גדר שבועת היסת

יוני הר

משתמש ותיק
מבואר בכמה מן הראשונים ששבועת היסת הוא להפיס דעת הנתבע, וצ"ע מהי הזכות הזו?
 

יוני הר

משתמש ותיק
פותח הנושא
סליחה, התובע. רק באשתבע לי דלא פרעתיך היא פיוס לנתבע שמשלם (עיין רי"ף)
 
יוני הר אמר:
מבואר בכמה מן הראשונים ששבועת היסת הוא להפיס דעת הנתבע, וצ"ע מהי הזכות הזו?

לא הבנתי מה קשה, הלא גם שומרים איתא בב"מ לה: וגם פועלים איתא בשבועות מה. דנשבעים כדי להפיס את דעת בעה"ב ואי"ז שייך לשבועת היסת.

עוד זכור לי שרש"י שבועות מ: כתב דהוי משום שאין אדם תובע אא"כ יש לו עליו. וכן ברש"י ב"מ ה. ואולי זה תלוי בב' הלינות בדבועות שם, וצ"ת.
 
אכן עיקר הענין צ"ב, דבתוס' ב"מ ו. מבואר דאף על קרקעות נשבעים היסת. ועוד מבואר באשונים, כמדומני, שע"א לא מועיל לפטור משבועה זו, ומבואר דאי"ז כלל אותה שבועה. וצ"ב מה ענינה של שבועה זו.
 

נס נסתר

משתמש ותיק
אכן עיקר הענין צ"ב, דבתוס' ב"מ ו. מבואר דאף על קרקעות נשבעים היסת.
זה מדין לא פלוג כמבואר בתוס' שם
ועוד מבואר באשונים, כמדומני, שע"א לא מועיל לפטור משבועה זו, ומבואר דאי"ז כלל אותה שבועה. וצ"ב מה ענינה של שבועה זו.
ענינה הוא שתיקנו חכמים שלטענה שיש לה בסיס לא עונים אלא ע"י שבועה ואע"ג דודאי גם בלי שבועה זוכים בדין מחמת חזקת ממון מ"מ תיקנו תקנה בעלמא לענות לטענה טובה עם שבועה (ואינו תקנה בחוזק טענת התובע או תקנה בממון ולהכי אפכינן שבועה וכל הנפק"מ המבוארת שם)
 
חלק עליון תַחתִית