A
Anonymous
Guest
קושיה חולין קכ:
מבואר בגמרא שלומדים תרומה מביכורים שמשקין היוצאין כמותן, וכשם בביכורים הדין שאם הביא פירות ודרכן אף המשקין קדושים בקדושת ביכורים הוא הדין בתרומה שאם תרם פירות ואחר כך יצא מהן משקין הרי הן כמותן.
לאחר מכאן הגמרא מביאה מחלוקת אם בתרומה רק משקין היוצאין מזיתים וענבים [דהיינו בהפריש הפירות ואחר כך יצאו המשקין] חייבים עליהם קרן וחומש. ומבואר בגמרא הטעם לפטור בשאר משקין היוצאין משום דדון מינה ואוקי באתרה וכיון שבתרומה מצינו שרק על תירוש ויצהר חל תרומה [דהיינו אם בא להפריש מראש רק את המשקין] הוא הדין לענין משקין היוצאין מפירות תרומה, רק משקין של זיתים וענבים קדושים.
וצריך עיון גדול שהרי בביכורים עצמם הדין הוא שאי אפשר להפריש משקין לביכורים ואף לא יין ושמן כמבואר שם ברש"י, ואעפ"כ אם הפריש פירות ודרכן חל על משקין היוצאין דין ביכורים, וא"כ למה בתרומה נאמר שרק על משקין שיכול לחול עליהם מעיקרא קדושת תרומה רק עליהם יש דין של משקין היוצאין, והרי את זה עצמו נלמד מביכורים שאין הדברים שייכים זה לזה. וכשם שבביכורים רק על משקין היוצאין מפירות שכבר הפרישם חלה בהם הקדושה, כך גם נלמד לשאר מי פירות של תרומה שאף שאין יכול לחול עליהם קדושת תרומה מעיקרא אבל אם הפריש פירות ואחר כך יצאו מהן המשקין יתקדשו בקדושת תרומה.
אשמח מאוד להתייחסות לשאלה.
מבואר בגמרא שלומדים תרומה מביכורים שמשקין היוצאין כמותן, וכשם בביכורים הדין שאם הביא פירות ודרכן אף המשקין קדושים בקדושת ביכורים הוא הדין בתרומה שאם תרם פירות ואחר כך יצא מהן משקין הרי הן כמותן.
לאחר מכאן הגמרא מביאה מחלוקת אם בתרומה רק משקין היוצאין מזיתים וענבים [דהיינו בהפריש הפירות ואחר כך יצאו המשקין] חייבים עליהם קרן וחומש. ומבואר בגמרא הטעם לפטור בשאר משקין היוצאין משום דדון מינה ואוקי באתרה וכיון שבתרומה מצינו שרק על תירוש ויצהר חל תרומה [דהיינו אם בא להפריש מראש רק את המשקין] הוא הדין לענין משקין היוצאין מפירות תרומה, רק משקין של זיתים וענבים קדושים.
וצריך עיון גדול שהרי בביכורים עצמם הדין הוא שאי אפשר להפריש משקין לביכורים ואף לא יין ושמן כמבואר שם ברש"י, ואעפ"כ אם הפריש פירות ודרכן חל על משקין היוצאין דין ביכורים, וא"כ למה בתרומה נאמר שרק על משקין שיכול לחול עליהם מעיקרא קדושת תרומה רק עליהם יש דין של משקין היוצאין, והרי את זה עצמו נלמד מביכורים שאין הדברים שייכים זה לזה. וכשם שבביכורים רק על משקין היוצאין מפירות שכבר הפרישם חלה בהם הקדושה, כך גם נלמד לשאר מי פירות של תרומה שאף שאין יכול לחול עליהם קדושת תרומה מעיקרא אבל אם הפריש פירות ואחר כך יצאו מהן המשקין יתקדשו בקדושת תרומה.
אשמח מאוד להתייחסות לשאלה.