כבד אינו בשר אלא דם

לעצמו נברא

משתמש ותיק
בגמ' חולין קי: כבדא מה אתון ביה וביארו רש"י ותוס דהכבד כולו דם ובכ"ז התירתו תורה,וע"כ איסור דמו רק מדרבנן.
והדברים תמוהים הא עינינו רואות דאיכא בשר בכבד ומה הוכחה זו דהתירה תורה בשרו,
וביתר דהאחרונים שם המהרם שיף ועוד, דנו להתיר אכילת כבד עם חלב דהרי דם הוא ואינו בשר.
ומוכח דבשר הכבד, אינו בשר אלא דם ותמוה העניין,אמנם בשר הכבד שונה משאר בשר, אך מהכ"ת דבכלל דם הוא?
 

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
לעצמו נברא אמר:
הדברים תמוהים הא עינינו רואות דאיכא בשר בכבד ומה הוכחה זו דהתירה תורה בשרו...
ומוכח דבשר הכבד, אינו בשר אלא דם ותמוה העניין,אמנם בשר הכבד שונה משאר בשר, אך מהכ"ת דבכלל דם הוא?
כל הכבד כולו הוא חתיכת בשר, אולם לא מדובר בבשר רגיל, אלא בבשר מסוג אחר לגמרי, ובשר זה הוא 'דם'.
 
 

לעצמו נברא

משתמש ותיק
פותח הנושא
יתכן ומסתבר אמר:
לעצמו נברא אמר:
הדברים תמוהים הא עינינו רואות דאיכא בשר בכבד ומה הוכחה זו דהתירה תורה בשרו...
ומוכח דבשר הכבד, אינו בשר אלא דם ותמוה העניין,אמנם בשר הכבד שונה משאר בשר, אך מהכ"ת דבכלל דם הוא?
כל הכבד כולו הוא חתיכת בשר, אולם לא מדובר בבשר רגיל, אלא בבשר מסוג אחר לגמרי, ובשר זה הוא 'דם'.
זה גופא הקו' מהכ"ת להגדיר את בשר הכבד כדם
דהרי זה לא נתפרש בקרא או בדרשא אלא סברא היא.
 

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
לעצמו נברא אמר:
יתכן ומסתבר אמר:
לעצמו נברא אמר:
הדברים תמוהים הא עינינו רואות דאיכא בשר בכבד ומה הוכחה זו דהתירה תורה בשרו...
ומוכח דבשר הכבד, אינו בשר אלא דם ותמוה העניין,אמנם בשר הכבד שונה משאר בשר, אך מהכ"ת דבכלל דם הוא?
כל הכבד כולו הוא חתיכת בשר, אולם לא מדובר בבשר רגיל, אלא בבשר מסוג אחר לגמרי, ובשר זה הוא 'דם'.
זה גופא הקו' מהכ"ת להגדיר את בשר הכבד כדם
דהרי זה לא נתפרש בקרא או בדרשא אלא סברא היא.
זה נראה יותר ענין רפואי שהיה ידוע לחכמי הגמרא, כמו הרבה ענינים רפואיים שהיו ידועים להם. 
 
 

לעצמו נברא

משתמש ותיק
פותח הנושא
יתכן ומסתבר אמר:
זה נראה יותר ענין רפואי שהיה ידוע לחכמי הגמרא, כמו הרבה ענינים רפואיים שהיו ידועים להם.
לא נהוג לתרץ תי' מסוג זה.
וביתר דעניין זה לא נתבאר בגמ' בפי' אלא הוא מדברי הראשונים.
 

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
לעצמו נברא אמר:
יתכן ומסתבר אמר:
זה נראה יותר ענין רפואי שהיה ידוע לחכמי הגמרא, כמו הרבה ענינים רפואיים שהיו ידועים להם.
1. לא נהוג לתרץ תי' מסוג זה.
2. וביתר דעניין זה לא נתבאר בגמ' בפי' אלא הוא מדברי הראשונים.
1. אם קבלה היא נקבל... כמדומני שפורום זה אינו כפןף למנהגים... בלקוטאי עסקינן...
2. זה פירוש הראשונים לשאלת הגמרא עצמה. 
 
 

צעיר התלמידים

משתמש רשום
רש"י בחולין ק"ט ע"א (ד"ה הכבד) כ' וז"ל: "הכבד כולו דם קרוש הוא וטעם דם לו", ע"ש, ומפשטות דברי רש"י נראה שהכבד הוא בעצם דם קרוש, אך צ"ב דלכאורה הוא בשר, ואולי כוונתו שכולו ספוג בדם קרוש.
יתכן גם שבריאת בשר הכבד הוא מדם שנקרש, האם יש למישהו מידע בעניין?
 
חלק עליון תַחתִית