כבשי עצרת - זמן אכילתם

משה נפתלי

משתמש ותיק
זִבְחֵי שַׁלְמֵי צִבּוּר וַאֲשָׁמוֹת שְׁחִיטָתָן בַּצָּפוֹן, וְקִבּוּל דָּמָן בִּכְלִי שָׁרֵת בַּצָּפוֹן, וְדָמָן טָעוּן שְׁתֵּי מַתָּנוֹת שֶׁהֵן אַרְבַּע, וְנֶאֱכָלִין לִפְנִים מִן הַקְּלָעִים, לְזִכְרֵי כְהֻנָּה, בְּכָל מַאֲכָל, לְיוֹם וָלַיְלָה עַד חֲצוֹת.
לא אתפרש בשום דוכתא מנלן דזבחי שלמי צבור נאכלין ליום ולילה. והוא פלא.
 

בחור צעיר

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
זִבְחֵי שַׁלְמֵי צִבּוּר וַאֲשָׁמוֹת שְׁחִיטָתָן בַּצָּפוֹן, וְקִבּוּל דָּמָן בִּכְלִי שָׁרֵת בַּצָּפוֹן, וְדָמָן טָעוּן שְׁתֵּי מַתָּנוֹת שֶׁהֵן אַרְבַּע, וְנֶאֱכָלִין לִפְנִים מִן הַקְּלָעִים, לְזִכְרֵי כְהֻנָּה, בְּכָל מַאֲכָל, לְיוֹם וָלַיְלָה עַד חֲצוֹת.
לא אתפרש בשום דוכתא מנלן דזבחי שלמי צבור נאכלין ליום ולילה. והוא פלא.
בזבחים נה. ילפינן דזבחי שלמי ציבור ק"ק הם, לעניין צפון ולעניין אכילתם לזכרי כהונה בלבד, ומן הסתם ה"ה לעניין אכילה ליום ולילה שכ"ה דין ק"ק, או כהיקש לחטאת הנלמד שם.
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
מסתבר מאד. אך הפֶּלא פֶּלא: איך לא אישתמיט עד השתא מאן־דהוא דלימא דא?

ואגב אורחין נתהה על דברי רש"י בריש מסכת ברכות:
וְכָל הַנֶּאֱכָלִים לְיוֹם אֶחָד, כְּגוֹן חַטָּאת וְאָשָׁם וְכִבְשֵׂי עֲצֶרֶת וּמְנָחוֹת וְתוֹדָה, זְמַן אֲכִילָתָן עַד שֶׁיַּעֲלֶה עַמּוּד הַשַּׁחַר, וְהוּא מְבִיאָן לִהְיוֹת נוֹתָר. דִּכְתִיב בְּתוֹדָה: 'לֹא יַנִּיחַ מִמֶּנּוּ עַד בֹּקֶר', וְכֻלָּם מִתּוֹדָה יִלָּמְדוּ.
מה פשר 'כולם מתודה ילמדו'? כלום קרבן־תודה בנה אב לשאר כל הקרבנות. אתמהה.
 

זכרונות

משתמש ותיק
עיין זבחים לו. וכן ברש"י ויקרא ז טו דכולם מתודה למדנו חוץ משלמים דכתיב בהדיא בפסוק טז וכן בבכור כתוב תאכלנו שנה בשנה
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
זכרונות אמר:
עיין זבחים לו. וכן ברש"י ויקרא ז טו דכולם מתודה למדנו.
א. שם נאמר, כי חטאת ואשם נתרבו מייתורא דקרא בפרשת תודה, ולכאורה הלשון 'מתודה ילמדו' אינו מדוקדק.​
ב. כבשי עצרת ומנחות מאי איכא למימר?
 
 

הערשל

משתמש ותיק
אולי י"ל דקרבן שהיום גורם הבאתו אי"צ לימוד מיוחד על זמן אכילתו שהוא באותו יום.
ומש"כ רש"י שלומדים מתודה י"ל דכוונתו ללמוד שזמן האכילה אינו ביום בלבד, דומיא דמה שפירש הקטר חלבים ואברים.
 

זכרונות

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
זכרונות אמר:
עיין זבחים לו. וכן ברש"י ויקרא ז טו דכולם מתודה למדנו.
א. שם נאמר, כי חטאת ואשם נתרבו מייתורא דקרא בפרשת תודה, ולכאורה הלשון 'מתודה ילמדו' אינו מדוקדק.​
ב. כבשי עצרת ומנחות מאי איכא למימר?
הפסוק ובשר זבח תודת שלמיו מלמדנו על כל הנאכלים שזמנם ליום ולילה, וצריכים לימוד מיוחד על שלמים ובכור, שנאכלים לשני ימים ולילה,
ולדבריך מניין בכלל שכבשי עצרת נוהג בהם נותר, ומניין שגם בשלישי ורביעי אינן נאכלים 
 
 
חלק עליון תַחתִית