מהיכן המקור לקריאת שם לילד על שם סבא

ראובן שבתי

משתמש רשום
כידוע המדרש שכיום אין לנו רוה"ק ואין אנו קורין על שם המאורע אלא על שם אבותינו
וכן יש מנהג בעניין
אך עדיין קשה מניין המקור לקרוא על שם סבא דלכאורה שם אבותינו הוי כל שם של אבותינו ולאו דווקא שם הקיים במשפחה
אשמח לשמוע את דעתכם על מקור מהימן
 

בת עין

משתמש ותיק
רבי ידידיה טיאה ווייל בנו של הקרבן נתנאל כותב שהבטיח לרבו הרבי רבי יהונתן אייבשיץ לקרוא את בנו על שמו, והוא מתחרט על כך שכן יש סוד גדול במה שקוראים שם על שם אבות המשפחה.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
ראובן שבתי אמר:
אשמח לשמוע את דעתכם על מקור מהימן
עי' כתובות ק' ע"א
תלמוד בבלי מסכת כתובות דף ק עמוד א
"פרטא בנו של רבי אלעזר בן פרטא בן בנו של ר' פרטא הגדול"
ובתוס' שם ד"ה פרטא.
ושם לכאורה נקרא ע"ש זקנו.

וכן יש את שושילתא דר"ג שנקראו ר"ג ור"ש, וכנראה זה ע"ש זה.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
איש מזרע אהרן אמר:
מי הראש[ו]ן שקרא על שם אביו?
בראשית רבה פרשת נח פרשה לז ד"ה ולעבר יולד
(כה) ולעבר יולד שני בנים שם האחד פלג כי בימיו נפלגה הארץ ר' יוסי אומר, הראשונים על ידי שהיו מכירים יחסיהם היו מוציאים לשם המאורע, אבל אנו שאין אנו יודעין את יחסינו אנו מוציאין לשם אבותינו, רבן שמעון בן גמליאל א' הראשונים על ידי שהיו משתמשין ברוח הקודש היו מוציאין לשם המאורע אבל אנו שאין אנו משתמשין ברוח הקודש אנו מוציאין לשם אבותינו.
מאז שנהייתה ירידת הדורות הזו.
את הראשון ספציפית יהיה קשה כנראה למצוא...
 

ובכן

משתמש ותיק
והואיל ואיתרע לידן, אימא בה מילתא.

על שם מי קרוי האמורא 'אמימר'?

ובכן, אמימר הוא בעצם - אמי מר, כלומר מר אמי (אגרת רב שרירא גאון).

והנה -
כתובות (כא:) אמר:
אמר רב יהודה אמר שמואל, עד ודיין מצטרפין.
אמר רמי בר חמא, כמה מעליא הא שמעתא.
אמר רבא, מאי מעליותא...
אמר אמימר, כמה מעליא הא שמעתא.
אמר ליה רב אשי לאמימר,
משום דקלסה אבוה דאמך את נמי מקלסת לה כבר פרכה רבא.
רש"י (ד"ה אבוה) אמר:
אבוה דאמך - רמי בר חמא.
והנה 'רמי' הוא קיצור של רב אמי (ראה כתובות מח:).

אמור מעתה, נקרא הנכד 'אמי' על שם אבי אמו.
 

גרשון

משתמש רגיל
ויש אומרים שזהו הטעם של צוואת רבי יהודה החסיד לגבי שמות כלה וחמותה, חתן וחותנו, כדי שיוכלו ליתן שם אחר הסבא והסבתא.
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
ואף על פי כן לא מקפידים כשיש עוד שם, למרות שזה מונע קריאת השם. וכן לא מקפידים שלא יהיה שם השווער כשם הסבא מצד האמא...
 

ראובן שבתי

משתמש רשום
פותח הנושא
נתנאל_ב אמר:
עי' כתובות ק' ע"א
תלמוד בבלי מסכת כתובות דף ק עמוד א
"פרטא בנו של רבי אלעזר בן פרטא בן בנו של ר' פרטא הגדול"
ובתוס' שם ד"ה פרטא.
ושם לכאורה נקרא ע"ש זקנו.

וכן יש את שושילתא דר"ג שנקראו ר"ג ור"ש, וכנראה זה ע"ש זה.

השאלה אם זה שכך עשו התנאים הוא בגלל שתמיד יש עניין לקרוא על שם סבא או דווקא במקרה שלהם שאולי היה עניין מיוחד בשמות האלו
עדיין מניין שצריך לקרות ע"ש סבא 
זה שמצאנו כך הוא כיוון נכון אבל עדיין לא מוכיח שיש עניין
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
ראובן שבתי אמר:
זה שמצאנו כך הוא כיוון נכון אבל עדיין לא מוכיח שיש עניין
נכון.
ומהמד"ר שהבאתי קודם (אחרי התגובה המצוטטת) מוכח שיש עניין, שהדורות הראשונים היו קוראים על שם מאורע, והדורות שאח"כ ע"ש האבות. 
ומשמע שיש בזה עניין. 
 

ראובן שבתי

משתמש רשום
פותח הנושא
נתנאל_ב אמר:
שהדורות הראשונים היו קוראים על שם מאורע, והדורות שאח"כ ע"ש האבות.
לכאורה עדיין ליכא ראיה. דשם אבותינו הוי גם אברהם יצחק ויעקב וגם עשרים דורות אחורה וכל שם של אבותינו הוי מעלה ליוחסין
אבל המנהג שקוראים על סבא ז"ל אין מקור דמה המשמעות דווקא לקרוא דור אחד ולא עשרים אחורה הרי הכל יוחסין
ובאמת יש הנוהגים לקרוא דווקא על דור אחד ולא יותר ואם יש סבא בחיים אינם קוראים על שם סבא רבא ולכאורה לפי דבריך (מהב"ר) זה ממש טעות...
 

ראובן שבתי

משתמש רשום
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
איש מזרע אהרן אמר:
מי הראשון שקרא על שם אביו?
אהרן
אשתו - אלישבע בת עמינדב
ובניו
הבכור נדב
ואביהוא
באמת יש שכתבו שלכן נפטרו צעירים משום שקרא את שם הבכור על שם חמיו ולא על אביו
 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
ראובן שבתי אמר:
אבל המנהג שקוראים על סבא ז"ל...דווקא לקרוא דור אחד
ראובן שבתי אמר:
ובאמת יש הנוהגים לקרוא דווקא על דור אחד ולא יותר
אני לא מכיר מקור שקיים בכלל כזה מנהג.
אם יהיה מקור, נוכל לבדוק מה הטעם והמקור הקדום.
אני לא מכיר כזה מנהג שדווקא דור אחד ולא יותר.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
ראובן שבתי אמר:
אבל המנהג שקוראים על סבא ז"ל...דווקא לקרוא דור אחד
ראובן שבתי אמר:
ובאמת יש הנוהגים לקרוא דווקא על דור אחד ולא יותר
אני לא מכיר מקור שקיים בכלל כזה מנהג.
אם יהיה מקור, נוכל לבדוק מה הטעם והמקור הקדום.
אני לא מכיר כזה מנהג שדווקא דור אחד ולא יותר.
רבי יהודה הנשיא
אביו רבן שמעון בן גמליאל

וקרא לבניו גמליאל ושמעון, כדאיתא בכתובות
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
שלמה1 אמר:
על איזה מדרש אתה מדבר?
על זה
נתנאל_ב אמר:
בראשית רבה פרשת נח פרשה לז ד"ה ולעבר יולד
(כה) ולעבר יולד שני בנים שם האחד פלג כי בימיו נפלגה הארץ ר' יוסי אומר, הראשונים על ידי שהיו מכירים יחסיהם היו מוציאים לשם המאורע, אבל אנו שאין אנו יודעין את יחסינו אנו מוציאין לשם אבותינו, רבן שמעון בן גמליאל א' הראשונים על ידי שהיו משתמשין ברוח הקודש היו מוציאין לשם המאורע אבל אנו שאין אנו משתמשין ברוח הקודש אנו מוציאין לשם אבותינו.
 

שלמה1

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
שלמה1 אמר:
על איזה מדרש אתה מדבר?
על זה
נתנאל_ב אמר:
בראשית רבה פרשת נח פרשה לז ד"ה ולעבר יולד
(כה) ולעבר יולד שני בנים שם האחד פלג כי בימיו נפלגה הארץ ר' יוסי אומר, הראשונים על ידי שהיו מכירים יחסיהם היו מוציאים לשם המאורע, אבל אנו שאין אנו יודעין את יחסינו אנו מוציאין לשם אבותינו, רבן שמעון בן גמליאל א' הראשונים על ידי שהיו משתמשין ברוח הקודש היו מוציאין לשם המאורע אבל אנו שאין אנו משתמשין ברוח הקודש אנו מוציאין לשם אבותינו.
אם כן, זו התשובה לשאלתך, ברור שאבותינו היינו אבותינו ממש ולא אבותינו התנכיים, שהרי רבי יוסי אמר זאת, וכי יש יוסי בתנ"ך? וכן עוד הרבה תנאים ואמוראים עם שמות לא תנכיים
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
שלמה1 אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
שלמה1 אמר:
על איזה מדרש אתה מדבר?
על זה
נתנאל_ב אמר:
בראשית רבה פרשת נח פרשה לז ד"ה ולעבר יולד
אם כן, זו התשובה לשאלתך, ברור שאבותינו היינו אבותינו ממש ולא אבותינו התנכיים, שהרי רבי יוסי אמר זאת, וכי יש יוסי בתנ"ך? וכן עוד הרבה תנאים ואמוראים עם שמות לא תנכיים
א. שאלתי? איזו שאלה שאלתי...
ולגופו של נדון, המרחק רק מאבותינו התנכיים ועד לאבותינו שבדורות הקודמים...
 
 

שלמה1

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
שלמה1 אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אם כן, זו התשובה לשאלתך, ברור שאבותינו היינו אבותינו ממש ולא אבותינו התנכיים, שהרי רבי יוסי אמר זאת, וכי יש יוסי בתנ"ך? וכן עוד הרבה תנאים ואמוראים עם שמות לא תנכיים
א. שאלתי? איזו שאלה שאלתי...
ולגופו של נדון, המרחק רק מאבותינו התנכיים ועד לאבותינו שבדורות הקודמים...
א. סליחה, כוונתי הייתה אל השואל הראשון שהעלה את השאלה, ולא אליך
ולגופו של נדון, לא הבנתי את תשובתך, אתה באמת חושב שרבי יוסי נקרא על שם אחד מגדולי הדור של היהודים שבדורות שקדמו לו ומשום מה לא שמענו עליו? וכן תאמר על כל תנא ואמורא בעל שם לא תנכי? ודאי שלא! אלא התשובה היא שלפני כן היו אנשים שקראו שמות חדשים בגלל מאורעות וכל מיני סיבות, ואחרי שכבר לא הבינו בזה כל אחד המשיך את השמות שהיו במשפחתו
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
כמדומה שמקובל אצל חסידים אשר קריאה ע,ש האבות מסוגל לאריכת ימים ולכן יש המקפידים לקרוא דוקא ע"ש האבות ולא ע"ש רבותיהם
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
שלמה1 אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
שלמה1 אמר:
אם כן, זו התשובה לשאלתך, ברור שאבותינו היינו אבותינו ממש ולא אבותינו התנכיים, שהרי רבי יוסי אמר זאת, וכי יש יוסי בתנ"ך? וכן עוד הרבה תנאים ואמוראים עם שמות לא תנכיים
א. שאלתי? איזו שאלה שאלתי...
ולגופו של נדון, המרחק רק מאבותינו התנכיים ועד לאבותינו שבדורות הקודמים...
א. סליחה, כוונתי הייתה אל השואל הראשון שהעלה את השאלה, ולא אליך
ולגופו של נדון, לא הבנתי את תשובתך, אתה באמת חושב שרבי יוסי נקרא על שם אחד מגדולי הדור של היהודים שבדורות שקדמו לו ומשום מה לא שמענו עליו? וכן תאמר על כל תנא ואמורא בעל שם לא תנכי? ודאי שלא! אלא התשובה היא שלפני כן היו אנשים שקראו שמות חדשים בגלל מאורעות וכל מיני סיבות, ואחרי שכבר לא הבינו בזה כל אחד המשיך את השמות שהיו במשפחתו


ושמא, לא אחד מגדולי הדור, ולא בהכרח במשפחתו, אלא שמות שנהגו בדורות שלפניו?
 

שלמה1

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
שלמה1 אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
א. שאלתי? איזו שאלה שאלתי...
ולגופו של נדון, המרחק רק מאבותינו התנכיים ועד לאבותינו שבדורות הקודמים...
א. סליחה, כוונתי הייתה אל השואל הראשון שהעלה את השאלה, ולא אליך
ולגופו של נדון, לא הבנתי את תשובתך, אתה באמת חושב שרבי יוסי נקרא על שם אחד מגדולי הדור של היהודים שבדורות שקדמו לו ומשום מה לא שמענו עליו? וכן תאמר על כל תנא ואמורא בעל שם לא תנכי? ודאי שלא! אלא התשובה היא שלפני כן היו אנשים שקראו שמות חדשים בגלל מאורעות וכל מיני סיבות, ואחרי שכבר לא הבינו בזה כל אחד המשיך את השמות שהיו במשפחתו


ושמא, לא אחד מגדולי הדור, ולא בהכרח במשפחתו, אלא שמות שנהגו בדורות שלפניו?
אפשר לטעון כן, אבל לא זו הייתה כוונת השואל, להבנתי השואל רצה סיבה למה לא לקרוא לילדיו ראובן שמעון וכו' כשאין שמותיהם נמצאים במשפחתו, אבל לא נתכוין להתחיל לקרוא לילדיו אביי ורבא וגם לא טרפון או אנטיגנוס ...
 
 
חלק עליון תַחתִית