טבילת כלי זכוכית

נתן הבבלי

משתמש ותיק
האם יש מ"ד שטבילתם מהתורה
האם יש ראשון שכתב שהם מדרבנן
אודה מאוד מי שיכול לעזור בזה
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
האם יש מ"ד שטבילתם מהתורה
האם יש ראשון שכתב שהם מדרבנן
אודה מאוד מי שיכול לעזור בזה
אמנם אני לא מצאתי בראשונים מי שידבר על זה מפורש, אבל דנתי בזה בספרי ביו''ד סוף סי' קכ, גבי כלי פלסטיק, ואני מעלה כאן את ספרי.

הצג קובץ מצורף ספר אור חדש.pdf
 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
"שוינהו" שם נאמר על טומאה וטהרה
ואילו בגמ' בע"ז לא כתיב כבשבת, ואדרבה כתיב ככלי מתכות דמו, ומשמע לגמרי דמי למתכות.
ואע"פ שהתוס' שצינת משוים אותם, עדין זה לא סותר שאפשר שלעניין טבילה הוי מדאו'.
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
תלמיד נאמן אמר:
נתן הבבלי אמר:
תלמיד נאמן אמר:
מפורש להדיא דפטור מדאורייתא וחייב מדרבנן.

היכן בראשונים.

עי' תוס' שבת דף טז: ד"ה רב אשי, ובגמ' שם ע"א "שוינהו".
"שוינהו" שם נאמר על טומאה וטהרה
ואילו בגמ' בע"ז לא כתיב כבשבת, ואדרבה כתיב ככלי מתכות דמו, ומשמע לגמרי דמי למתכות.
ואע"פ שהתוס' שצינת משוים אותם, עדין זה לא סותר שאפשר שלעניין טבילה הוי מדאו'.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
סופר-סתם אמר:
ראה ריטב"א לשבת (טז:) שמתבאר מדבריו שהוא חומרא מדרבנן.
זו ראיה די טובה, ובאמת כעת נראה לי שיש קצת לחזק דבר זה דהא גבי טבילה אנו אומרים דככלי מתכות דמו, וגבי טומאה לא אמרי' ובשלמא אי הוי דרבנן יש מקום לחלק כמה חילוקים שלא ראו חז''ל צורך לגזור וכו', אבל בדאורייתא לכאו' נראה דאין לחלק.
 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
לפי כל הנ"ל שמבואר בראשונים שטבילתו מדרבנן, צ"ב בדברי הספר מאמר מרדכי סי' שכג ס"ז שכתב שטבילתו מהתורה

ויישר כח לכל המגיבים
 

סופר-סתם

משתמש רגיל
כמעיין המתגבר אמר:
סופר-סתם אמר:
ראה ריטב"א לשבת (טז:) שמתבאר מדבריו שהוא חומרא מדרבנן.
זו ראיה די טובה, ובאמת כעת נראה לי שיש קצת לחזק דבר זה דהא גבי טבילה אנו אומרים דככלי מתכות דמו, וגבי טומאה לא אמרי' ובשלמא אי הוי דרבנן יש מקום לחלק כמה חילוקים שלא ראו חז''ל צורך לגזור וכו', אבל בדאורייתא לכאו' נראה דאין לחלק.
יש עוד ראשונים שהתייחסו לחילוק הנ"ל, זה היה התוצאה הברורה הראשונה שמצאתי.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
סופר-סתם אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
סופר-סתם אמר:
ראה ריטב"א לשבת (טז:) שמתבאר מדבריו שהוא חומרא מדרבנן.
זו ראיה די טובה, ובאמת כעת נראה לי שיש קצת לחזק דבר זה דהא גבי טבילה אנו אומרים דככלי מתכות דמו, וגבי טומאה לא אמרי' ובשלמא אי הוי דרבנן יש מקום לחלק כמה חילוקים שלא ראו חז''ל צורך לגזור וכו', אבל בדאורייתא לכאו' נראה דאין לחלק.
יש עוד ראשונים שהתייחסו לחילוק הנ"ל, זה היה התוצאה הברורה הראשונה שמצאתי.
כן אני יודע שתוס' התייחסו, אבל אין מדבריהם הכרע, אם יש לך עוד ראשונים שיש מהם ראיה, נשמח לשמוע.
ייש''כ.
 
 
חלק עליון תַחתִית