אשמח לעזרת יושבי שבת תחכמוני בהבנת הרש"י הבא. לוקח 2 דקות להבין את העניין.
גמ' חולין פח.-
משנה - במה מכסין ובמה אין מכסין מכסין בזבל הדק ובחול הדק ... אבל אין מכסין ... בחול הגס... גמרא - היכי דמי חול הדק אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן כל שאין היוצר צריך לכתשו. ואיכא דמתני לה אסיפא אבל אין מכסין לא בזבל הגס ולא בחול הגס היכי דמי חול הגס אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן כל שהיוצר צריך לכתשו מאי בינייהו איכא בינייהו דצריך ולא צריך דמיפריך איפרוכי:
ופירש רש"י-
איכא בינייהו דצריך ולא צריך - ללישנא קמא דאמר אין צריך קרי חול הדק ומותר האי נמי בכלל אין צריך הוא ותורת חול הדק עליו ומותר וללישנא בתרא דקרי חול הגס ואסור כל שצריך לכותשו האי נמי בכלל צריך לכותשו הוא וחול הגס שמו ואסור:
ואנכי בער ולא אדע, מניין לרש"י דללישנא קמא זה נחשב "לא צריך" וללישנא בתרא "צריך", ולמה לא נאמר הפוך?
חול הדק אני תחת כפות המבאר עניין זה. ייש"כ!
גמ' חולין פח.-
משנה - במה מכסין ובמה אין מכסין מכסין בזבל הדק ובחול הדק ... אבל אין מכסין ... בחול הגס... גמרא - היכי דמי חול הדק אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן כל שאין היוצר צריך לכתשו. ואיכא דמתני לה אסיפא אבל אין מכסין לא בזבל הגס ולא בחול הגס היכי דמי חול הגס אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן כל שהיוצר צריך לכתשו מאי בינייהו איכא בינייהו דצריך ולא צריך דמיפריך איפרוכי:
ופירש רש"י-
איכא בינייהו דצריך ולא צריך - ללישנא קמא דאמר אין צריך קרי חול הדק ומותר האי נמי בכלל אין צריך הוא ותורת חול הדק עליו ומותר וללישנא בתרא דקרי חול הגס ואסור כל שצריך לכותשו האי נמי בכלל צריך לכותשו הוא וחול הגס שמו ואסור:
ואנכי בער ולא אדע, מניין לרש"י דללישנא קמא זה נחשב "לא צריך" וללישנא בתרא "צריך", ולמה לא נאמר הפוך?
חול הדק אני תחת כפות המבאר עניין זה. ייש"כ!