צמר ופשתן

יוסף יוסף

משתמש ותיק
יצא לי השבוע ללמוד שתי גמרות לגמרי נפרדים אך הוקשה לי קושיא מאחד למשנהו
הגמרא בע"ז עה. מביאה שמסננת יין של גוי שעשויה משער אדם צריכה ניגוב (כי כמעט ולא בולעת)
אם עשויה מצמר צריכה הדחה, אך עם עשויה מכיתנא [פשתן] צריכה יישון
מבאר רש"י כי פשתן בולע יותר מצמר ולכן לא מספיק הדחה אלא צריך יישון
הגמרא בבא מציעא פא: מביאה סיפור ששני אנשים הלכו בדרך אחד גבוה והשני גוץ, הגבוה רכב על חמור והנמוך הלך רגלית,
לגבוה היה סדין מפשתן ולנמוך היה סרבל מצמר
כשהגיעו לנהר לקח הנמוך את סרבלו והניח על החמור ולקח ממנו את הסדין ולבש
[מבאר רש"י כי הסדין של פשתן פחות בולע מהסרבל של צמר]
(והגמרא ממשיכה לדון לגבי האם חייב לו כששטפה הנהר)

בכל אופן יש כאן קצת סתירה האם צמר בולע יותר או פשתן?
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
יצא לי השבוע ללמוד שתי גמרות לגמרי נפרדים אך הוקשה לי קושיא מאחד למשנהו
הגמרא בע"ז עה. מביאה שמסננת יין של גוי שעשויה משער אדם צריכה ניגוב (כי כמעט ולא בולעת)
אם עשויה מצמר צריכה הדחה, אך עם עשויה מכיתנא [פשתן] צריכה יישון
מבאר רש"י כי פשתן בולע יותר מצמר ולכן לא מספיק הדחה אלא צריך יישון
הגמרא בבא מציעא פא: מביאה סיפור ששני אנשים הלכו בדרך אחד גבוה והשני גוץ, הגבוה רכב על חמור והנמוך הלך רגלית,
לגבוה היה סדין מפשתן ולנמוך היה סרבל מצמר
כשהגיעו לנהר לקח הנמוך את סרבלו והניח על החמור ולקח ממנו את הסדין ולבש
[מבאר רש"י כי הסדין של פשתן פחות בולע מהסרבל של צמר]
(והגמרא ממשיכה לדון לגבי האם חייב לו כששטפה הנהר)

בכל אופן יש כאן קצת סתירה האם צמר בולע יותר או פשתן?
אכן פשתן בולע יותר מצמר, אולם בגמ' ב"מ מיירי לא מצד 'החומר' אלא מצד עובי הבגד כמו שכתב שם רש"י "קוץ" ופירש לעזי רש"י והוא בגד עבה, מה שאין כן ב'סדין' פשתן.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
זה אנכי גם ידעתי, בוודאי הסתכלתי בדברי רש"י הקדוש
אולם לדבריך מדוע רש"י מביא בכלל את נושא הצמר והפשתן? הרי אין לזה כל משמעות
ויותר היה לו לכתוב את ההדגשה שזה בגד עב וזה בגד דק
הרי לנו שאכן על הגמרא יכולנו לתרץ את תירוצך (שאכן גם אני כך תירצתי בתחילה לעצמי)
אך אחרי דברי רש"י ישאר קצת מוקשה שפי' צמר ופשתן
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
זה אנכי גם ידעתי, בוודאי הסתכלתי בדברי רש"י הקדוש
אולם לדבריך מדוע רש"י מביא בכלל את נושא הצמר והפשתן? הרי אין לזה כל משמעות
ויותר היה לו לכתוב את ההדגשה שזה בגד עב וזה בגד דק
הרי לנו שאכן על הגמרא יכולנו לתרץ את תירוצך (שאכן גם אני כך תירצתי בתחילה לעצמי)
אך אחרי דברי רש"י ישאר קצת מוקשה שפי' צמר ופשתן
אחרי שרש"י כותב שסרבל הוא בגד עבה ("שקורין קו"ץ ופירש בלעזי רש"י בגד עבה) הוא גם מסביר זאת מדוע, משום שהסרבל עשוי מצמר שיש לו תכונה לחמם ומכינים ממנו בגד עבה משא"כ כיתנא.
ותמהני מה תיישב על מה הוצרך רש"י לפרש שסרבל הוא "קוץ" - בגד עבה, הרי הסיבה שהסרבל סופג יותר מאשר כיתנא משום שעשוי מצמר ועל כרחך כמש"כ.

רש"י שם
סדינא - של פשתן, ואין מים מכבידין אותו כל כך:
סרבלא - גלופקרא שקורין קו"ץ, והוא של צמר, והרבה מים נבלעין בו ומכבידין אותו, לפיכך פשט הסרבל ונתכסה בסדין:
 
חלק עליון תַחתִית