אני יוצא מתוך הנחה שאם זה טעם הגזירה כנראה שהיה לכך תקדים, כנראה בין האומות שסבבו את העם באותה תקופה. חז''ל לא היו גוזרים גזירות לחנם, גזירה באה למנוע מצב שעלול היה לקרות.
יתכן ששטיחים אין הכוונה למקום מדרך, שנעשים חפצים בזויים שדורכים עליהם ברגליים מטונפות, אלא יותר בכיוון של קישוט, מזכרת, או תמונה. אולי היו לוקחים את עור הפנים ומשאירים אותו להציב אותו לזכרון, עכ''פ לא נראה שהיה שם רעיון של תועלת רוחנית כל שהיא.
אם כנים דברי - מובן כפליים שהחשש הוא לא ביחס לעשיית חפצים מאו''א ח''ו, אלא דווקא לכבד את זכרם בכך שהם שטוחים וניכרים.
לא בדקתי אם ההבנה שלי מאימה בדברי הגמ', ואם שגיתי עימי תלין משוגתי.