עשיית מלאכה ע"י נשים בראש חודש

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
למה אסור לאשה בימנו ללחוץ על כפתורי ההפעלה של מכונת הכביסה הרי זה לא נחשב מלאכה ואין בראש חודש דין של שביתת כליו
 

דרומאי

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
למה אסור לאשה בימנו ללחוץ על כפתורי ההפעלה של מכונת הכביסה הרי זה לא נחשב מלאכה ואין בראש חודש דין של שביתת כליו

אתה חושב שבשבת אסור ללחוץ על כפתור ההפעלה רק בגלל שביתת כליו?! הרי להלכה קי"ל דאין איסור של שביתת כליו, וא"כ יהיה מותר לעשות את כל המלאכות ע"י לחיצה על כפתורים?!
ודאי שהוא מלאכה גמורה, ולכן בר"ח שמצד המנהג אין נשים עושות מלאכה אסור לכבס אפילו ע"י לחיצה על כפתור.
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
למה אסור לאשה בימנו ללחוץ על כפתורי ההפעלה של מכונת הכביסה הרי זה לא נחשב מלאכה ואין בראש חודש דין של שביתת כליו

אתה חושב שבשבת אסור ללחוץ על כפתור ההפעלה רק בגלל שביתת כליו?! הרי להלכה קי"ל דאין איסור של שביתת כליו, וא"כ יהיה מותר לעשות את כל המלאכות ע"י לחיצה על כפתורים?!
ודאי שהוא מלאכה גמורה, ולכן בר"ח שמצד המנהג אין נשים עושות מלאכה אסור לכבס אפילו ע"י לחיצה על כפתור.

נכון מאד.
ושמעתי מדיין בבי"ד של הגרנ"ק זצ"ל שהוא היה מאד מעורר על איסור זה, של הפעלת המכונת כביסה, שהבעל ילחץ על כפתור ההפעלה.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
ודאי שהוא מלאכה גמורה, ולכן בר"ח שמצד המנהג אין נשים עושות מלאכה אסור לכבס אפילו ע"י לחיצה על כפתור.
היה מקום לדון שאינו מלאכ גדולה וחשובה כמו שהיה בזמנם ואפי' בער"פ דן בשש"כ להתיר
אבל פשט המנהג לאסור ופוק חזי מאי עמא דבר
 

ששמואל

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
למה אסור לאשה בימנו ללחוץ על כפתורי ההפעלה של מכונת הכביסה הרי זה לא נחשב מלאכה ואין בראש חודש דין של שביתת כליו

מאותה סיבה שאסור ללחוץ על כפתור המכונה בתשעת הימים (או שבוע שחל בו).
 

הכהן

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
מאותה סיבה שאסור ללחוץ על כפתור המכונה בתשעת הימים (או שבוע שחל בו).
לכאורה יש לחלק, ששם אסורה התכבוסת=התוצאה וכאן אסורה המלאכה
 

אין חכמה

משתמש ותיק
הכהן אמר:
ששמואל אמר:
מאותה סיבה שאסור ללחוץ על כפתור המכונה בתשעת הימים (או שבוע שחל בו).
לכאורה יש לחלק, ששם אסורה התכבוסת=התוצאה וכאן אסורה המלאכה
זה אינו מדוייק
אסור שם שני דברים 
אסורה פעולת הכיבוס משום שהיא פעולה של שמחה ומסיח דעתו מן האבל
וגם אסור בלבישת מכובסים
והיה מקום לדמות מה שנהגו איסור בפעולה זו אף שאין בה מעשה גדול המסיח הדעת 
לכאן שיש לאסור אף שאין כאן מלאכה גדולה הצריכה שקיעות וזמן [וקשה להגדירה כמלאכת אומן בימינו]
 
 
חלק עליון תַחתִית