"א''ר יהושע בן לוי לא עשו ישראל את העגל אלא ליתן פתחון פה לבעלי תשובה שנאמר {דברים ה-כט} מי יתן והיה לבבם זה להם ליראה אותי כל הימים וגו' והיינו דא''ר יוחנן משום ר''ש בן יוחאי לא דוד ראוי לאותו מעשה ולא ישראל ראוין לאותו מעשה לא דוד ראוי לאותו מעשה דכתיב {תהילים קט-כב} ולבי חלל בקרבי ולא ישראל ראוין לאותו מעשה דכתיב מי יתן והיה לבבם זה להם ליראה אותי כל הימים אלא למה עשו לומר לך שאם חטא יחיד אומרים לו כלך אצל יחיד ואם חטאו צבור אומרים (לו כלך) אצל צבור".
והנה הרבה ביאורים והסברים ניתן לבאר בדברי הגמרא. אך עיקר הקושי שלי הוא בהבנת דברי רש"י שם, זה לשונו:
לא עשו ישראל את העגל. כלומר גבורים ושליטים ביצרם היו ולא הי' ראוי להתגבר יצרם עליהן אלא גזירת מלך היתה לשלוט בםכדי ליתן פתחון פה לבעלי תשובה שאם יאמר החוטא לא אשוב שלא יקבלני אומרים לו צא ולמד ממעשה העגל שכפרו ונתקבלו בתשובה: מי יתן והיה לבבם זה וגו'. בסיני נאמר אלמא גבורים ואמיצי לבב ביראתם היו: [לאותו מעשה. דבת שבע]: לבי חלל. יצר הרע חלל בקרבי ואין לו כח לשלוט בקרבי. עכ"ל.
וצריך עיון, אם כן שלא יכלו לשלוט ביצרם, מפני מה כעס הקב"ה ואמר הרף ממני ואשמידם? ועוד אמרו בגמרא שכל פורענות שבאה על ישראל יש בה פרעון חטא העגל, וקשה: א. מה בכלל היה החטא אם לא יכלו לשלוט ביצרם, ב. אף אם היה חטא מסויים, מדוע הוא כל כך חמור.
והנה הרבה ביאורים והסברים ניתן לבאר בדברי הגמרא. אך עיקר הקושי שלי הוא בהבנת דברי רש"י שם, זה לשונו:
לא עשו ישראל את העגל. כלומר גבורים ושליטים ביצרם היו ולא הי' ראוי להתגבר יצרם עליהן אלא גזירת מלך היתה לשלוט בםכדי ליתן פתחון פה לבעלי תשובה שאם יאמר החוטא לא אשוב שלא יקבלני אומרים לו צא ולמד ממעשה העגל שכפרו ונתקבלו בתשובה: מי יתן והיה לבבם זה וגו'. בסיני נאמר אלמא גבורים ואמיצי לבב ביראתם היו: [לאותו מעשה. דבת שבע]: לבי חלל. יצר הרע חלל בקרבי ואין לו כח לשלוט בקרבי. עכ"ל.
וצריך עיון, אם כן שלא יכלו לשלוט ביצרם, מפני מה כעס הקב"ה ואמר הרף ממני ואשמידם? ועוד אמרו בגמרא שכל פורענות שבאה על ישראל יש בה פרעון חטא העגל, וקשה: א. מה בכלל היה החטא אם לא יכלו לשלוט ביצרם, ב. אף אם היה חטא מסויים, מדוע הוא כל כך חמור.