומות לשם קיום ולא לשם סתירה.
כלומר שהחומות נבנו שיעמדו מהיום והלאה, ולא מהיום עד שנה הבאה.
 

משה בער

משתמש ותיק
פותח הנושא
מ אלישע אמר:
אולי הכוונה שנעשו החומות לשם קיום ולא לשם סתירה.
כלומר שהחומות נבנו שיעמדו מהיום והלאה, ולא מהיום עד שנה הבאה.
וכי ערי הלויים הכנענים לא בנו החומות לקיום?
 
 

מ אלישע

משתמש ותיק
אולי היחס אל העיר כמוקפת חומה תלוי בדעת ישראל ולא בדעת הבונים. (וכמו שבנו אותה בשליחות ישראל. כעין במס' ע"ז נג: שליחותא דידהו עבדי)
 

משה בער

משתמש ותיק
פותח הנושא
מ אלישע אמר:
אולי היחס אל העיר כמוקפת חומה תלוי בדעת ישראל ולא בדעת הבונים. (וכמו שבנו אותה בשליחות ישראל. כעין במס' ע"ז נג: שליחותא דידהו עבדי)
א. א״כ עיקר חסר מן הספר בדבריו
ב. הרי הגר״א לא בא לומר תירוץ רק קושיא על התוספת שאינו מבין קושיתם.
 
 
חלק עליון תַחתִית