ע"ז ג. עדות שישראל קיימו התורה.

עניין

משתמש רגיל
"אמר להם הקב"ה מכם יבאו ויעידו בהן בישראל שקיימו את התורה כולה יבא נמרוד ויעיד באברהם שלא עבד עבודת כוכבים יבא לבן ויעיד ביעקב שלא נחשד על הגזל תבא אשת פוטיפרע ותעיד ביוסף שלא נחשד על העבירה יבא נבוכד נצר ויעיד בחנניה מישאל ועזריה שלא השתחוו לצלם יבא דריוש ויעיד בדניאל שלא ביטל את התפלה יבא בלדד השוחי וצופר הנעמתי ואליפז התימני (ואליהו בן ברכאל הבוזי) ויעידו בהם בישראל שקיימו את כל התורה כולה שנאמר יתנו עידיהם ויצדקו"

מה הראיה מיחידים שקיימו התורה (וכן אפשר להביא על יחידים שלא קיימו)?
 

מאן דהו

משתמש ותיק
אבות האומה היחידים מנחילים לבניהם הרבים הם היסוד והשורש [במציאות לאו דווקא ענינים רוחנים]
 

עניין

משתמש רגיל
פותח הנושא
נכון, אבל הגמ' גם מביא הראיה מחנניה מישאל ועזריה, וכן מדניאל.
 

עניין

משתמש רגיל
פותח הנושא
גם חשבתי שאולי הפשט שאם כלל ישראל ככלל לא היו מקימים התורה אולי לא היה כח ליחידים למסור נפשם ככל הדוגמאות של הגמ', אבל אין נ"ל הפשוט פשט.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
עניין אמר:
מה הראיה מיחידים שקיימו התורה?
עיקרא דמילתא הוא סיומה: נביאיכם אתם (בלדד וצופר ואליפז) יבואו ויעידו בהם בישראל שקיימו את כל התורה כולה.
 
 

יואלב

משתמש ותיק
רב ירוחם מבאר באיזה מקום [אם יש צורך אחפש], שרק הרע יכול להעיד על הגדלות של קיום תורה ומצוות. ה'צדיק' אינו יכול להגדיר את הקושי. ותכלית כל הבריאה היא לא רק שיתקיים הטוב, אלא שהרע יודה לזה...
 

דיבוק חברים

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
עיקרא דמילתא הוא סיומה: נביאיכם אתם (בלדד וצופר ואליפז) יבואו ויעידו בהם בישראל שקיימו את כל התורה כולה.
לא הבנתי, האם כוונתך שתחילת הדברים הם לאו דוקא או מילתא זוטא.

לגופה של שאלה, אפ"ל שזכות אבות וגדולי האומה שקיימו התורה עולה לכלל ישראל קיימו כל התורה ג"כ, [מלבד מה שבעצמם קיימו התורה וכעדות בלדד וצופר ואליפז].
 

בבלי

משתמש ותיק
יואלב אמר:
רב ירוחם מבאר באיזה מקום [אם יש צורך אחפש], שרק הרע יכול להעיד על הגדלות של קיום תורה ומצוות. ה'צדיק' אינו יכול להגדיר את הקושי. ותכלית כל הבריאה היא לא רק שיתקיים הטוב, אלא שהרע יודה לזה...
 
חלק עליון תַחתִית