מחשבת פיגול בקבלה וזרק הדם שקיבל בכוס אחר, האם הוי פיגול?

chagold

משתמש ותיק
כשקיבל דם בב' כוסות וחישב מחשבת פיגול בכוס א' אבל זרק הדם מכוס הב' (שבקבלתו לא חישב מחשבה פסולה) וא"כ התר הקרבן הוי מדם הכשר, האם הבשר אסור באכילה?

אשמח למקור. תודה רבה.
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
לכאורה הפיגול חל בקרבן ולא משנה אם יש לו דם בכוס אחרת, האם לא נצטרך להביא ראיה שהוא כן כשר, מ"ש אם זה אותו דם או לא
 

chagold

משתמש ותיק
פותח הנושא
אכן שכחתי לבסס את צדדי השאלה.
יש בפיגול דין שהפיגול הוא מהמתיר להניתר.
וא"כ צדדי השאלה הן דמחד גיסא הוי בדם הקרבן וכלפי הקרבן וכמו שהר' @אהרן פישר כ', והצד השני דסוכ"ס לא הוי מהמתיר להניתר שהרי התר קרבן זה ע"י דם שבכוס האחרת.
 

שמעיה

משתמש ותיק
chagold אמר:
אכן שכחתי לבסס את צדדי השאלה.
יש בפיגול דין שהפיגול הוא מהמתיר להניתר.
וא"כ צדדי השאלה הן דמחד גיסא הוי בדם הקרבן וכלפי הקרבן וכמו שהר' @אהרן פישר כ', והצד השני דסוכ"ס לא הוי מהמתיר להניתר שהרי התר קרבן זה ע"י דם שבכוס האחרת.

כמדומה שזה לא נכון. אין חיוב אכילת פיגול אלא על ניתר, אך וודאי שמחשבה מפגלת בכל אחת מד' העבודות גם אם חושבים על הבשר הניתר ולא על המתיר.
בכל אופן, כפי שלא מועיל אחר קבלה מפגלת לקבל שוב בכשרות, כך אין שום סיבה שיועיל קבלה בכוס אחר בכשרות.
 

דברי יושר

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
chagold אמר:
אכן שכחתי לבסס את צדדי השאלה.
יש בפיגול דין שהפיגול הוא מהמתיר להניתר.
וא"כ צדדי השאלה הן דמחד גיסא הוי בדם הקרבן וכלפי הקרבן וכמו שהר' @אהרן פישר כ', והצד השני דסוכ"ס לא הוי מהמתיר להניתר שהרי התר קרבן זה ע"י דם שבכוס האחרת.
כמדומה שזה לא נכון. אין חיוב אכילת פיגול אלא על ניתר, אך וודאי שמחשבה מפגלת בכל אחת מד' העבודות גם אם חושבים על הבשר הניתר ולא על המתיר.
בכל אופן, כפי שלא מועיל אחר קבלה מפגלת לקבל שוב בכשרות, כך אין שום סיבה שיועיל קבלה בכוס אחר בכשרות.
גם כשחושבים על הבשר הניתר, אבל רק כשחושבים זאת בשעת עבודת המתיר.
 

דברי יושר

משתמש ותיק
זבחים לב' א':
כל הפסולין שקבלו את הדם חוץ לזמנו, אם יש דם הנפש יחזור הכשר ויקבל.

ופרש"י:
שאין מחשבתן של אלו פוסלת, לפי שאינן ראויין לעבודה.
 

שמעיה

משתמש ותיק
מ.ה. אמר:
זבחים לב' א':
כל הפסולין שקבלו את הדם חוץ לזמנו, אם יש דם הנפש יחזור הכשר ויקבל.

ופרש"י:
שאין מחשבתן של אלו פוסלת, לפי שאינן ראויין לעבודה.

נו, על זה דיברתי, דווקא הפסולים שקבלו את הדם חוץ לזמנו, מועילה קבלה חדשה של כשר; אך כשר שקבלו את הדם חוץ לזמנו, פסלוהו ופגלוהו. כמדומני שזה מבואר במפורש במשנה שם.
 

שמעיה

משתמש ותיק
מ.ה. אמר:
שמעיה אמר:
chagold אמר:
אכן שכחתי לבסס את צדדי השאלה.
יש בפיגול דין שהפיגול הוא מהמתיר להניתר.
וא"כ צדדי השאלה הן דמחד גיסא הוי בדם הקרבן וכלפי הקרבן וכמו שהר' @אהרן פישר כ', והצד השני דסוכ"ס לא הוי מהמתיר להניתר שהרי התר קרבן זה ע"י דם שבכוס האחרת.
כמדומה שזה לא נכון. אין חיוב אכילת פיגול אלא על ניתר, אך וודאי שמחשבה מפגלת בכל אחת מד' העבודות גם אם חושבים על הבשר הניתר ולא על המתיר.
בכל אופן, כפי שלא מועיל אחר קבלה מפגלת לקבל שוב בכשרות, כך אין שום סיבה שיועיל קבלה בכוס אחר בכשרות.
גם כשחושבים על הבשר הניתר, אבל רק כשחושבים זאת בשעת עבודת המתיר.
אני חושב שההגדרה לא נכונה. וודאי שמחשבת פיגול הוא דווקא בעת ד' עבודות, שהן, מה לעשות תמיד במתיר. אך לא זו הנקודה, אלא היותן עבודה היא הגורמת למחשבת פיגול לפעול.
 
 

דברי יושר

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
מ.ה. אמר:
זבחים לב' א':
כל הפסולין שקבלו את הדם חוץ לזמנו, אם יש דם הנפש יחזור הכשר ויקבל.

ופרש"י:
שאין מחשבתן של אלו פוסלת, לפי שאינן ראויין לעבודה.
נו, על זה דיברתי, דווקא הפסולים שקבלו את הדם חוץ לזמנו, מועילה קבלה חדשה של כשר; אך כשר שקבלו את הדם חוץ לזמנו, פסלוהו ופגלוהו. כמדומני שזה מבואר במפורש במשנה שם.
אכן, אני מסכים עם הדין שכתבת, רק הבאתי לו מקור.
 

דברי יושר

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
מ.ה. אמר:
שמעיה אמר:
כמדומה שזה לא נכון. אין חיוב אכילת פיגול אלא על ניתר, אך וודאי שמחשבה מפגלת בכל אחת מד' העבודות גם אם חושבים על הבשר הניתר ולא על המתיר.
בכל אופן, כפי שלא מועיל אחר קבלה מפגלת לקבל שוב בכשרות, כך אין שום סיבה שיועיל קבלה בכוס אחר בכשרות.
גם כשחושבים על הבשר הניתר, אבל רק כשחושבים זאת בשעת עבודת המתיר.
אני חושב שההגדרה לא נכונה. וודאי שמחשבת פיגול הוא דווקא בעת ד' עבודות, שהן, מה לעשות תמיד במתיר. אך לא זו הנקודה, אלא היותן עבודה היא הגורמת למחשבת פיגול לפעול.
כמדומני שיש גמרות מפורשות שאף דבר שנחשב עבודה, כל עוד שאיננו עבודה במתיר של הקרבן, איננו מפגל את הקרבן,
אבל אין עיתותי בידי כרגע לחפש את המקור, אולי אחד מאלו שלומדים את הנושא כעת יציין כאן.
 

chagold

משתמש ותיק
פותח הנושא
מ.ה. אמר:
כמדומני שיש גמרות מפורשות שאף דבר שנחשב עבודה, כל עוד שאיננו עבודה במתיר של הקרבן, איננו מפגל את הקרבן,
אבל אין עיתותי בידי כרגע לחפש את המקור, אולי אחד מאלו שלומדים את הנושא כעת יציין כאן.

מנחות יד. (וע"ז הנדון אם מפגלים בחצי מתיר). וכן מתני' שם יג. פלוג' אם מתיר מפגל מתיר.
 
חלק עליון תַחתִית