הדלקת נר חנוכה בשמן תרומה טמאה

הערשל

משתמש ותיק
כ' הרמב"ם פי"א מתרומות הי"ח ומי שאין לו שמן חולין להדליק נר חנוכה מדליק בשמן שריפה שלא ברשות כהן, ע"כ לשונו.
וצ"ע איך מותר לגזול ממון כהונה לצורך מצות הדלקה, ולכאו' י"ל דמיירי בנפל לו שמן שרפה מבית אבי אמו כהן, אך קשה מש"כ הרמב"ם שלא ברשות כהן, דנראה שכוונתו דאף בלא קבלת רשות מהכהן מותר להדליק, ואם זה ממונו מה החידוש בזה, ואם כוונת הרמב"ם שלא ברשות כהן דהיינו שלא בבית הכהן, הרי בלא"ה נר חנוכה אסור בהנאה, וגם אם יהיה בבית הכהן אין הכהן נהנה ממנו.
 

הישר_והטוב

משתמש ותיק
ירושלמי סוף תרומות-
"מהו להדליק שמן שריפה בחנוכה אמרין דבי ר' ינאי מדליקין בשמן שריפה בחנוכה א"ר ניסא אנא לא אנא חכים לאבא אימא הוה אמרה לי אבוך הוה אמר מי שאין לו שמן של חולין מדליק שמן שריפה בחנוכה". וזהו מקור דברי הרמב"ם, וס"ל דאיירי בישראל.
לעצם השאלה, אפ"ל דגזל אין כאן דתרומה בזה"ז דרבנן, והם אמרו שמותר. ויל"ע.
 

הערשל

משתמש ותיק
פותח הנושא
הישר_והטוב אמר:
לעצם השאלה, אפ"ל דגזל אין כאן דתרומה בזה"ז דרבנן, והם אמרו שמותר.
אם כן היה צריך הרמב"ם לפרש, דמיירי דווקא בזה"ז.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
הערשל אמר:
איך מותר לגזול ממון כהונה לצורך מצות הדלקה?
.
משנה למלך פ"ב דתרומות הלכה יד:
עוד נראה להכריח דאיסור זה (דהנאה של כלוי) אינו אלא מדרבנן מההיא דאמרינן בירושלמי בסוף תרומות: מהו להדליק שמן שריפה בחנוכה? ומסקינן: מי שאין לו שמן של חולין מדליק שמן שריפה בחנוכה. וכן פסק רבינו פי"א מהלכות תרומות דין ח"י. ובשלמא אי אמרינן דאיסור זה הוא מדרבנן - ניחא דאם אין לו חולין דמדליק בשמן שריפה, דבמקום מצוה לא גזור; אך אם היה איסור תורה, הוא תימה איך התירו איסור תורה משום מצוה דדבריהם.
 

הערשל

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
הערשל אמר:
איך מותר לגזול ממון כהונה לצורך מצות הדלקה?
.
משנה למלך פ"ב דתרומות הלכה יד:
עוד נראה להכריח דאיסור זה (דהנאה של כלוי) אינו אלא מדרבנן מההיא דאמרינן בירושלמי בסוף תרומות: מהו להדליק שמן שריפה בחנוכה? ומסקינן: מי שאין לו שמן של חולין מדליק שמן שריפה בחנוכה. וכן פסק רבינו פי"א מהלכות תרומות דין ח"י. ובשלמא אי אמרינן דאיסור זה הוא מדרבנן - ניחא דאם אין לו חולין דמדליק בשמן שריפה, דבמקום מצוה לא גזור; אך אם היה איסור תורה, הוא תימה איך התירו איסור תורה משום מצוה דדבריהם.
המ"ל תי' בזה קו' נוספת, מ"ט אין בזה איסור הנאה, אבל אני שואל מה עם איסור גזל.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
בלא עיון כל הצורך

דרך אמונה הלכות תרומות פרק יא הלכה יח
(קסז) שלא ברשות הכהן. דכיון שעושה בשביל צורך הכהן נר לאחד נר למאה ומותר גם הישראל ליהנות ממנה (רצא) מיהו י"א דדוקא בתרומה שנפלה לו מבית אבי אמו כהן אבל תרומת גורנו צריך רשות מהכהן (רצב) וי"א שא"צ רשות מהכהן אבל צריך לזכותו להכהן עכ"פ ע"י אחר ואח"כ יכול להדליק שלא ברשותו דבודאי ניחא לי' (רצג) וי"א שא"צ כלל לזכותו להכהן דכיון דהכהן נהנה מזה הוי כאילו נותנו להכהן ומקיים בזה מצות נתינה וכן נראה דעת רבנו: 
דרך אמונה - ציון ההלכה הלכות תרומות פרק יא
(רצא) מבואר לעיל פ"ט ה"ז וכ"פ שע"צ בבינת אדם: 
(רצב) ר"י קורקוס וכמ"ד הכי בירו' וכ"ד רש"ס ועי' מה"פ:
(רצג) עמש"כ בבה"ל לעיל פ"ט ה"ז: 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
ועוד שם גבי נר חנוכה

דרך אמונה הלכות תרומות פרק יא הלכה יח
(קע) שלא ברשות הכהן. דכיון דמצוי שם גם כהנים ההולכים שם הוי כהדליק גם בשביל הכהנים (רצו) וי"א דאפי' ודאי אין שם כהנים מותר דהנאה של כילוי בתרומה אינה אלא מדרבנן ובצרכי רבים לא גזרו ואם צריך לזכותו להכהן תלוי במחלוקת הנ"ל בס"ק קס"ז (רצז) וי"א שאין מדליקין שמן שריפה בבתי כסאות ובבתי מרחצאות אפי' לצורך כהן דהוי בזיון קדשים ואפי' הכהן בעצמו אין לו להדליק שם: 
דרך אמונה - ציון ההלכה הלכות תרומות פרק יא
(רצו) ר"ש פי"א דתרומות מ"ט והעה"ש כ' כן בדעת רבנו ואינו מוכרח כלל:
(רצז) ירו' שביעית פ"ח ה"ב וכפי שהגי' הגאון אדר"ת ז"ל בשם אביו ועי' פ"ה משמיטה ה"ו: 
 

פראנק

משתמש ותיק
חשוב לציין שלפי דעת הגאון רב פנחס אפשטיין זצוקללהה אפשר להדליק רק נר אחד ורק לחצי שעה
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
פראנק אמר:
מצוות לאו להנות ניתנו.
מנין שזה הטעם?
ויעוי' דברי ה"דרך אמונה" בטעם ההיתר.. (ב' דרכים לכאו')
הצעיר שבחבורה אמר:
ועוד שם גבי נר חנוכה

דרך אמונה הלכות תרומות פרק יא הלכה יח
(קע) שלא ברשות הכהן. דכיון דמצוי שם גם כהנים ההולכים שם הוי כהדליק גם בשביל הכהנים (רצו) וי"א דאפי' ודאי אין שם כהנים מותר דהנאה של כילוי בתרומה אינה אלא מדרבנן ובצרכי רבים לא גזרו ואם צריך לזכותו להכהן תלוי במחלוקת הנ"ל בס"ק קס"ז (רצז) וי"א שאין מדליקין שמן שריפה בבתי כסאות ובבתי מרחצאות אפי' לצורך כהן דהוי בזיון קדשים ואפי' הכהן בעצמו אין לו להדליק שם: 
דרך אמונה - ציון ההלכה הלכות תרומות פרק יא
(רצו) ר"ש פי"א דתרומות מ"ט והעה"ש כ' כן בדעת רבנו ואינו מוכרח כלל:
(רצז) ירו' שביעית פ"ח ה"ב וכפי שהגי' הגאון אדר"ת ז"ל בשם אביו ועי' פ"ה משמיטה ה"ו: 
 
חלק עליון תַחתִית