מיהו שמואל הקטן?

בן ראם

משתמש ותיק
בגמ' חולין באגדה המפורסמת על מיעוט הלבנה (ס:)- "..זיל ליקרו צדיקי בשמיך יעקב הקטן שמואל הקטן דוד הקטן חזייה דלא קא מיתבא דעתה אמר הקב"ה הביאו כפרה עלי שמיעטתי את הירח...".
ופירש רש"י שם רק את המקומות שמצאנו לגבי יעקב ודוד, אך לא לגבי שמואל. ובמהרש"א פי' שהכוונה לתנא שמואל הקטן. אך א"כ למה קדם שמואל לדוד? ועוד ק"ק שייחשב כינוי שלא נזכר בתושב"כ כקריאת הצדיקים בשמה.
וחשבתי דאולי שייך לומר שהכוונה לשמואל הרמתי, ועל שם הפס' " וּמְעִיל קָטֹן תַּעֲשֶׂה לּוֹ אִמּוֹ וְהַעַלְתָה לוֹ מִיָּמִים יָמִימָה בַּעֲלוֹתָהּ אֶת אִישָׁהּ לִזְבֹּחַ אֶת זֶבַח הַיָּמים". ופרש"י שמידי שנה היתה עושה לו מעיל קטן. ואולי ע"ש זה (ומצטרף לגמ' בברכות שבקשה שלא יהיה שמואל גבוה).
אשמח לידיעות וחידושים בעניין מרבני וחכמי הפורום!
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
בגמ' חולין באגדה המפורסמת על מיעוט הלבנה (ס:)- "..זיל ליקרו צדיקי בשמיך יעקב הקטן שמואל הקטן דוד הקטן חזייה דלא קא מיתבא דעתה אמר הקב"ה הביאו כפרה עלי שמיעטתי את הירח...".
ופירש רש"י שם רק את המקומות שמצאנו לגבי יעקב ודוד, אך לא לגבי שמואל. ובמהרש"א פי' שהכוונה לתנא שמואל הקטן. אך א"כ למה קדם שמואל לדוד? ועוד ק"ק שייחשב כינוי שלא נזכר בתושב"כ כקריאת הצדיקים בשמה.
וחשבתי דאולי שייך לומר שהכוונה לשמואל הרמתי, ועל שם הפס' " וּמְעִיל קָטֹן תַּעֲשֶׂה לּוֹ אִמּוֹ וְהַעַלְתָה לוֹ מִיָּמִים יָמִימָה בַּעֲלוֹתָהּ אֶת אִישָׁהּ לִזְבֹּחַ אֶת זֶבַח הַיָּמים". ופרש"י שמידי שנה היתה עושה לו מעיל קטן. ואולי ע"ש זה (ומצטרף לגמ' בברכות שבקשה שלא יהיה שמואל גבוה).
אשמח לידיעות וחידושים בעניין מרבני וחכמי הפורום!
שמואל הקטן לא היה סתם תנא, כמדומני שכתוב עליו שהיתה ראויה לשרות עליו שכינה אלא שאין דורו כשר לכך.
הסדר הוא לאו דוקא, ומ''מ אין צריך לומר שדבריך דחוקים כי המעיל קטן ולא האיש, ומעולם לא נקרא שמואל הקטן, אמו ביקשה שלא יהיה גבוה וגם לא יהיה קטן...
ותו לא מידי. 
 
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
בן ראם אמר:
בגמ' חולין באגדה המפורסמת על מיעוט הלבנה (ס:)- "..זיל ליקרו צדיקי בשמיך יעקב הקטן שמואל הקטן דוד הקטן חזייה דלא קא מיתבא דעתה אמר הקב"ה הביאו כפרה עלי שמיעטתי את הירח...".
ופירש רש"י שם רק את המקומות שמצאנו לגבי יעקב ודוד, אך לא לגבי שמואל. ובמהרש"א פי' שהכוונה לתנא שמואל הקטן. אך א"כ למה קדם שמואל לדוד? ועוד ק"ק שייחשב כינוי שלא נזכר בתושב"כ כקריאת הצדיקים בשמה.
וחשבתי דאולי שייך לומר שהכוונה לשמואל הרמתי, ועל שם הפס' " וּמְעִיל קָטֹן תַּעֲשֶׂה לּוֹ אִמּוֹ וְהַעַלְתָה לוֹ מִיָּמִים יָמִימָה בַּעֲלוֹתָהּ אֶת אִישָׁהּ לִזְבֹּחַ אֶת זֶבַח הַיָּמים". ופרש"י שמידי שנה היתה עושה לו מעיל קטן. ואולי ע"ש זה (ומצטרף לגמ' בברכות שבקשה שלא יהיה שמואל גבוה).
אשמח לידיעות וחידושים בעניין מרבני וחכמי הפורום!
שמואל הקטן לא היה סתם תנא, כמדומני שכתוב עליו שהיתה ראויה לשרות עליו שכינה אלא שאין דורו כשר לכך.
הסדר הוא לאו דוקא, ומ''מ אין צריך לומר שדבריך דחוקים כי המעיל קטן ולא האיש, ומעולם לא נקרא שמואל הקטן, אמו ביקשה שלא יהיה גבוה וגם לא יהיה קטן...
ותו לא מידי. 

סנהדרין י' ע''א יצא בת קול ואמרה יש כאן אחד שראוי שתשרה עליו שכינה וכו' עיי''ש ודו''ק.
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
בגמ' חולין באגדה המפורסמת על מיעוט הלבנה (ס:)- "..זיל ליקרו צדיקי בשמיך יעקב הקטן שמואל הקטן דוד הקטן חזייה דלא קא מיתבא דעתה אמר הקב"ה הביאו כפרה עלי שמיעטתי את הירח...".
ופירש רש"י שם רק את המקומות שמצאנו לגבי יעקב ודוד, אך לא לגבי שמואל. ובמהרש"א פי' שהכוונה לתנא שמואל הקטן. אך א"כ למה קדם שמואל לדוד? ועוד ק"ק שייחשב כינוי שלא נזכר בתושב"כ כקריאת הצדיקים בשמה.
וחשבתי דאולי שייך לומר שהכוונה לשמואל הרמתי, ועל שם הפס' " וּמְעִיל קָטֹן תַּעֲשֶׂה לּוֹ אִמּוֹ וְהַעַלְתָה לוֹ מִיָּמִים יָמִימָה בַּעֲלוֹתָהּ אֶת אִישָׁהּ לִזְבֹּחַ אֶת זֶבַח הַיָּמים". ופרש"י שמידי שנה היתה עושה לו מעיל קטן. ואולי ע"ש זה (ומצטרף לגמ' בברכות שבקשה שלא יהיה שמואל גבוה).
אשמח לידיעות וחידושים בעניין מרבני וחכמי הפורום!

דווקא אהבתי מאוד את הרעיון כי כך זה מסתדר שנחמת הלבנה היא על הנביאים דייקא. יעקב, דוד, ושמואל. דלוליי כן מאי טעמא נכנס שמואל הקטן תנא/אמרורא לרשימת הפיוס של הלבנה ולדבריך אתי שפיר.
 
 

דבש לפי

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
בגמ' חולין באגדה המפורסמת על מיעוט הלבנה (ס:)- "..זיל ליקרו צדיקי בשמיך יעקב הקטן שמואל הקטן דוד הקטן חזייה דלא קא מיתבא דעתה אמר הקב"ה הביאו כפרה עלי שמיעטתי את הירח...".
ופירש רש"י שם רק את המקומות שמצאנו לגבי יעקב ודוד, אך לא לגבי שמואל. ובמהרש"א פי' שהכוונה לתנא שמואל הקטן. אך א"כ למה קדם שמואל לדוד? ועוד ק"ק שייחשב כינוי שלא נזכר בתושב"כ כקריאת הצדיקים בשמה.
וחשבתי דאולי שייך לומר שהכוונה לשמואל הרמתי, ועל שם הפס' " וּמְעִיל קָטֹן תַּעֲשֶׂה לּוֹ אִמּוֹ וְהַעַלְתָה לוֹ מִיָּמִים יָמִימָה בַּעֲלוֹתָהּ אֶת אִישָׁהּ לִזְבֹּחַ אֶת זֶבַח הַיָּמים". ופרש"י שמידי שנה היתה עושה לו מעיל קטן. ואולי ע"ש זה (ומצטרף לגמ' בברכות שבקשה שלא יהיה שמואל גבוה).
אשמח לידיעות וחידושים בעניין מרבני וחכמי הפורום!
בכת"י מינכן הסדר "יעקב הקטן דוד הקטן שמואל הקטן" (כך שאין קושיא על הסדר), ובאחד מכתבי יד ותיקן הגירסא רק "יעקב הקטן דוד הקטן" ולא הוזכר כלל שמואל הקטן (כך שלא קשה כלל).
אבל בשני כתבי יד אחרים בותיקן ובכת"י המבורג (169) הגירסא כלפנינו.
 

בבלי

משתמש ותיק
דבש לפי אמר:
בכת"י מינכן הסדר "יעקב הקטן דוד הקטן שמואל הקטן" (כך שאין קושיא על הסדר), ובאחד מכתבי יד ותיקן הגירסא רק "יעקב הקטן דוד הקטן" ולא הוזכר כלל שמואל הקטן (כך שלא קשה כלל)
אתה יכול להביא צילומים, בבקשה?
 

דבש לפי

משתמש ותיק
בבלי אמר:
דבש לפי אמר:
בכת"י מינכן הסדר "יעקב הקטן דוד הקטן שמואל הקטן" (כך שאין קושיא על הסדר), ובאחד מכתבי יד ותיקן הגירסא רק "יעקב הקטן דוד הקטן" ולא הוזכר כלל שמואל הקטן (כך שלא קשה כלל)
אתה יכול להביא צילומים, בבקשה?
מכתב יד מינכן
 

קבצים מצורפים

  • image.png
    image.png
    229 KB · צפיות: 65

דבש לפי

משתמש ותיק
בבלי אמר:
דבש לפי אמר:
בכת"י מינכן הסדר "יעקב הקטן דוד הקטן שמואל הקטן" (כך שאין קושיא על הסדר), ובאחד מכתבי יד ותיקן הגירסא רק "יעקב הקטן דוד הקטן" ולא הוזכר כלל שמואל הקטן (כך שלא קשה כלל)
אתה יכול להביא צילומים, בבקשה?
מותיקן 120-121
image.png
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
בגמ' חולין באגדה המפורסמת על מיעוט הלבנה (ס:)- "..זיל ליקרו צדיקי בשמיך יעקב הקטן שמואל הקטן דוד הקטן חזייה דלא קא מיתבא דעתה אמר הקב"ה הביאו כפרה עלי שמיעטתי את הירח...".
ופירש רש"י שם רק את המקומות שמצאנו לגבי יעקב ודוד, אך לא לגבי שמואל. ובמהרש"א פי' שהכוונה לתנא שמואל הקטן. אך א"כ למה קדם שמואל לדוד? ועוד ק"ק שייחשב כינוי שלא נזכר בתושב"כ כקריאת הצדיקים בשמה.
וחשבתי דאולי שייך לומר שהכוונה לשמואל הרמתי, ועל שם הפס' " וּמְעִיל קָטֹן תַּעֲשֶׂה לּוֹ אִמּוֹ וְהַעַלְתָה לוֹ מִיָּמִים יָמִימָה בַּעֲלוֹתָהּ אֶת אִישָׁהּ לִזְבֹּחַ אֶת זֶבַח הַיָּמים". ופרש"י שמידי שנה היתה עושה לו מעיל קטן. ואולי ע"ש זה (ומצטרף לגמ' בברכות שבקשה שלא יהיה שמואל גבוה).
אשמח לידיעות וחידושים בעניין מרבני וחכמי הפורום!
זכה מר לכוין לדברי היעב"ץ שם.

הרש"ש כ' כמהרש"א, ומייתי גרסא דשמואל לבסוף, וכתב דהיא הנכונה.

ומהר"ם שיף פשיטא לי' דקאי אשמואל הנביא, ע"ש שדחק לפרש ע"פ מה ששקל שמואל עצמו כג' קלי עולם, עי' ר"ה כה א.
 
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת סוטה פרק ט הלכה יג
מעשה שנכנסו זקנים אצל בית גדיא ביריחו ויצתה בת קול ואמרה להן יש ביניכם אדם אחד ראוי לרוח הקודש אלא שאין הדור כדיי ונתנו עיניהן בהילל הזקן. וכשמת היו אומרים עליו הוי עניו חסיד תלמידו של עזרא. ושוב נכנסו זקנים לעליי' ביבנה ויצאת בת קול ואמרה להן יש ביניכם אחד ראוי לרוח הקודש אלא שאין הדור כדיי ונתנו עיניהם בשמואל הקטן. ולמה נקרא שמו קטן לפי שהוא מקטין עצמו. ויש אומרים לפי שמעט היה קטן משמואל הרמתי וכשמת היו אומרים עליו הוי עניו חסיד תלמידו של הלל הזקן.
 
חלק עליון תַחתִית