מנחות ט: מנחה שחסרה (בתיובתא אדר׳ יוחנן)

chagold

משתמש ותיק
מנחות ט:
בגמ' אתו להקשות אדר' יוחנן דס"ל דמנחה שחסרו שייריה כשרה להקרבה ז"ל
אמר רב מלכיו תנא חדא {ויקרא ב׳:ב׳} מסלתה שאם חסרה כל שהוא פסולה {ויקרא ב׳:ב׳,ט״ז} משמנה שאם חסרה כל שהוא פסול. ותניא אידך והנותרת מן המנחה פרט למנחה שחסרה היא ושחסר קומצה ושלא הקטיר מלבונתה כלום. תרי קראי בחסרות למה לי לאו חד למנחה שחסרה קודם קמיצה וחד לשירים שחסרו בין קמיצה להקטרה. ותיובתא דר׳ יוחנן בתרוייהו.' 
והנה לעיל ט. מבואר שפלוג' דר"י ור"ל הוי אליבא דר' יהושע, אבל לר"א כו"ע מודו דכשרה. וקשה לי א"כ מ"ט הגמ' לא הקשתה את קו' זו נמי אליבא דר' אליעזר.
 

בן עזאי

משתמש ותיק
ר"א לא דריש הני מקראות לחסרות, וכל הקושיא היה להברייתות שכן דרשו וסברו דחסרה פסולה, וע"ז תי' דחד קודם קמיצה וכו'.
 

chagold

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן עזאי אמר:
ר"א לא דריש הני מקראות לחסרות, וכל הקושיא היה להברייתות שכן דרשו וסברו דחסרה פסולה, וע"ז תי' דחד קודם קמיצה וכו'.
למה הוא כן דורש? 
 
 

בן עזאי

משתמש ותיק
chagold אמר:
למה הוא כן דורש?
ויקרא רבה (מרגליות) פרשת ויקרא פרשה ג

אמ' ר' יוחנן ברב עם הדרת מלך (משלי יד, כח). וקמץ משם מלא קמצו מסלתה ומשמנה (ויקרא ב, ב). מסלתה. ולא כל סלתה. משמנה, ולא כל שמנה.


מקופיא י"ל דריו"ח לשיטתו.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
בן עזאי אמר:
chagold אמר:
למה הוא כן דורש?
ויקרא רבה (מרגליות) פרשת ויקרא פרשה ג

אמ' ר' יוחנן ברב עם הדרת מלך (משלי יד, כח). וקמץ משם מלא קמצו מסלתה ומשמנה (ויקרא ב, ב). מסלתה. ולא כל סלתה. משמנה, ולא כל שמנה.


מקופיא י"ל דריו"ח לשיטתו.
הש''ס לא הקשה מרבי יוחנן דידיה אדידיה ועל כרחך דלא ידע או סבר הש''ס דכן אמר רבי יוחנן, והקושיה היא מברייתא דרבי אליעזר תנא ופליג אבל לרבי יוחנן אתיא דלא כמאן.
 
 

בן עזאי

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
הש''ס לא הקשה מרבי יוחנן דידיה אדידיה ועל כרחך דלא ידע או סבר הש''ס דכן אמר רבי יוחנן, והקושיה היא מברייתא דרבי אליעזר תנא ופליג אבל לרבי יוחנן אתיא דלא כמאן.
אדרבא אין כאן סתירה בד' ריו"ח אלא יתכן שהוא אפי' לשיטתו, [וכנראה שלא הבנתי דבריך].
 
חלק עליון תַחתִית