חולין ק. בישל גידים בקדרה ונסתפק אם אחד מהם הוא גיד הנשה אי חשיב ספק בריה

חולין ק. וליבטל ברובא וכו' בריה שאני. וכמבואר ביו''ד סי' ק ס''ב. ושם בס''א בט''ז סק''א דספק בריה בטל.

ונסתפקתי בגוונא שבישל גידים בקדרה ויש לו ספק אם היה אחד מהם גיד הנשה, האם גם ב'ספק אם הבריה אסורה' יש את הקולא של ספק ברייה שהזכיר הט''ז, דשאני הכא שודאי יש בריה והשאלה אם היא מותרת או אסורה.

וזכורני שראיתי שדנו בזה ולא דכירנא היכא.

בברכת התורה
 

HaimL

משתמש ותיק
ולא כתב שם הט"ז בעצמו  

אבל אי הוה ודאי בריה או א' מהני שאין מתבטלים אלא שהאיסור ספק בזה אפילו באלף לא בטיל כגון ביצי ספק טריפה וכיוצא בו וכ"כ או"ה כלל כ"ה דין ז':

?
 

למה זה תשאל לשמי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אודה ואתוודה שלא ראיתי זאת כשהסתפקתי, וכך אמנם כתבו ט''ז יו''ד סי' קא סק''א וש''ך שם סק''ב. מיהו אכתי יש לחלק דהתם הוי ספק איסור ובגוונא דכתיבנא הוי ספק איסור כלל
 

דרומאי

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
חולין ק. וליבטל ברובא וכו' בריה שאני. וכמבואר ביו''ד סי' ק ס''ב. ושם בס''א בט''ז סק''א דספק בריה בטל.

ונסתפקתי בגוונא שבישל גידים בקדרה ויש לו ספק אם היה אחד מהם גיד הנשה, האם גם ב'ספק אם הבריה אסורה' יש את הקולא של ספק ברייה שהזכיר הט''ז, דשאני הכא שודאי יש בריה והשאלה אם היא מותרת או אסורה.

וזכורני שראיתי שדנו בזה ולא דכירנא היכא.

בברכת התורה
צ"ע אם שאר גידין נמי חשיבי בריה או רק גיד הנשה.
ואינימא דרק גיד הנשה מיקרי בריה משום איסורו, א"כ הכא הוי ממש ספק בריה שאין לו חשיבות בריה.

אבל היכא דהוי ודאי בריה וספק איסור כבר כתבו הט"ז והש"ך דמיקרי בריה.
 
 

למה זה תשאל לשמי

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
חולין ק. וליבטל ברובא וכו' בריה שאני. וכמבואר ביו''ד סי' ק ס''ב. ושם בס''א בט''ז סק''א דספק בריה בטל.

ונסתפקתי בגוונא שבישל גידים בקדרה ויש לו ספק אם היה אחד מהם גיד הנשה, האם גם ב'ספק אם הבריה אסורה' יש את הקולא של ספק ברייה שהזכיר הט''ז, דשאני הכא שודאי יש בריה והשאלה אם היא מותרת או אסורה.

וזכורני שראיתי שדנו בזה ולא דכירנא היכא.

בברכת התורה
צ"ע אם שאר גידין נמי חשיבי בריה או רק גיד הנשה.
ואינימא דרק גיד הנשה מיקרי בריה משום איסורו, א"כ הכא הוי ממש ספק בריה שאין לו חשיבות בריה.

אבל היכא דהוי ודאי בריה וספק איסור כבר כתבו הט"ז והש"ך דמיקרי בריה.
הם דברו על דבר שהוא ספק אם הוא אסור כגון ספק טרפה, אבל דבר שיש ספק אם הוא אסור כלל, כגון גיד שספק אם הוא גיד הנשה או לא, הרי הוא 'ספק איסור כלל', עי' רמ'''א יו''ד סי' קי ס''ט.

בכל מקרה דברי רבותיי כאן צודקים וכבר ביקשתי ממנהלי האתר למחוק אשכול זה יען וביען שהוא חושף קלוני...
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
דרומאי אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
חולין ק. וליבטל ברובא וכו' בריה שאני. וכמבואר ביו''ד סי' ק ס''ב. ושם בס''א בט''ז סק''א דספק בריה בטל.

ונסתפקתי בגוונא שבישל גידים בקדרה ויש לו ספק אם היה אחד מהם גיד הנשה, האם גם ב'ספק אם הבריה אסורה' יש את הקולא של ספק ברייה שהזכיר הט''ז, דשאני הכא שודאי יש בריה והשאלה אם היא מותרת או אסורה.

וזכורני שראיתי שדנו בזה ולא דכירנא היכא.

בברכת התורה
צ"ע אם שאר גידין נמי חשיבי בריה או רק גיד הנשה.
ואינימא דרק גיד הנשה מיקרי בריה משום איסורו, א"כ הכא הוי ממש ספק בריה שאין לו חשיבות בריה.

אבל היכא דהוי ודאי בריה וספק איסור כבר כתבו הט"ז והש"ך דמיקרי בריה.
הם דברו על דבר שהוא ספק אם הוא אסור כגון ספק טרפה, אבל דבר שיש ספק אם הוא אסור כלל, כגון גיד שספק אם הוא גיד הנשה או לא, הרי הוא 'ספק איסור כלל', עי' רמ'''א יו''ד סי' קי ס''ט.
לא הבנתי מה הקשר לרמ"א, סוף סוף הסברא היא שחשיבות של בריה ודאי יש כאן ואין כאן ספק אלא על האיסור בעצמו וממילא פשוט דלא בטיל.
 
 

מחכים

משתמש ותיק
עיקר הסברא הוא מצד נתגלגל כיוון דנפסק על עצם האיסור לחומרא וממילא ע"ז גופא יש בו דין בריה
ומש"כ ששאר גידים ל"ה בריה לא ידענא מאי קאמרי רבנן
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
חולין ק. וליבטל ברובא וכו' בריה שאני. וכמבואר ביו''ד סי' ק ס''ב. ושם בס''א בט''ז סק''א דספק בריה בטל.

ונסתפקתי בגוונא שבישל גידים בקדרה ויש לו ספק אם היה אחד מהם גיד הנשה, האם גם ב'ספק אם הבריה אסורה' יש את הקולא של ספק ברייה שהזכיר הט''ז, דשאני הכא שודאי יש בריה והשאלה אם היא מותרת או אסורה.

וזכורני שראיתי שדנו בזה ולא דכירנא היכא.

בברכת התורה
אין פה מה לדון הטעם הוא ספק דרבנן לקולא וגם בכה''ג הוי דרבנן ולקולא.

מה שכתבתי בזה.
בריה לא בטלה, אם הוי מדאורייתא או מדרבנן- בתוס' בב''מ ו: ד''ה קפץ, משמע דס''ל דהוא מדאורייתא, והר''ן בחולין נו ד''ה וכל הני, כתב בשם הראב''ד ומשמע דהסכים הר''ן עמו, דבספק אי נימוח ובטיל או דלא נימוח והוי בריה ולא בטיל, הוי לחומרא, ע''כ, א''כ מוכח דס''ל כתוס' דבריה לא בטלה מדאורייתא, אולם הר''ן בחולין קד ד''ה תנאי שלישי, כתב להדיא דבריה דרבנן, ובספק לקולא, וצ''ע.

1384 עמודים

הצג קובץ מצורף ספר אור חדש.pdf


 
 
חלק עליון תַחתִית