הבאת תודה ממע"ש בדיעבד

מסכת מנחות פ"ז מ"ה
הָאוֹמֵר הֲרֵי עָלַי תּוֹדָה,
יָבִיא הִיא וְלַחְמָהּ מִן הַחֻלִּין...
וְלֹא יָבִיא מֵחִטֵּי מַעֲשֵׂר שֵׁנִי,
אֶלָּא מִמְּעוֹת מַעֲשֵׂר שֵׁנִי
ומה בדיעבד?
 

צ''ע

משתמש ותיק
מצד מע''ש יש קנס לאכול כנגדו
וצ''ע האם גם בכה''ג,
מצד התודה לא יד''ח,
ויתכן שהתודה נפסלה ג''כ
יעוי'
 

דוד ה.

משתמש ותיק
לכאורה יהיה תלוי בטעם שלא יביא ולתפארת הפלפול יהיה תלוי במחלוקת שם אם מותר להביא מחיטים הלקוחות בכסף מעשר שני.
דהנה הירושלמי מע"ש פ"א ה"ב מסביר שאסור מחטים הלקוחות בכסף מעשר שני שמא ישפך הדם והלחם יפסל ויהיה פסידא למע"ש, ולפי"ז אין מקום לאסור בדיעבד (למרות שאפשר לומר שזו תקנה ותל"מ).
אבל הרמב"ם שפוסק שאסור רק חיטי מע"ש ולא לקוחות מכסף מע"ש (כמו שמדייק מלשונו ההר המוריה) פוסק שפסול בדיעבד (כמו שמבאר בו האבן האזל) דהוי מצווה הבאה בעבירה.
 

מנחם מענדל שפרינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש פשוט מאד אמר:
כללא הוא דכל דבר שבחובה אינו בא מן המעשר, ונפסל בכך.
ביצה י"ט, ב'.
אף כאן שיש מקרה שהקרבן כשר אפילו לכתחילה?
(הָאוֹמֵר הֲרֵי עָלַי תּוֹדָה,
...תּוֹדָה מִן הַמַּעֲשֵׂר
וְלַחְמָהּ מִן הַחֻלִּין, יָבִיא.
הַתּוֹדָה הִיא וְלַחְמָהּ מִן הַמַּעֲשֵׂר,
יָבִיא. (המשך המשנה הנ"ל))
נ. ב. שאלתי היא גם לגבי:
וְלֹא יָבִיא מֵחִטֵּי מַעֲשֵׂר שֵׁנִי,
אֶלָּא מִמְּעוֹת מַעֲשֵׂר שֵׁנִי (סוף המשנה)
 
חלק עליון תַחתִית