שכח הזכרה בברכת המזון

בן אבנר

משתמש ותיק
שכח רצה יעלה ויבא בברכת המזון ונזכר אחר שאמר ה' של סוף הברכה האם יאמר למדני חוקיך כדי למנוע את הברכה הנוספת?

[והאם יש חילוק בין מקרים שמברכים אחר בונה ירושלים ברכה עם חתימה לבין המקרים שמברכים ללא חתימה?]
 

בן אבנר

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
בכל מקום שאם שכח אינו חוזר, לא יאמר למדיני חוקיך, (לא זוכר את המקור)

שם איירי שאינו חוזר אלא ממשיך כדרכו, ועדיין עומד הספק במקומו מה הדין אם צריך לברך ברכה משום זה.
 

חימקו

משתמש ותיק
משנה ברורה סימן קפח
(כב) קודם שהתחיל הטוב וכו' - היינו שעומד אחר ברכת בונה ירושלים. ואם נזכר אחר שאמר תיבת ברוך אתה פשוט דחוזר לומר רצה והחליצנו או יעלה ויבוא ואומר אח"כ ובנה ירושלים וכו' ואם נזכר אחר שאמר כבר ברוך אתה ה'[יח] מהנכון שיסיים תיכף למדני חקיך כדי שלא יהיה השם לבטלה והוי עדיין כלא סיים הברכה וחוזר לרצה:
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
חימקו אמר:
משנה ברורה סימן קפח
(כב) קודם שהתחיל הטוב וכו' - היינו שעומד אחר ברכת בונה ירושלים. ואם נזכר אחר שאמר תיבת ברוך אתה פשוט דחוזר לומר רצה והחליצנו או יעלה ויבוא ואומר אח"כ ובנה ירושלים וכו' ואם נזכר אחר שאמר כבר ברוך אתה ה'[יח] מהנכון שיסיים תיכף למדני חקיך כדי שלא יהיה השם לבטלה והוי עדיין כלא סיים הברכה וחוזר לרצה:
שער הציון סימן קפח ס"ק יח
(יח) כן כתב החיי אדם, ומטעם כדי שלא יצטרך להוסיף ברכת אשר נתן ללא צורך, ואף שיש איזה אחרונים שכתבו דלאחר שאמר השם שוב אין תקנה, אלא גומר הברכה ואומר אשר נתן (וטעמם מהא דסימן תרפ"ב, עיין שם), מכל מקום למעשה נראה לי שהעיקר כהחיי אדם וגדולה מזו כתב האליה רבה בשם דרשות מהר"ש, דאפילו אם אמר תיבת ברוך אתה ה' בונה, כל זמן שלא סיים כל הברכה מקרי עדיין עומד באמצע הברכה (ואינו חושש למה שלא יהיה להברכה שום משמעות והוי לבטלה) וחוזר לרצה, וכתב האליה רבה שכן משמע גם כן קצת בבה"ג (וצריך לומר לפי זה, דהא דקיימא לן בסימן תרפ"ב דמכיון שהזכיר השם שוב גומר הברכה, היינו, משום דמיירי שם בעל הנסים דהוא מדברים שהוא רק למצוה לכתחלה ובדיעבד אין מחזירין אותו, ולהכי גומר הברכה, וכמו שהביא החיי אדם בכלל כ"ד דין ח' בשם גדולי הצרפתים, מה שאין כן הכא דהזכרה זו היא לעכובא ויצטרך להוסיף ברכה על ידי זה), והעתיקו גם כן המגן גבורים, ואף שלמעשה צריך עיון בזה, כמו שמפקפק בזה החיי אדם, מכל מקום על כל פנים בזה שלא אמר עדיין תיבת בונה בודאי יש לו לסיים למדני חוקיך כדי שלא יהיה הזכרה לבטלה, ויחזור לרצה כדי שלא יצטרך להוסיף ברכה: 
 
חלק עליון תַחתִית