הלוקח אם על הבנים חייב לשלח - גם אם מתו? [משנה חולין פי"ב מ"ד]

מבין ענין

משתמש ותיק
לדעת חכמים במשנה במסכת חולין הנוטל אם על הבנים - חייב לשלח.
הסתפקתי האם החיוב לשלח הוא גם - נאמר - בעוד שנתיים? כשהבנים הפריחו וגדלו או מתו?
האם מתייחסים לחיוב הראשון שלו - וממילא גם לאחר זמן רב ב"עמוד ושלח קאי", או שרק כל עוד הבנים או הביצים כאן קיימות - עדיין המצווה כעת עליו, ולכן ישלח כעת, אך אם בגרו או מתו - פקעה לה המצוה.
אשמח לשמוע חו"ד הת"ח.
תודה
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
אלימלך אמר:
מכך שכל הפוסקים מזכירים רק שאם מתה גם לחכמים אין תקנה, מוכח שמיתת הבנים אינה משנה.

תודה.
גם אני חשבתי מתחילה על הראיה הזו, רק שזו ראיה על דרך השלילה, אני חיפשתי ראיה חיובית לענין.
 

יצחק

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
אלימלך אמר:
מכך שכל הפוסקים מזכירים רק שאם מתה גם לחכמים אין תקנה, מוכח שמיתת הבנים אינה משנה.
תודה.
גם אני חשבתי מתחילה על הראיה הזו, רק שזו ראיה על דרך השלילה, אני חיפשתי ראיה חיובית לענין.
הרי יש איסור לקחת את האם אפילו אם הוא לא לקח את הבנים בכלל כי התורה אסרה לקחת את האם כשהיא על הבנים או על הביצים ואותו איסור קיים גם אם לקח ביחד איתה גם את הבנים, אז מה אכפת לך שכבר אין בנים? שמא תאמר שכל הענין לשלח את האם זה בשביל שהיא תחזור לדגור עליהם, א"כ לפי זה יצטרך להחזיר את הבנים לקן וזה ודאי לא נכון.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצד שלי לומר שצריך שיהיו הבנים קיימים, הוא מצד שאולי הציווי הוא לשלוח מפני שעדיין המצוה קיימת, ורק אז הלאו ניתק לעשה - תיקנתי את הלאו של לא תיקח, על ידי העשה של שלח תשלח.
אבל אם אני אשלח כשאין בנים - איך תיקנתי את הלאו? הרי כבר אין כבר עשה?
 

יצחק

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
הצד שלי לומר שצריך שיהיו הבנים קיימים, הוא מצד שאולי הציווי הוא לשלוח מפני שעדיין המצוה קיימת, ורק אז הלאו ניתק לעשה - תיקנתי את הלאו של לא תיקח, על ידי העשה של שלח תשלח.
אבל אם אני אשלח כשאין בנים - איך תיקנתי את הלאו? הרי כבר אין כבר עשה?
אני לא מבין למה כאשר הבנים קיימים אפשר לתקן את הלאו יותר מאשר אם הם כבר לא קיימים, הרי בלא"ה היא לא תחזור לבנים, הבנים נשארו אצלו, הוא לא החזיר אותם לקן.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני שומע.
אתה רוצה לטעון שהמצוה היא רק כשהאם על הבנים, וכאן בודאי שלא דורשים שתהיה עליהם ממש, ואז ישלח, אלא כשעודה אצלו, וא"כ אין נ"מ אם הם קיימים או לא.
אכן, כך מסתבר.
תודה!
 

האחד בא לגור

משתמש ותיק
הגמרא במכות טז אומרת שבשילוח הקן משכחת ביטלו ולא ביטלו וכתב שם רש"י ד"ה הניחא:כששחטה משמע שבשחט הבנים לא הווה ביטלו
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
עדכון - שלחתי את השאלה לגר"ח קנייבסקי וקיבלתי תשובה [יש לציין באיחור של כחצי שנה, בעבר זה היה הרבה יותר מהיר].
התשובה היא בקיצור, כדרכו של הגרח"ק שליט"א:
"תמיד"​
 
חלק עליון תַחתִית