המלח שורף הדם

נתן הבבלי

משתמש ותיק
הר"ן על הרי"ף מסכת חולין דף מב עמוד ב "ולענין המלח עצמו שמולחין בו מסתברא דשרי דאי לא הרי אנו רואין לעיל שהמלח ניתך על הבשר ונותן טעם בו והיה ראוי לאסרו אלא ודאי משמע דשרי ואומר הרמב"ן ז"ל דטעמא לפי שהדם נשרף במלח", וצ"ע א"כ אמאי צריך לנפץ המלח, ועוד אמאי בעי לשטוף אחר מליחה, הרי המלח מותר.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
הר"ן על הרי"ף מסכת חולין דף מב עמוד ב "ולענין המלח עצמו שמולחין בו מסתברא דשרי דאי לא הרי אנו רואין לעיל שהמלח ניתך על הבשר ונותן טעם בו והיה ראוי לאסרו אלא ודאי משמע דשרי ואומר הרמב"ן ז"ל דטעמא לפי שהדם נשרף במלח", וצ"ע א"כ אמאי צריך לנפץ המלח, ועוד אמאי בעי לשטוף אחר מליחה, הרי המלח מותר.
לשטוף מהדם, לנפץ המלח בשביל שיצא הדם שתחתיו ע''י ההדחה.
 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
נתן הבבלי אמר:
הר"ן על הרי"ף מסכת חולין דף מב עמוד ב "ולענין המלח עצמו שמולחין בו מסתברא דשרי דאי לא הרי אנו רואין לעיל שהמלח ניתך על הבשר ונותן טעם בו והיה ראוי לאסרו אלא ודאי משמע דשרי ואומר הרמב"ן ז"ל דטעמא לפי שהדם נשרף במלח", וצ"ע א"כ אמאי צריך לנפץ המלח, ועוד אמאי בעי לשטוף אחר מליחה, הרי המלח מותר.
לשטוף מהדם, לנפץ המלח בשביל שיצא הדם שתחתיו ע''י ההדחה.

על איזה דם אתה משוחח הרי המלח שרף את הדם
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
נתן הבבלי אמר:
הר"ן על הרי"ף מסכת חולין דף מב עמוד ב "ולענין המלח עצמו שמולחין בו מסתברא דשרי דאי לא הרי אנו רואין לעיל שהמלח ניתך על הבשר ונותן טעם בו והיה ראוי לאסרו אלא ודאי משמע דשרי ואומר הרמב"ן ז"ל דטעמא לפי שהדם נשרף במלח", וצ"ע א"כ אמאי צריך לנפץ המלח, ועוד אמאי בעי לשטוף אחר מליחה, הרי המלח מותר.
לשטוף מהדם, לנפץ המלח בשביל שיצא הדם שתחתיו ע''י ההדחה.

על איזה דם אתה משוחח הרי המלח שרף את הדם
לא כל הדם רק הדם שנבלע במלח.
 
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
הר"ן על הרי"ף מסכת חולין דף מב עמוד ב "ולענין המלח עצמו שמולחין בו מסתברא דשרי דאי לא הרי אנו רואין לעיל שהמלח ניתך על הבשר ונותן טעם בו והיה ראוי לאסרו אלא ודאי משמע דשרי ואומר הרמב"ן ז"ל דטעמא לפי שהדם נשרף במלח", וצ"ע א"כ אמאי צריך לנפץ המלח, ועוד אמאי בעי לשטוף אחר מליחה, הרי המלח מותר.
נראה לי כי בכל זאת יש מעט דם במלח אותו דם אסור נ"מ במלח שילחו בו ונתייבש אם מותר למלוח בו שוב מחלוקת אחרונים אך גם אם מתייבש לבישול אסור להשתמש בו
 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרבמדיקר אמר:
נתן הבבלי אמר:
הר"ן על הרי"ף מסכת חולין דף מב עמוד ב "ולענין המלח עצמו שמולחין בו מסתברא דשרי דאי לא הרי אנו רואין לעיל שהמלח ניתך על הבשר ונותן טעם בו והיה ראוי לאסרו אלא ודאי משמע דשרי ואומר הרמב"ן ז"ל דטעמא לפי שהדם נשרף במלח", וצ"ע א"כ אמאי צריך לנפץ המלח, ועוד אמאי בעי לשטוף אחר מליחה, הרי המלח מותר.
נראה לי כי בכל זאת יש מעט דם במלח אותו דם אסור נ"מ במלח שילחו בו ונתייבש אם מותר למלוח בו שוב מחלוקת אחרונים אך גם אם מתייבש לבישול אסור להשתמש בו

להלכה אתה צודק אבל לרמב"ן הדם מותר כמבואר שם
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
נתן הבבלי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
לשטוף מהדם, לנפץ המלח בשביל שיצא הדם שתחתיו ע''י ההדחה.

על איזה דם אתה משוחח הרי המלח שרף את הדם
לא כל הדם רק הדם שנבלע במלח.

תירוץ טוב, אך ק"ק מדוע שנחשוש שנשאר דם ממ"נ, הדם מעל הבשר נשטף קודם, הדם שהמלח שואבו הרי שורפו או מפילו למטה כי הכלי מנוקב
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
נתן הבבלי אמר:
על איזה דם אתה משוחח הרי המלח שרף את הדם
לא כל הדם רק הדם שנבלע במלח.

תירוץ טוב, אך ק"ק מדוע שנחשוש שנשאר דם ממ"נ, הדם מעל הבשר נשטף קודם, הדם שהמלח שואבו הרי שורפו או מפילו למטה כי הכלי מנוקב
הדם שואב יותר ממה שבולע וראיה לדבר שנופל לכלי שלמטה.
 
 
חלק עליון תַחתִית