האיש הזוכה
משתמש חדש
אם אני שומע ממישהו שקורא בקביעות ספרים של ש''י עגנון ועוד הוא נחשב לאפיקורס?
לגבי מה?האיש הזוכה אמר:אם אני שומע ממישהו שקורא בקביעות ספרים של ש''י עגנון ועוד הוא נחשב לאפיקורס?
האיש הזוכה אמר:אם אני שומע ממישהו שקורא בקביעות ספרים של ש''י עגנון ועוד הוא נחשב לאפיקורס?
נעשה חומרתו קולו, בגלל שהוא באוירת ירא"ש, עם המון רגש יהודי, אתה בולע בטעות גם את הדעות המסויימות שלו בהרבה נושאים, שהרבה בגדר "דעות חיצונות" על משקל ספרים חיצוניים.במבי אמר:האיש הזוכה אמר:אם אני שומע ממישהו שקורא בקביעות ספרים של ש''י עגנון ועוד הוא נחשב לאפיקורס?
ש"י עגנון היה דווקא דתי ולא נראה לי שספריו הינם בגדר של חיצוניים (ולא שקראתי אותם)
מסתמא הדגש הוא על ה"ועוד"
וראיתי כעת שהוא כתב גם ספרי קודש ומתוך ההקדמה לספרו על מתן תורה "אתם ראיתם" נראה שהיה ירא שמיים
"לא מתוך עינים רמות ולא מתוך רוח גבוהה קרבתי אל המלאכה לעשות ספר על מעמד הר סיני ומתן תורה, אלא לפי שדיברה בהם התורה בקצרה, וחיבור מיוחד על סדר המעשים לא מצאתי, לכך שמתי לבי לתור ולחקור מה משמיעים אותנו הכתובים ומה גילו בהם חכמים לענין מוקדם ומאוחר. לסוף לקחתי את נפשי בכפי והעליתי מקצת דבריהם על הכתב, לפרש לי ולאנשים שכמותי סדר הדברים היאך היו במעמד הקדוש הזה שלא היה כמותו לא לפניו ולא לאחריו. ואם כי כבד היה ממני הדבר תליתי בטחוני שאם יש צורך בו מן השמים יסייעוני"
https://beta.hebrewbooks.org/41176
צריך להפריד את השאלה לשתיים: 1. האם בימינו אסור לקרוא בספרים החיצוניים. 2. האם ספרי שי עגנון נכללים תחת ההגדרה ההלכתית לספרים חיצוניים.האיש הזוכה אמר:אם אני שומע ממישהו שקורא בקביעות ספרים של ש''י עגנון ועוד הוא נחשב לאפיקורס?
בן סירא מבו' בגמ' שהיה צדיק גמור, [ויתכן שגם היה נביא].במבי אמר:ש"י עגנון היה דווקא דתי ולא נראה לי שספריו הינם בגדר של חיצוניים (ולא שקראתי אותם)
למה מורכבת אם בהחלק כתוב במשנה שאין לו חלק לעוה"ב?עמנואל אמר:צריך להפריד את השאלה לשתיים: 1. האם בימינו אסור לקרוא בספרים החיצוניים. 2. האם ספרי שי עגנון נכללים תחת ההגדרה ההלכתית לספרים חיצוניים.האיש הזוכה אמר:אם אני שומע ממישהו שקורא בקביעות ספרים של ש''י עגנון ועוד הוא נחשב לאפיקורס?
והתשובות: 1. התשובה מורכבת - חז"ל בתלמודים מביאים הרבה מספרים חיצוניים ודרשו מהם מילי מעלייתא ובירושלמי נאמר שניתנו להגות ולא לעמל. 2. לא.
לבי במערב אמר:בין ספרי שי"ע יש כאלה שענינם דברי חשק כו', והקריאה בהם היא איסור גמור מדינא.
במבי אמר:ש"י עגנון היה דווקא דתי ולא נראה לי שספריו הינם בגדר של חיצוניים (ולא שקראתי אותם)
וראיתי כעת שהוא כתב גם ספרי קודש ומתוך ההקדמה לספרו על מתן תורה "אתם ראיתם" נראה שהיה ירא שמיים
לבי במערב אמר:בין ספרי שי"ע יש כאלה שענינם דברי חשק כו', והקריאה בהם היא איסור גמור מדינא.
אברך אמר:לבי במערב אמר:בין ספרי שי"ע יש כאלה שענינם דברי חשק כו', והקריאה בהם היא איסור גמור מדינא.במבי אמר:ש"י עגנון היה דווקא דתי ולא נראה לי שספריו הינם בגדר של חיצוניים (ולא שקראתי אותם)
וראיתי כעת שהוא כתב גם ספרי קודש ומתוך ההקדמה לספרו על מתן תורה "אתם ראיתם" נראה שהיה ירא שמיים
כתב ספרי חשק מרוב יראת שמים? ...
תשאל את אותה השאלה על שירי רבי יהודה הלוי...אברך אמר:לבי במערב אמר:בין ספרי שי"ע יש כאלה שענינם דברי חשק כו', והקריאה בהם היא איסור גמור מדינא.במבי אמר:ש"י עגנון היה דווקא דתי ולא נראה לי שספריו הינם בגדר של חיצוניים (ולא שקראתי אותם)
וראיתי כעת שהוא כתב גם ספרי קודש ומתוך ההקדמה לספרו על מתן תורה "אתם ראיתם" נראה שהיה ירא שמיים
כתב ספרי חשק מרוב יראת שמים? ...
בר"מ בפיה"מ סנהדרין מבואר שהאיסור של ספרים חיצונים הוא לא מחמת גריעותא בחומר שכתוב שם (כגון ספרי חשק או ספרי מינים ואפיקורסים) אלא עצם הדבר שאין שום ערך לספר זה נקרא ספרים חיצוניים, סתם ספרי דמיונות הם ספרים חיצונים. הר"מ נמצא לקראת סוף הפתיחה לפרק חלק קצת לפני שהוא כותב את י"ג העיקרים.עמנואל אמר:צריך להפריד את השאלה לשתיים: 1. האם בימינו אסור לקרוא בספרים החיצוניים. 2. האם ספרי שי עגנון נכללים תחת ההגדרה ההלכתית לספרים חיצוניים.האיש הזוכה אמר:אם אני שומע ממישהו שקורא בקביעות ספרים של ש''י עגנון ועוד הוא נחשב לאפיקורס?
והתשובות: 1. התשובה מורכבת - חז"ל בתלמודים מביאים הרבה מספרים חיצוניים ודרשו מהם מילי מעלייתא ובירושלמי נאמר שניתנו להגות ולא לעמל. 2. לא.
ספרי חשק בסגנונו של עגנון, זה רחוק מאוד ממה ששאתם מתארים לעצמכם ככתיבה של סופר חילוני. דומה יותר לרב להמן כמו שהזכירו כאן.לבי במערב אמר:בין ספרי שי"ע יש כאלה שענינם דברי חשק כו', והקריאה בהם היא איסור גמור מדינא.
ראשית, ודאי ששייכת בזה 'הלכה'.יצחק אמר:לא שייך כאן "הלכה" כי אין כאן נ"מ בשבילנו ובבי"ד של מעלה יעשו כהבנתם.
בספרים הנקראים "הלכה" מובא לאסור קריאה של דברי חולין (משלים ומלחמות) משום מושב לצים ומשום דלא גרע מכתב שתחת הצורה (ב"י וש"ע א"ח שז). אולם לא בטוח שמדובר בהלכה ממש, כי הדברים נושאים אופי אגדי והרבה אגדות חדרו אל תוך הספרות ההלכתית לדורותיה. אפילו אמרות הספרים החיצוניים חדרו פעמים רבות מאוד אל ספרות התלמוד כשהם מאוזכרים בכבוד רב, משל היו חלק מן הכתובים.יצחק אמר:ספרים החיצוניים אמרו ספרי מינים וכן ספרי בן סירא והיה איש שחבר ספרים דמיוניים וענינים "אלפראסה" (-הכרת תכונות של אדם לפי סימנים בגופו) שאין בהם חכמה ולא תועלת אלא איבוד הזמן לריק, כגון אלה הספרים הנמצאים אצל הערבים מספרי דברי הימים והנהגות המלכים ויחוסי הערבים וספרי השירים וכיוצא בהן מן הספרים שאין בהם חכמה ולא תועלת גשמית אלא אבוד הזמן בלבד. עכ"ל.
דבר נוסף, שמה שאמרו שאין לו חלק לעולם הבא הכוונה למי שקבוע בזה, ולא לפי שמידי פעם נכשל באיבוד הזמן לריק. הנקודה העיקרית כאן היא השחתת הזמן בצורה מודעת, מה שנקרא היום "להרוג את הזמן" "לבזבז את הזמן", על זה חז"ל אמרו כי דבר ה' בזה זהו שאפשר לו לעסוק בתורה ואינו עוסק. כמובן שנשים אינם בכלל זה.
דבר נוסף,צריך לדעת שזו דעת רבי עקיבא ותנא קמא חולק על זה. לא שייך כאן "הלכה" כי אין כאן נ"מ בשבילנו ובבי"ד של מעלה יעשו כהבנתם.
ברצוני להגיב למודגש בצהוב (הדגשה שלי)עמנואל אמר:בספרים הנקראים "הלכה" מובא לאסור קריאה של דברי חולין (משלים ומלחמות) משום מושב לצים ומשום דלא גרע מכתב שתחת הצורה (ב"י וש"ע א"ח שז). אולם לא בטוח שמדובר בהלכה ממש, כי הדברים נושאים אופי אגדי והרבה אגדות חדרו אל תוך הספרות ההלכתית לדורותיה. אפילו אמרות הספרים החיצוניים חדרו פעמים רבות מאוד אל ספרות התלמוד כשהם מאוזכרים בכבוד רב, משל היו חלק מן הכתובים.יצחק אמר:ספרים החיצוניים אמרו ספרי מינים וכן ספרי בן סירא והיה איש שחבר ספרים דמיוניים וענינים "אלפראסה" (-הכרת תכונות של אדם לפי סימנים בגופו) שאין בהם חכמה ולא תועלת אלא איבוד הזמן לריק, כגון אלה הספרים הנמצאים אצל הערבים מספרי דברי הימים והנהגות המלכים ויחוסי הערבים וספרי השירים וכיוצא בהן מן הספרים שאין בהם חכמה ולא תועלת גשמית אלא אבוד הזמן בלבד. עכ"ל.
דבר נוסף, שמה שאמרו שאין לו חלק לעולם הבא הכוונה למי שקבוע בזה, ולא לפי שמידי פעם נכשל באיבוד הזמן לריק. הנקודה העיקרית כאן היא השחתת הזמן בצורה מודעת, מה שנקרא היום "להרוג את הזמן" "לבזבז את הזמן", על זה חז"ל אמרו כי דבר ה' בזה זהו שאפשר לו לעסוק בתורה ואינו עוסק. כמובן שנשים אינם בכלל זה.
דבר נוסף,צריך לדעת שזו דעת רבי עקיבא ותנא קמא חולק על זה. לא שייך כאן "הלכה" כי אין כאן נ"מ בשבילנו ובבי"ד של מעלה יעשו כהבנתם.
אין צורך להסביר למי שיאנו סכל את התועלת העצומה שישנה מקריאת ספרות החולין לסוגיה מכמה וכמה בחינות, ולכן צריך להבין על מה שייכת ההגדרה "מושב לצים" (אני לא בטוח שמי שבור ועם הארץ בכל חכמה בסיסית הנלמדת על ידי המין האנושי בכתה ב אינו בגדר לץ.
ומ"ש דלא גרע מכתב שתחת הצורה יש להאריך בזה בשיטות הראשונים בשבת כי הדברים לא ברורים.
עמנואל אמר:ותימה, דלפ"ז לא מצאו אלו שאינם אנאלפבתים את ידיהם ורגליהם בעולם הזה. דמי ימלט מקריאה שאינה גרועה מכתב שתחת הצורה (לפי פירוש רש"י שהובא במשנה ברורה)?
מעניין שהפוסקים לא חשבו על ההגדרה שלך לספרים החיצוניים (וכתבו לאסור משום מושב לצים ומשום דלא גרע מכתב שע"ג הצורה), אולי טעיתם?יצחק אמר:בנוסף, הדברים הללו גם לא הגיוניים, משום שאם חז"ל אומרים שאין לו חלק לעולם הבא בהכרח שיש כאן איסור, ואפילו לפי מי שחולק על רבי עקיבא (כפי שכתבתי בהודעתי שזו רק שיטת ר"ע) מ"מ ודאי שיש כאן איסור ולא יתכן שתהיה מחלוקת כ"כ קיצונית.
בש"ע לא הזכיר את עניין הקביעות ואסר באופן גורף (הקביעות נזכרה ברמ"א רמו סעיף ד לעניין ספרי חכמות לא לגבי ספורי מלחמות וכו')יצחק אמר:מה שכתבת שלא מצאנו ידינו ורגלינו וכו', הענין פשוט כפי שכתבתי בהודעתי הקודמת שמדובר רק על אלו שהורגים את הזמן בשיטתיות, לא על ענין מקרי ומזדמן, אם זה ענין מקרי ומזדמן הרי זו הנאה ככל ההנאות שיש בעולם שאין בה איסור כלל
אני לא יודע מה אתה תופס כגבול הלגיטימיות כאן, אבל ישנן הרבה הלכות שגדולי ישראל כתבו עליהן שהן מדת חסידות. דבר זה ידוע לכל מי שרגיל בלימוד הלכה ברצינות משורשה, מהתלמוד ומספרות חכמי ישראל לדורותיה.יצחק אמר:מה שכתבת שלא מדובר בהלכה של ממש, הדברים אינם מקובלים נקודה (והם על גבול הלגיטימיות פה בפורום).
שאלתי שאלה, איך יתכן שדבר שאומרים עליו "אין לו חלק לעולם הבא" והוא לא ממש אסור. יש לך תשובה? אתה לא נותן שום הסברעמנואל אמר:מעניין שהפוסקים לא חשבו על ההגדרה שלך לספרים החיצוניים (וכתבו לאסור משום מושב לצים ומשום דלא גרע מכתב שע"ג הצורה), אולי טעיתם?יצחק אמר:בנוסף, הדברים הללו גם לא הגיוניים, משום שאם חז"ל אומרים שאין לו חלק לעולם הבא בהכרח שיש כאן איסור, ואפילו לפי מי שחולק על רבי עקיבא (כפי שכתבתי בהודעתי שזו רק שיטת ר"ע) מ"מ ודאי שיש כאן איסור ולא יתכן שתהיה מחלוקת כ"כ קיצונית.
לא הבנתי מה כל זה נוגע לספרים חיצונים, וכי עלתה על דעת מישהו שספרי פילוסופיה או כל חכמה אחרת הם ספרים חיצונים?יצחק ב אמר:תשובות הרמ"א (למהרש"ל) תשובה ז'
ספרי חכמות הם דבר חיובי ואפ"ה לא הותר ללמוד חכמה לשם חכמה משום ביטול תורה, וגם בזה כמובן שאף אחד לא יאמר שאין לו חלק לעולם הבא.עמנואל אמר:בש"ע לא הזכיר את עניין הקביעות ואסר באופן גורף (הקביעות נזכרה ברמ"א רמו סעיף ד לעניין ספרי חכמות לא לגבי ספורי מלחמות וכו')יצחק אמר:מה שכתבת שלא מצאנו ידינו ורגלינו וכו', הענין פשוט כפי שכתבתי בהודעתי הקודמת שמדובר רק על אלו שהורגים את הזמן בשיטתיות, לא על ענין מקרי ומזדמן, אם זה ענין מקרי ומזדמן הרי זו הנאה ככל ההנאות שיש בעולם שאין בה איסור כלל
יצחק אמר:לא הבנתי מה כל זה נוגע לספרים חיצונים, וכי עלתה על דעת מישהו שספרי פילוסופיה או כל חכמה אחרת הם ספרים חיצונים?יצחק ב אמר:תשובות הרמ"א (למהרש"ל) תשובה ז'
כבר ציטטתי לעיל את הרמב"ם שספרים חיצונים אסורים משום "שאין בהם חכמה ולא תועלת אלא איבוד הזמן לריק"יצחק ב אמר:יצחק אמר:לא הבנתי מה כל זה נוגע לספרים חיצונים, וכי עלתה על דעת מישהו שספרי פילוסופיה או כל חכמה אחרת הם ספרים חיצונים?יצחק ב אמר:תשובות הרמ"א (למהרש"ל) תשובה ז'
המקור שלי ידוע לאסור עיון בספרים חיצונים זה דווקא בספרי חכמה כמו בן סירא וכו'
כמו בסנהדרין ק' ע"ב
ואף מסברא לענ"ד נראה להיפך ממר,
דוודאי אם יש מקום לאסור, זה דווקא ספרי חכמה, שהם עלולים למשוך לב המאמין.
אבל בספרים סתם מנ"ל לאסור???
אם יש למר מקורות אחרים בעניין אשמח לשמוע.
ייש"כ