מדוע משה רבנו אינו מוזכר בהגדה של פסח?

מחשב מסלול

משתמש רגיל
מדוע משה רבנו אינו מוזכר בהגדה של פסח? הרי הוא היה הכי פעיל ביציאת מצרים? משה רבנו אינו מוזכר בכל ההגדה, כדי שלא תעלה איזו שהיא מחשבה שמשה רבנו הוא עצמו עשה את הניסים במצרים שכן: ויוציאנו ה' ממצרים לא על ידי מלאך, ולא על ידי שרף ולא ע"י שליח אלא הקב"ה בכבודו ובעצמו
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
חוץ ממה שנאמר בר' יוסי הגלילי, ועל הים מה הוא אומר וירא ישראל וכו' ויאמניו בה' ובמשה וכו'.

זפסוק זה רק ממחיש את הנקודה

משה עבדו
 

דיבוק חברים

משתמש ותיק
לכאו' התשובה שלא מדברים בהגדה רק מהגלות והגאולה עצמם [והרי אף אחד לא הוזכר בהגדה לא אהרן ולא שום ענין מהשתלשלות הדברים מלבד הניסים עצמם, ולא עסקינן הכא בעניין הכרת הטוב למשה או כיו"ב ויתכן שגם אי"ז מכלל מצוות סיפור יציאת מצרים].
 

דבש לפי

משתמש ותיק
חוץ ממה שנאמר בר' יוסי הגלילי, ועל הים מה הוא אומר וירא ישראל וכו' ויאמניו בה' ובמשה וכו'.
יש ספרים שאין שם את סוף הפסוק (אלא רק עד "אשר עשה ה' במצרים").
והרמב"ם לא העתיק כלל את המדרש הזה בנוסח ההגדה (אבל העיד בנו ר' אברהם שהוא כן אמר זאת), וכן בסידור רס"ג הביא זאת כתוספת ולא כחלק מההגדה עצמה.
 

יוסף בנימין

משתמש ותיק
מדוע משה רבנו אינו מוזכר בהגדה של פסח? הרי הוא היה הכי פעיל ביציאת מצרים? משה רבנו אינו מוזכר בכל ההגדה, כדי שלא תעלה איזו שהיא מחשבה שמשה רבנו הוא עצמו עשה את הניסים במצרים שכן: ויוציאנו ה' ממצרים לא על ידי מלאך, ולא על ידי שרף ולא ע"י שליח אלא הקב"ה בכבודו ובעצמו
מחשבה מעניינת
אלא שקשה אם כן למה משה מוזכר בתורה?
 

ניק נוסף

משתמש ותיק
אם זכרוני אינו בכזיב ראיתי פעם בספר קונט' בארות המים ליישב בין דבריו גם קושיא זו , הרעון בגדול דבליל פסח אנו עורכים סעודת הודאה להקב"ה ואפיל אי אמר הב לן ונברך עדיין אוכל את האפיקומן דאתכא דרחמנא סמכי' ואין חולקין כבוד לתלמיד [משה רבינו] במקום הרב .
 

יוסף בנימין

משתמש ותיק
לעיקר שאלת האשכול
שמעתי פעם
שההגדה הוא הלא דרשת פרשת הביכורים
ושם לא מוזכר משה רבינו

וכל כך למה?
פשוט מאוד, כמו כמעט בכל ספר דברים שכמעט לא מופיע שמו של משה
כי הרי משה הוא המדבר שם

ולמה באמת לא דורשים פרשיות מספר שמות
רק מפרשת ביכורים
שמעתי כיון שצריך 'לחם שעונין עליו דברים הרבה'
והלשון 'עניה' מצאנו בביכורים 'וענית ואמרת'.
 
חלק עליון תַחתִית