חתיכה הראויה להתכבד

rk1234

משתמש ותיק
תוס' כותב שאם זה לא ראוי להתכבד עכשיו גם אם לאחר זמן זה יהיה ראוי להתכבד זה בטל
וקשה הרי כל ביטול עכשיו זה לא ראוי ורק לאחר שיתבטל זה ראוי  אז הרי קודם מתבטל ורק לאחר הביטול  זה נהיה ראוי 
 האם זה כעין גיטו וידו באים כאחד מה הגדר
היה לי איזה סברא שמדאו' הרי זה בטל וממילא זה ראוי להתכבד אז שרבנן אמרו את הדין שלא בטל הרי זה היה ראוי 
אמנם בלשון תוס' משמע כמו הסברא הראשונה  שכתבו שכיון שלאחר הביטול יהיה מותר אז לכן הוה חתיכה הראויה להתכבד
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
באיסור והתר דנים בעיקר איך שזה נפל, אם נפל איסור פחות מכשיעור וע"י שנימוח נעשה כשיעור מתייחסים אליך שנפל בהתחלה וכן כותב הרשב"א בתורת הבית שער רביעי פרק שני
 

rk1234

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרבמדיקר אמר:
באיסור והתר דנים בעיקר איך שזה נפל, אם נפל איסור פחות מכשיעור וע"י שנימוח נעשה כשיעור מתייחסים אליך שנפל בהתחלה וכן כותב הרשב"א בתורת הבית שער רביעי פרק שני
[/quote אז זה מחזק את השאלה הרי בשעת הנפילה היה אסור
אולי כונתך להסביר למה שחשבת לגבי הדאו' לא נכון ויש לחלק ששם בטל בשעת הנפילה משא"כ כאן לולא האיסור מדרבנן היה בטל אז שרבנן גזרו הם גזרו על דבר שלולא הגזירה היה ראוי
 

well

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
rk1234 אמר:
וקשה הרי כל ביטול עכשיו זה לא ראוי
אם כוונתו שאינו ראוי מחמת האיסור, אין בכך כלום, כי הוא ראוי לנכרי.

אכן כך מבואר בתוס' שם בהו"א:
וכי תימא שאני חתיכה דנבלה דראויה להתכבד לפני אורחין עובדי כוכבים אבל של חטאת טמאה אסור בהנאה דהא חתיכת בשר בחלב תנן בפרק בתרא דמסכת ע"ז (דף עד.) דלא בטלה אף על גב דאסור בהנאה כדקאמר התם, ויש לומר דכל דבר הראוי להתכבד אם היה מתבטל חשיב ולא בטיל.
ועי' בתשו' נוב"י טז שכתב:
והנה בני המופלא מוהר"ר יעקבקא סג"ל השיב דלא בעינן שתהא ראוי להתכבד לישראל אלא אף אם ראויה להתכבד לנכרי מקרי ר"ל. והנה יפה השיב בני ואם חכם בני ישמח לבי. כי דבריו המה דברי התוס' בחולין דף ק' ע"א ד"ה שאני חתיכה דכתבו שאני נבילה שראויה להתכבד לפני אורחים נכרים. אמנם אחר זה נתיישבתי בדעתי שאכתי יפה אמרתי וע"כ לא כתבו התוס' כן אלא אליבא דהוי אמינא אבל למסקנא שכתבו דחה"ל היינו שאחר שתתבטל ותהיה מותרת תהיה חשובה חה"ל וא"כ לפ"ז שפיר י"ל דבעינן דוקא שתהיה ראויה להתכבד לישראל.
וכ"ה בפמ"ג (סי' קא ש"ד סק"א).
 
חלק עליון תַחתִית