בגמ' חולין באגדה המפורסמת על מיעוט הלבנה (ס:)- "..זיל ליקרו צדיקי בשמיך יעקב הקטן שמואל הקטן דוד הקטן חזייה דלא קא מיתבא דעתה אמר הקב"ה הביאו כפרה עלי שמיעטתי את הירח...".
ופירש רש"י שם רק את המקומות שמצאנו לגבי יעקב ודוד, אך לא לגבי שמואל. ובמהרש"א פי' שהכוונה לתנא שמואל הקטן. אך א"כ למה קדם שמואל לדוד? ועוד ק"ק שייחשב כינוי שלא נזכר בתושב"כ כקריאת הצדיקים בשמה.
וחשבתי דאולי שייך לומר שהכוונה לשמואל הרמתי, ועל שם הפס' " וּמְעִיל קָטֹן תַּעֲשֶׂה לּוֹ אִמּוֹ וְהַעַלְתָה לוֹ מִיָּמִים יָמִימָה בַּעֲלוֹתָהּ אֶת אִישָׁהּ לִזְבֹּחַ אֶת זֶבַח הַיָּמים". ופרש"י שמידי שנה היתה עושה לו מעיל קטן. ואולי ע"ש זה (ומצטרף לגמ' בברכות שבקשה שלא יהיה שמואל גבוה).
אשמח לידיעות וחידושים בעניין מרבני וחכמי הפורום!
ופירש רש"י שם רק את המקומות שמצאנו לגבי יעקב ודוד, אך לא לגבי שמואל. ובמהרש"א פי' שהכוונה לתנא שמואל הקטן. אך א"כ למה קדם שמואל לדוד? ועוד ק"ק שייחשב כינוי שלא נזכר בתושב"כ כקריאת הצדיקים בשמה.
וחשבתי דאולי שייך לומר שהכוונה לשמואל הרמתי, ועל שם הפס' " וּמְעִיל קָטֹן תַּעֲשֶׂה לּוֹ אִמּוֹ וְהַעַלְתָה לוֹ מִיָּמִים יָמִימָה בַּעֲלוֹתָהּ אֶת אִישָׁהּ לִזְבֹּחַ אֶת זֶבַח הַיָּמים". ופרש"י שמידי שנה היתה עושה לו מעיל קטן. ואולי ע"ש זה (ומצטרף לגמ' בברכות שבקשה שלא יהיה שמואל גבוה).
אשמח לידיעות וחידושים בעניין מרבני וחכמי הפורום!