יום הילולת מתושלח

בן עמינדב

משתמש ותיק
לשיטת רבי אליעזר דקיי"ל כוותיה בנוגע לבריאת העולם ולמבול החל המבול ביום י"ז חשוון אחר כלות ימי אבלו של מתושלח ולפי"ז יוצא שמתושלח הסתלק (בשיבה טובה בגיל 969 שנים) ביום י' מרחשוון שחל בשבת הקרובה.
(בפשטות המבול התעכב עד סוף ימי אבלו של מתושלח אף שמקצת היום ככולו אך זהו לקולא ולא לחומרא ולפי"ז כל אותו היום עד סופו הגנה עליהם זכותו שלא תבא עליהם פורענות ולפי"ז פטירתו הייתה בי' מרחשוון - אבל אם נאמר שכבר ביום השביעי אחרי שעבר מקצת היום החל המבול אזי יצא שפטירתו הייתה בי"א מרחשוון ועצ"ע בזה)
מתושלח נחשב לצדיק גמור שכל חייו ואף בימי אבלו הגן על כל העולם כולו (ובזה לכאורה עדיף על נח שלא עמדה זכותו לכל דורו.)
מצינו בסוכה נ"ב שנמנה בין השבעה רועים הנרמזים בפסוק.
אבקש ממי שיש בידו ללמדנו עוד על דמות ייחודית זו להאיר את עינינו בכך ושכמ"ה
 
בן עמינדב אמר:
ובזה לכאורה עדיף על נח
אישתמיטתך רש"י וירא יח לב, על פחות לא בקש. אמר דור המבול היו שמונה, נח ובניו ונשיהם ולא הצילו על דורם, ועל תשעה על ידי צירוף כבר בקש ולא מצא:
 

בת עין

משתמש ותיק
בן עמינדב אמר:
אבקש ממי שיש בידו ללמדנו עוד על דמות ייחודית זו להאיר את עינינו בכך ושכמ"ה

כתב הרמ"ע מפאנו בספר גלגולי נשמות -
מתושלח הוא רבינו הקדוש, כי זה היה שונה ת"ר סדרי משנה, ורבי כתב ששה סדרי משנה, וכל סדר כלול מאה.
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
בת עין אמר:
כתב הרמ"ע מפאנו בספר גלגולי נשמות -
מתושלח הוא רבינו הקדוש, כי זה היה שונה ת"ר סדרי משנה, ורבי כתב ששה סדרי משנה, וכל סדר כלול מאה.
בילקו"ש (בראשית מ"ב) איתא ט' מאות סדרי משנה, עי"ש
ויש בזה כמדומני עוד כמה גרסאות
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
בן עמינדב אמר:
לפי"ז פטירתו הייתה בי' מרחשוון - אבל אם נאמר שכבר ביום השביעי אחרי שעבר מקצת היום החל המבול אזי יצא שפטירתו הייתה בי"א מרחשוון ועצ"ע בזה
בלוח דבר בעתו כתוב בי' במרחשוון, ובסוגריים מביא שם שנראה שבי"א וכ"ה בסדר הדורות (לא מצאתי שם - א"כ) כי מקצת היום ככולו
בלוח עתים לבינה כתוב בי"א
בסדר ימי עולם (לר' אליהו לנדא, נכד [נכד] הגר"א) כתב י'
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
פני דוד בראשית פרשת בראשית
לד) ויולד את מתושלח. מצאתי בכ"י לגאוני אשכנז הקדמונים (רבינו מהר"א מגרמיזא בעל הרקח וסיעתו) כי נגעי בני אדם שהולידה פ' מאדה"ר אח"ך פרו ורבו מאד מאד ולא היתה בריה יכולה לצאת מפחד' ונתערבו עם מלאך המות וכל מי שפוגעים בו הורגים אותו עד שבא מתושלח הצדיק והיה יושב ג' ימים בתענית ובקש רחמי' לפני הקדוש ברוך הוא על זה ונתן הקדוש ברוך הוא רשות אל מתושלח הצדיק וכתב שם המפורש על חרבו והרג מהן מאה ותשעים אלפי רבבות ברגע אחד עד שבא פ' בכורו של אדה"ר ועמד לפניו ונפל על פניו ונתחנן וקבל עליו ומסר שמות שדין ולילין ונתן מלכיה' בכבלי ברזל והשאר ברחו להם ונסתתרו במחבואות ים אוקינוס ואותו החרב נגנז עמו כשמת מתושלח וזה פי' מתושלח מת ושלח לשון חרב דכשמת גנזו חרבו עמו ע"כ מ"ך וזהו הענין בקצור. והרב ש"ך עה"ת גם הוא מצא כתוב קצת מזה ויש שינוי גדול ע"ש. ובלקוטי תורה מגורי האר"י זצ"ל כתוב דמתושלח צדיק גמור וכורת וחותך כל הקליפות בכח חרב פיפיות שבידו שהוא שמו יתברך לכן נקרא מתושלח מלשון חרב כמו ואיש שלחו בידו וכשנולד נח אבד מתושלח כח החרב הזה והיו הקליפות רבות מאד לכן נתירא אז למך לקרא שם לבנו בעת לדתו עד שיגדיל ואח"ך ויקרא שמו נח דכל מאי דאתגלי שלטא עלוי עינא בישא עכ"ל. והא דקריאת שם נח בפי' המיוחס לתוס' שנדפס מקרוב בספר דעת זקני' כתוב דמתושלח הצדיק נתן לו עצה שלא ימהר לקרוא לו שם לפי שהיו מכשפי' ויהיו מכשפים אותו אם ידעו שמו עכ"ד ועמ"ש בעניותי בספרי הקטן דברים אחדים דף י"ז ע"א:
 

בן עמינדב

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
בן עמינדב אמר:
ובזה לכאורה עדיף על נח
אישתמיטתך רש"י וירא יח לב, על פחות לא בקש. אמר דור המבול היו שמונה, נח ובניו ונשיהם ולא הצילו על דורם, ועל תשעה על ידי צירוף כבר בקש ולא מצא:
לא נשמט זה ממני -
ואם כוונתך שזה שמתושלח הגן על דורו הוא בצירוף 8 בני משפחת נח שיחד היו תשע ויחידו של עולם מצטרף עמהם ובסילוקו של מתושלח היו רק שמונה - הנה לפי זה מיד בהסתלקותו של מתושלח היה צריך המבול לבוא ומזה שנתעכב כל שבעת ימי אבלו משמע שהוא היה העיקר.
וכן משמע בפשטות בתוספתא סוטה פ"י שמתושלח זכותו עיכבה את המבול בחייו ובמותו
 
 
בן עמינדב אמר:
הנה לפי זה מיד בהסתלקותו של מתושלח היה צריך המבול לבוא
אכן, אבל נתעכב מפני אבלו, כמבואר בתוספתא הנ"ל, וגדולה זכותו שגם בימי אבלו נצטרפה זכותו לזכות נח ובניו.
 
חלק עליון תַחתִית