עבודה זרה ל"ג ביאור הפמג

ברייתא דל"ג. ת"ר קנקנים של עכו"ם חדשים גרודים מותרין ישנים ומזופפין עכו"ם נותן לתוכן יין וישראל נותן לתוכן מים ופירש רש"י ישראל נותן לתוכן שלשה ימים מים ומערן מע"ל כדאמרינן ומותרין וביאר הפמ"ג (בשו"ע י"ד צ"ט משצ"ז ט"ו) והיינו דומיא דסיפא דישראל נותן ציר או מורייס להכשיר הקנקנים שהציר והמורייס שורפין את היין הנבלע ומכלין אותו אבל הרשב"א פירש ישראל נותן מים לשתות ותרתי כקתני (להכשיר הקנקנים וכן נותן לתוכן מים לשתות ולא דימה סיפא לרישא) ומכיח הפמ"ג דאף התוס' והר"י פירשו הברייתא כמו רש"י דישראל נותן לתוכן מים להכשיר הקנקנים ולא לשתות

ומדייק הפמ"ג מע"ב בעובדא דהתיר רבינא לר"ח בריה דר"י למירמי שיכר בקנקנים של גויים פירש רש"י דשכרא מבטל ליה לחמרא הרי דבכלי המשתמשין בשפע מותר לבטל לכתחילה איסור מועט הנבלע בכלי וכן דעת התוס' בד"ה שרא דה"ה שמותר לשים מים בתוך הקנקנים וכן פירש שם ר"י
ומדייק הפמ"ג מזה דהוצרך התוס' להוסיף בע"ב בהתירא דשכר ה"ה מים הרי דלא כפי' הרשב"א בע"א ישראל נותן מים היינו לשתות דאם כדברי הרשב"א מאי קמ"ל התוס' הא שנינו לעיל שמותר למלאות מים בקנקנים לשתות מוכח דהתוס' פירשו לעיל כפירש"י ישראל נותן מים להכשיר הקנקנים
וכן מדייק הפמ"ג מלש' ר"י דכתב ישראל נותן מים ומשתמש בהם דברייתא בע"א המתרת לישראל ליתן לתוכה מים היינו להכשיר ולכן פירש ישראל נותן מים ומשתמש בקנקנים ע"י שנותן לתוכן מים
 
חלק עליון תַחתִית