דף כה האם יש בגר בקרבן לאחר שחיטתו

rk1234

משתמש ותיק
בגמ' בדף כה ע"ב כתוב שאם נשחט בן שנה אז צריך שהזריקה תהיה גם כשהוא בן שנה ומזה מוכיחה שם שאזלינן בתר שעות וקשה למה אינו תלוי בסוגיא של בגר בקבר ,ויש לדון שמא בן שנה אין לזה שום משמעות רק אם עבר שנה מהלידה או שיותר וגם לאחר שמת עבר יותר משנה מלידתו  משא"כ בבגר של נערה זה גוף אחר וע"ז הגמ' דנה האם יש בגר בקבר ,אבל יש לדון שגם בקרבן זה גם שם אחר שלא יהיה איל ולא פלגס משמע גם שזה בגלל שהם משתנים
 

דיבוק חברים

משתמש ותיק
לגוף הנידון אם יהי' שייך בגר בקרבן, הי' מעשה [איני זוכר בדיוק] עם הגרש"ז ברוידא שנזדמן אצל הרוגטושבע'ר ודיברו מענין המשנה בסדר טהרות לגבי כלי שנשבר שתליא בנידון אם יש בגר בקבר, [אולי המדובר על המשנה בכלים ריש פט"ו לגבי נשברו טהרו וחזר ועשה מהן כלים].
 
rk1234 אמר:
בגמ' בדף כה ע"ב כתוב שאם נשחט בן שנה אז צריך שהזריקה תהיה גם כשהוא בן שנה ומזה מוכיחה שם שאזלינן בתר שעות וקשה למה אינו תלוי בסוגיא של בגר בקבר ,ויש לדון שמא בן שנה אין לזה שום משמעות רק אם עבר שנה מהלידה או שיותר וגם לאחר שמת עבר יותר משנה מלידתו  משא"כ בבגר של נערה זה גוף אחר וע"ז הגמ' דנה האם יש בגר בקבר ,אבל יש לדון שגם בקרבן זה גם שם אחר שלא יהיה איל ולא פלגס משמע גם שזה בגלל שהם משתנים
בבריסק אומרים שהנפק"מ בזה היא בשאחר שחיטתה בעת זריקת דמה עדיין היא מפרכסת, והמפרכסת הרי היא כחיה לכל דבריה.
<במאמר המוסגר, מפרכסת היא אחת מהנפק"מ הפופולריות בבריסק לכו"כ דברים>.
 

ישבב הסופר

משתמש ותיק
בגמ' בדף כה ע"ב כתוב שאם נשחט בן שנה אז צריך שהזריקה תהיה גם כשהוא בן שנה ומזה מוכיחה שם שאזלינן בתר שעות וקשה למה אינו תלוי בסוגיא של בגר בקבר ,ויש לדון שמא בן שנה אין לזה שום משמעות רק אם עבר שנה מהלידה או שיותר וגם לאחר שמת עבר יותר משנה מלידתו משא"כ בבגר של נערה זה גוף אחר וע"ז הגמ' דנה האם יש בגר בקבר ,אבל יש לדון שגם בקרבן זה גם שם אחר שלא יהיה איל ולא פלגס משמע גם שזה בגלל שהם משתנים
מישהו (שאני סומך עליו) פעם טען לי שבמציאות גם אחרי שהבהמה מתה היא יכולה לגדול קצת כי כי התאים לא מתו עדיין.
 

צ''ע

משתמש ותיק
לא יתכן! שהרי גם אם עברה שנתו לאחר פרכוס אין זורקין הדם והקרבן פסול.
אין מניעה לזרוק אחר פרכוס
וזה בדיוק הנפק''מ שרק אם עבר השנה בשעות לאחר השחיטה בעת פרכוס שלא יזרוק כי נפסלה
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
יש לזה ראי'?
קָרְבָּן שֶׁמִּצְוָתוֹ לִהְיוֹת בֶּן שָׁנָה, אִם הוֹסִיף עַל הַשָּׁנָה שָׁעָה אַחַת – נִפְסַל. אֲפִלּוּ הָיָה בֶּן שָׁנָה בִּשְׁעַת שְׁחִיטָה וְהוֹסִיף עַל הַשָּׁנָה בִּשְׁעַת זְרִיקָה – נִפְסַל, עַד שֶׁיִּהְיֶה בֶּן שָׁנָה עַד שְׁעַת זְרִיקָה. (מעשה הקרבנות פרק א)
 

בן עזאי

משתמש ותיק
קָרְבָּן שֶׁמִּצְוָתוֹ לִהְיוֹת בֶּן שָׁנָה, אִם הוֹסִיף עַל הַשָּׁנָה שָׁעָה אַחַת – נִפְסַל. אֲפִלּוּ הָיָה בֶּן שָׁנָה בִּשְׁעַת שְׁחִיטָה וְהוֹסִיף עַל הַשָּׁנָה בִּשְׁעַת זְרִיקָה – נִפְסַל, עַד שֶׁיִּהְיֶה בֶּן שָׁנָה עַד שְׁעַת זְרִיקָה. (מעשה הקרבנות פרק א)
אני מבין שהראי' היא מסתימת הרמב"ם שלא פירש דוקא במפרכסת, ויש לדחות דהא פשיטא דאל"ה מפרכסת איך שייך שיוסיף על השנה, [ואמנם הוא דוחק, אבל עכ"פ התי' כשלעצמו הוא תי' טוב, ועוד טענה לי אליך, שהרי ציינתי בשאלתי אם יש ראי' מגמ', ואתה שינית הגירסא בציטוט שאלתי].
 
חלק עליון תַחתִית