זבחים דף ל ישנה לקמיצה מתחילה ועד סוף

rk1234

משתמש ותיק
יש מחלוקת אביי ורבא האם בלחצות לעולה ושלמים  יש מחלוקת אם תפוס לשון ראשון
ורבא מביא ראיה שיש מזה שחלקו על פיגול בשחיטה לשיטת ר' יוחנן שחלקו בעבודה אחת ומתרץ אביי שכיון שישנה לשחיטה מתחילה ועד סוף אז חשב בסימן ראשון חוץ לזמנו וסימן שני חוץ למקומו 
 ושואלת הגמ' מקמיצה שגם שם נחלקו ומתרצת הגמ' שמדובר בהקטרת הקומץ והקטרת הלבונה וקשה לפי מה שכתב תוס' בשיטת ר' יוחנן שגם בסימן אחד שאינו מסוים לשיטת ר' יוחנן אז שייך תפוס לשון ראשון  באותו סימן ורק בלחצות שזה חל בבת אחת לא שייך תפוס לשון ראשון אז שהגמ' תתרץ שישנה לקמיצה מתחילה ועד סוף וכן בהקטרה שישנה להקטרה מתחילה ועד סוף ולא נצטרך לומר שמדובר בקומץ ובלבונה  לשיטת ר' יוחנן
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
rk1234 אמר:
יש מחלוקת אביי ורבא האם בלחצות לעולה ושלמים  יש מחלוקת אם תפוס לשון ראשון
ורבא מביא ראיה שיש מזה שחלקו על פיגול בשחיטה לשיטת ר' יוחנן שחלקו בעבודה אחת ומתרץ אביי שכיון שישנה לשחיטה מתחילה ועד סוף אז חשב בסימן ראשון חוץ לזמנו וסימן שני חוץ למקומו 
 ושואלת הגמ' מקמיצה שגם שם נחלקו ומתרצת הגמ' שמדובר בהקטרת הקומץ והקטרת הלבונה וקשה לפי מה שכתב תוס' בשיטת ר' יוחנן שגם בסימן אחד שאינו מסוים לשיטת ר' יוחנן אז שייך תפוס לשון ראשון  באותו סימן ורק בלחצות שזה חל בבת אחת לא שייך תפוס לשון ראשון אז שהגמ' תתרץ שישנה לקמיצה מתחילה ועד סוף וכן בהקטרה שישנה להקטרה מתחילה ועד סוף ולא נצטרך לומר שמדובר בקומץ ובלבונה  לשיטת ר' יוחנן
סימן אחד יכול להתחלק לב' חצאי סימן וכן לרבעים, אבל קמיצה היא בבת אחת פוטרת את כל הכזיתים, והכזיתים של השיריים לא באים בזה אחר זה, וכדפירש''י.
ואם כוונתך דמ''מ תחילת הקמיצה תיהיה כתחילת סימן וסוף קמיצה כסוף סימן, י''ל דדוקא לחתיכת סימן יש משמעות להיחשב בפני עצמו כיון דהוא פעולה משמעותית שעושה נזק פיזיקלי בלתי הפיך בבהמה מה שאין כן בקמיצה, על כל פנים כך הש''ס הבין.

 
 

rk1234

משתמש ותיק
פותח הנושא
עכשיו ראיתי בתוס' פסחים סב ע"ב שואל למה הגמ' לא תירצה בתחילת קומץ חוץ לזמנו ובסופו חוץ למקומו ומזה מביא ראיה שאי אפשר בדבר שאינו מסוים לפגל אפילו אם מפגלים בחצי מתיר ואולי אפשר לומר שכמו שכתב תוס' לעיל בשיטת אביי באמת היה אפשר לתרץ בחצי סימן אליבא דר' יוחנן רק נכתב סימן שלם אליבא דכו"ע וג"כ יכל לתרץ בחצי קמיצה אליבא דר' יוחנן רק רצה לתרץ אליבא דכו"ע ורבא סבר שלכו"ע אין פיגול בחצי מתיר ולכן שאל זאת מהקטרה אפילו שישנה לקמיצה מתחילה ועד סוף רוב הדברים בנוים על דברי הקרן אורה בסוגיא שם
 
חלק עליון תַחתִית