תרנגול חי על שולחן עם גבינה

נתן הבבלי

משתמש ותיק
תלמוד בבלי מסכת חולין דף קד עמוד ב
אמר אביי: גזירה שמא יעלה באילפס רותח, סוף סוף כלי שני הוא, וכלי שני אינו מבשל! אלא: גזירה שמא יעלה באילפס ראשון: 
שולחן ערוך יורה דעה הלכות בשר בחלב סימן פח
סעיף א
אפילו בשר חיה ועוף, אסור להעלותו על שלחן שאוכל עליו גבינה, שלא יבא לאכלם יחד. אבל בשלחן שסודר עליו התבשיל, מותר ליתן זה בצד זה. 
ילעי' לפי"ז אם יש על השולחן שאוכל עליו גבינה, תרנגולת חיה לא שחוטה אי שרי לאכול שם גבינה, דאם החשש שיבשל בכ"ר הבשר והחלב, אולי חי' שמא ישחוט ויבשלם, עי' בדי השולחן שם ובכ"ז ילעי' בזה.
 

בשלמא

משתמש ותיק
בפשטות בשר הכוונה לשחוטה תרנגול חי נקרא בעל חי ולא בשר

אבל אם כבר שאלת אפשר להרחיב את השאלה "המחודשת" אם יש סיר חלב רותח כ"ר אם יש איסור להחזיק תרנגול בשטח שמא יפרח לתוך הסיר

הסיפור עם בעל ההפלאה בשו"ת חת"ס ויד אלעזר המפורסם
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
השאלה שלך היא גזירה חדשה, אני שואל אם תרנגול שהוא בעצם בשר על השולחן היא בתוך גזירת חז"ל
 

יאן

משתמש ותיק
מעשים שבכל יום שאדם יושב אצל השולחן ופיתו בידו ותרנגול פורח סביבו ולא חיישינן שמא יתן בו עיניו ויעשנו גל עצמות ונמצא עובר על אבר מן החי ודם.

כל ההרחקות הם לדבר שאסור לפי שעה, כנדה וחמץ, אבל מה שאסור כל השנה לא מצאנו בו הרחקות.
 

ירמיה

משתמש ותיק
יאן אמר:
מעשים שבכל יום שאדם יושב אצל השולחן ופיתו בידו ותרנגול פורח סביבו ולא חיישינן שמא יתן בו עיניו ויעשנו גל עצמות ונמצא עובר על אבר מן החי ודם.

כל ההרחקות הם לדבר שאסור לפי שעה, כנדה וחמץ, אבל מה שאסור כל השנה לא מצאנו בו הרחקות.
מה פתאום? כל גזירות חז"ל הן הרחקות.
ובבב"ח יש את אותה הרחקה של אכילה יחד כמו בנדה.
 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
בדבר אסור שאין לו היתר עולמית כנבלה מבוא בראשונים שמותר שיהיה על השולחן כשאוכל, אבל תרנגול יש לו היתר בשחיטה למה יהיה שרי?
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
על השולחן דייקא. ממש יחד.
אבל בקערה אחרת לא גזרו, וק"ו בהאי תרנגול שהוא כעת בעולם אחר ואינו בתוירת אויכל העוימד להיאכל כעת אלא כל כולו תפוס בכוונות עילאיות (כגון לקפץ ולשוטט ולשבר כלים ולהטיל ביצים וכדו', ואסכים מריה על ידיה)

ובלא"ה הדרך ארוכה עד שיכנס לידו של השוחט ומשם לקערה (של המליחה) ומשם לסיר ומשם לצלחת...
 

משה אמת

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
משה אמת אמר:
מתאהב על ידך אמר:
ובלא"ה הדרך ארוכה עד שיכנס לידו של השוחט ומשם לקערה (של המליחה) ומשם לסיר ומשם לצלחת...
גם סעודתו ארוכה ביותר
אבל גזרות הם לא ארוכות ומחליפות צבעים, אין לך אלא מה שאמרו חכמים. 
זה פשוט,
וחלילה לי מלהסכים עם שאילה משמחת זו.
רק תשובתך הייתה מפותלת מידי לטעמי, כי היא נתקלת בשאילתי.
כעת השבת את התשובה הנכונה והפשוטה.
 

שמחה מנתניה

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
תלמוד בבלי מסכת חולין דף קד עמוד ב
אמר אביי: גזירה שמא יעלה באילפס רותח, סוף סוף כלי שני הוא, וכלי שני אינו מבשל! אלא: גזירה שמא יעלה באילפס ראשון: 
שולחן ערוך יורה דעה הלכות בשר בחלב סימן פח
סעיף א
אפילו בשר חיה ועוף, אסור להעלותו על שלחן שאוכל עליו גבינה, שלא יבא לאכלם יחד. אבל בשלחן שסודר עליו התבשיל, מותר ליתן זה בצד זה. 
ילעי' לפי"ז אם יש על השולחן שאוכל עליו גבינה, תרנגולת חיה לא שחוטה אי שרי לאכול שם גבינה, דאם החשש שיבשל בכ"ר הבשר והחלב, אולי חי' שמא ישחוט ויבשלם, עי' בדי השולחן שם ובכ"ז ילעי' בזה.
לך אכול בשמחה לחמך
ותזכור קודם כל להאכיל את תרנגולך, טרם מאכלך
אלא שחוששני שלא יהי' אפשר לדבר דברי תורה במקום
הן מחמת הזוהמא, והן מחמת הרעש

אתה באמת חושב שחוששים שכזה דבר יקרה?
שיבוא לשחוט את התרנגול ולאכול אותו עם החלב?
 
 

מסתפק במועט

משתמש ותיק
שמחה מנתניה אמר:
נתן הבבלי אמר:
תלמוד בבלי מסכת חולין דף קד עמוד ב
אמר אביי: גזירה שמא יעלה באילפס רותח, סוף סוף כלי שני הוא, וכלי שני אינו מבשל! אלא: גזירה שמא יעלה באילפס ראשון: 
שולחן ערוך יורה דעה הלכות בשר בחלב סימן פח
סעיף א
אפילו בשר חיה ועוף, אסור להעלותו על שלחן שאוכל עליו גבינה, שלא יבא לאכלם יחד. אבל בשלחן שסודר עליו התבשיל, מותר ליתן זה בצד זה. 
ילעי' לפי"ז אם יש על השולחן שאוכל עליו גבינה, תרנגולת חיה לא שחוטה אי שרי לאכול שם גבינה, דאם החשש שיבשל בכ"ר הבשר והחלב, אולי חי' שמא ישחוט ויבשלם, עי' בדי השולחן שם ובכ"ז ילעי' בזה.
לך אכול בשמחה לחמך
ותזכור קודם כל להאכיל את תרנגולך, טרם מאכלך
אלא שחוששני שלא יהי' אפשר לדבר דברי תורה במקום
הן מחמת הזוהמא, והן מחמת הרעש

אתה באמת חושב שחוששים שכזה דבר יקרה?
שיבוא לשחוט את התרנגול ולאכול אותו עם החלב?
אם כבר , לא הבנתי למה לא לדון בתרנגול ועז שעלו על השולחן..
 
 

במבי

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
תלמוד בבלי מסכת חולין דף קד עמוד ב
אמר אביי: גזירה שמא יעלה באילפס רותח, סוף סוף כלי שני הוא, וכלי שני אינו מבשל! אלא: גזירה שמא יעלה באילפס ראשון: 
שולחן ערוך יורה דעה הלכות בשר בחלב סימן פח
סעיף א
אפילו בשר חיה ועוף, אסור להעלותו על שלחן שאוכל עליו גבינה, שלא יבא לאכלם יחד. אבל בשלחן שסודר עליו התבשיל, מותר ליתן זה בצד זה. 
ילעי' לפי"ז אם יש על השולחן שאוכל עליו גבינה, תרנגולת חיה לא שחוטה אי שרי לאכול שם גבינה, דאם החשש שיבשל בכ"ר הבשר והחלב, אולי חי' שמא ישחוט ויבשלם, עי' בדי השולחן שם ובכ"ז ילעי' בזה.

וואלה הבחור צודק.

אבל נראה לי שגם אם זבוב מעופף בחלל בחדר אסור להמשיך לאכול כי שמא.....

ואם יש נמלה על הרצפה שזה 5 לאווין רח"ל, יש להקים קול צווחה שישמע לפחות ל3 שכנים בבנין כדי שיהא קול לדבר.
 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
במבי אמר:
נתן הבבלי אמר:
תלמוד בבלי מסכת חולין דף קד עמוד ב
אמר אביי: גזירה שמא יעלה באילפס רותח, סוף סוף כלי שני הוא, וכלי שני אינו מבשל! אלא: גזירה שמא יעלה באילפס ראשון: 
שולחן ערוך יורה דעה הלכות בשר בחלב סימן פח
סעיף א
אפילו בשר חיה ועוף, אסור להעלותו על שלחן שאוכל עליו גבינה, שלא יבא לאכלם יחד. אבל בשלחן שסודר עליו התבשיל, מותר ליתן זה בצד זה. 
ילעי' לפי"ז אם יש על השולחן שאוכל עליו גבינה, תרנגולת חיה לא שחוטה אי שרי לאכול שם גבינה, דאם החשש שיבשל בכ"ר הבשר והחלב, אולי חי' שמא ישחוט ויבשלם, עי' בדי השולחן שם ובכ"ז ילעי' בזה.

וואלה הבחור צודק.

אבל נראה לי שגם אם זבוב מעופף בחלל בחדר אסור להמשיך לאכול כי שמא.....

ואם יש נמלה על הרצפה שזה 5 לאווין רח"ל, יש להקים קול צווחה שישמע לפחות ל3 שכנים בבנין כדי שיהא קול לדבר.
א. לא בחור, כמדו' אני יכול להיות אביך
ב, יישר כח שלפחות אתה מצדיק אותי
ג, על השולחן אמרו, ולא ברצפה או באויר
 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
שמחה מנתניה אמר:
נתן הבבלי אמר:
תלמוד בבלי מסכת חולין דף קד עמוד ב
אמר אביי: גזירה שמא יעלה באילפס רותח, סוף סוף כלי שני הוא, וכלי שני אינו מבשל! אלא: גזירה שמא יעלה באילפס ראשון: 
שולחן ערוך יורה דעה הלכות בשר בחלב סימן פח
סעיף א
אפילו בשר חיה ועוף, אסור להעלותו על שלחן שאוכל עליו גבינה, שלא יבא לאכלם יחד. אבל בשלחן שסודר עליו התבשיל, מותר ליתן זה בצד זה. 
ילעי' לפי"ז אם יש על השולחן שאוכל עליו גבינה, תרנגולת חיה לא שחוטה אי שרי לאכול שם גבינה, דאם החשש שיבשל בכ"ר הבשר והחלב, אולי חי' שמא ישחוט ויבשלם, עי' בדי השולחן שם ובכ"ז ילעי' בזה.
לך אכול בשמחה לחמך
ותזכור קודם כל להאכיל את תרנגולך, טרם מאכלך
אלא שחוששני שלא יהי' אפשר לדבר דברי תורה במקום
הן מחמת הזוהמא, והן מחמת הרעש

אתה באמת חושב שחוששים שכזה דבר יקרה?
שיבוא לשחוט את התרנגול ולאכול אותו עם החלב?
אני לא יודע כעת אם אני חושש שזה יקרה, מה שאני יודע, שאסור לאכול חלב שיש בשר על השולחן, ותרנגול זה בשר
 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה אמת אמר:
מתאהב על ידך אמר:
משה אמת אמר:
גם סעודתו ארוכה ביותר
אבל גזרות הם לא ארוכות ומחליפות צבעים, אין לך אלא מה שאמרו חכמים. 
זה פשוט,
וחלילה לי מלהסכים עם שאילה משמחת זו.
רק תשובתך הייתה מפותלת מידי לטעמי, כי היא נתקלת בשאילתי.
כעת השבת את התשובה הנכונה והפשוטה.

לא תשובה לא נכונה ולא פשוטה, רבנן אסרו לאכול גבינה שיש בשר על השולחן ותרננגול זה בשר, ולא מעניין אותי אם ואתא שוחט או הוא עצמו ישחט, זה בכלל הגזירה אם לא היא היא הגזירה.
 

משה אמת

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
משה אמת אמר:
מתאהב על ידך אמר:
אבל גזרות הם לא ארוכות ומחליפות צבעים, אין לך אלא מה שאמרו חכמים. 
זה פשוט,
וחלילה לי מלהסכים עם שאילה משמחת זו.
רק תשובתך הייתה מפותלת מידי לטעמי, כי היא נתקלת בשאילתי.
כעת השבת את התשובה הנכונה והפשוטה.

לא תשובה לא נכונה ולא פשוטה, רבנן אסרו לאכול גבינה שיש בשר על השולחן ותרננגול זה בשר, ולא מעניין אותי אם ואתא שוחט או הוא עצמו ישחט, זה בכלל הגזירה אם לא היא היא הגזירה.
גם הסועד הינו חתיכת בשר
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה אמת אמר:
נתן הבבלי אמר:
משה אמת אמר:
זה פשוט,
וחלילה לי מלהסכים עם שאילה משמחת זו.
רק תשובתך הייתה מפותלת מידי לטעמי, כי היא נתקלת בשאילתי.
כעת השבת את התשובה הנכונה והפשוטה.

לא תשובה לא נכונה ולא פשוטה, רבנן אסרו לאכול גבינה שיש בשר על השולחן ותרננגול זה בשר, ולא מעניין אותי אם ואתא שוחט או הוא עצמו ישחט, זה בכלל הגזירה אם לא היא היא הגזירה.
גם הסועד הינו חתיכת בשר

א, לא יושבים על השולחן, כך אצלי לפחות
ב, עי"ש שאמרו דוקא בשר טהורה 
 

משה אמת

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
משה אמת אמר:
נתן הבבלי אמר:
לא תשובה לא נכונה ולא פשוטה, רבנן אסרו לאכול גבינה שיש בשר על השולחן ותרננגול זה בשר, ולא מעניין אותי אם ואתא שוחט או הוא עצמו ישחט, זה בכלל הגזירה אם לא היא היא הגזירה.
גם הסועד הינו חתיכת בשר

א, לא יושבים על השולחן, כך אצלי לפחות
ב, עי"ש שאמרו דוקא בשר טהורה 
טעיתי בדוגמה.

דברו חכמים בהווה, ובלי דיוקים, צריך להוכיח את הדין שלך, לא ההיפך.
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה אמת אמר:
נתן הבבלי אמר:
משה אמת אמר:
גם הסועד הינו חתיכת בשר

א, לא יושבים על השולחן, כך אצלי לפחות
ב, עי"ש שאמרו דוקא בשר טהורה 
טעיתי בדוגמה.

דברו חכמים בהווה, ובלי דיוקים, צריך להוכיח את הדין שלך, לא ההיפך.

אני לא בא להוכיח את דיני, אלא חוקר האם תרנגול בכלל הגזירה ומנסה לדלות ראיות מחו"ר הפורום לבנתיים אין ראיה מוכחת שלא
ומ"ש שדברו חכמים בהווה, וכי הווה זה להעלות על שולחנו אילפס ראשון ולבשל בו על שולחנו ע"ש בגמ'
 

במבי

משתמש ותיק
האור זרוע מצטע את הגמ' בב"ק ומסביר

[.....והשתא דאמרת פלגא נזקא קנסא. האי כלבא דאכל אימרא ושונרא דאכלה תרנגולא הוה ליה משונה שאין דרכם בכך של כלב לאכול כבשים חיים ואין דרכן של חתול לאכול תרנגולים חיים.

וא"כ אין גוזרין גזירה לגזירה וק"ו בגזירות שונות ומשונות שלא נראו מימי ת"ח ות"ט.
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
במבי אמר:
האור זרוע מצטע את הגמ' בב"ק ומסביר

[.....והשתא דאמרת פלגא נזקא קנסא. האי כלבא דאכל אימרא ושונרא דאכלה תרנגולא הוה ליה משונה שאין דרכם בכך של כלב לאכול כבשים חיים ואין דרכן של חתול לאכול תרנגולים חיים.

וא"כ אין גוזרין גזירה לגזירה וק"ו בגזירות שונות ומשונות שלא נראו מימי ת"ח ות"ט.

חיים הוא דלא אכלי, הא שחוטות וצלויות בחרדל דאאע"ה אכילנן ואכלינן
 

במבי

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
במבי אמר:
האור זרוע מצטע את הגמ' בב"ק ומסביר

[.....והשתא דאמרת פלגא נזקא קנסא. האי כלבא דאכל אימרא ושונרא דאכלה תרנגולא הוה ליה משונה שאין דרכם בכך של כלב לאכול כבשים חיים ואין דרכן של חתול לאכול תרנגולים חיים.

וא"כ אין גוזרין גזירה לגזירה וק"ו בגזירות שונות ומשונות שלא נראו מימי ת"ח ות"ט.

חיים הוא דלא אכלי, הא שחוטות וצלויות בחרדל דאאע"ה אכילנן ואכלינן

אך כבודו שאל על תרנגול שמהדס ומדרדס לו על שולחנו ולא על שחוטות וצלויות בחרדל.
 

בשלמא

משתמש ותיק
ההוא טייעא אמר:
בשלמא אמר:
הסיפור עם בעל ההפלאה בשו"ת חת"ס ויד אלעזר המפורסם
מאי האי?
שו"ת חת"ס יו"ד סי' צ"ד
עובדא ידענא בפרנקפורט דמיין פרח תרנגולת לתוך קלחת חמאה רותחת על האש ומתה בתוכו, והורה גאון א' ומהולל מאוד שאסור החמאה אפי' לגוים ושפכוהו בחוצות, ולבסוף הזכירוהו דבשר עוף בחלב מותר בהנאה, ובתוך כדי דבור השיב הגאון זצ"ל דאה"נ בהנאה מותרת ולמוכרה לגוי אסורה משום בליעת אבר מ"הח דאסור לב"נ והיה נראה לעין דתחלת ההוראה לא הי' מטעם אבר מ"הח וכשגגה יצאה מלפני שליט אך לא יאונה לצדיק כל און הזמין לו השי"ת תירוץ לשזביה מכיסופא.
 

בבלי

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
ההוא טייעא אמר:
בשלמא אמר:
הסיפור עם בעל ההפלאה בשו"ת חת"ס ויד אלעזר המפורסם
מאי האי?
שו"ת חת"ס יו"ד סי' צ"ד
עובדא ידענא בפרנקפורט דמיין פרח תרנגולת לתוך קלחת חמאה רותחת על האש ומתה בתוכו, והורה גאון א' ומהולל מאוד שאסור החמאה אפי' לגוים ושפכוהו בחוצות, ולבסוף הזכירוהו דבשר עוף בחלב מותר בהנאה, ובתוך כדי דבור השיב הגאון זצ"ל דאה"נ בהנאה מותרת ולמוכרה לגוי אסורה משום בליעת אבר מ"הח דאסור לב"נ והיה נראה לעין דתחלת ההוראה לא הי' מטעם אבר מ"הח וכשגגה יצאה מלפני שליט אך לא יאונה לצדיק כל און הזמין לו השי"ת תירוץ לשזביה מכיסופא.
והיכן זה ביד אליעזר?
 
 
חלק עליון תַחתִית