הגולה במדבר למחנה לוויה, היכן יתפנה?

יצחק

משתמש ותיק
השאלה הזו לא היתה כ"כ קריטית משום שהמן היה נבלע באיברים (השתנה לא נחשבת כלל)
אולם בלא"ה תמוה וכי הלוויים היו צריכים ללכת ששה קילומטר בשביל להתפנות?! זה לא מסתבר
ואולי י"לשבין כל שבט ושבט היו שטחים ריקים שלא היה להם דין מחנה.
 

HaimL

משתמש ותיק
יצחק אמר:
השאלה הזו לא היתה כ"כ קריטית משום שהמן היה נבלע באיברים (השתנה לא נחשבת כלל)
אולם בלא"ה תמוה וכי הלוויים היו צריכים ללכת ששה קילומטר בשביל להתפנות?! זה לא מסתבר
ואולי י"לשבין כל שבט ושבט היו שטחים ריקים שלא היה להם דין מחנה.
והשליו? 
 
 

רז בן ציון

משתמש רגיל
יצחק אמר:
משום שהמן היה נבלע באיברים
שאלתך היא שאלת הגמ' ביומא עה ע"ב:
אלא מה אני מקיים ויתד תהיה לך על אזנך, לאחר שסרחו, אמר הקב"ה אני אמרתי יהיו כמלאכי השרת עכשיו אני מטריח אותם שלש פרסאות.
ופרש"י - לאחר שסרחו - שנתלוננו על כך שאמרו בלחם הקלוקל. 
 

רז בן ציון

משתמש רגיל
במבי אמר:
וא"כ היאך יתפנה? שהרי צריך לצאת חוץ לג' מחנות.
עי' רמב"ם שפסק דין זה רק לשעת מלחמה - ספר המצוות עשין קצ"ב, והל' מלכים פ"ו הי"ד.
ולעצם הנידון - יתכן שלא הוצרך למעשה, שהרי כתב המשך חכמה שכל זמן המדבר לא היה רוצח בשגגה,
דכתיב אחר מיתת אהרן ויבכו אותו כל ישראל, ואם היה רוצח בעיר מקלט א"כ היה אחד ששמח...
אבל השאלה לכשעצמה יפה מאוד!
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
שמעתי פעם קושיא מעין זו על שבעת ימי המילואים, ששבעת ימים נאסרו הכהנים לצאת מאהל מועד - היכן התפנו כל אותם הימים?
וּמִפֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֹא תֵצְאוּ שִׁבְעַת יָמִים עַד יוֹם מְלֹאת יְמֵי מִלֻּאֵיכֶם כִּי שִׁבְעַת יָמִים יְמַלֵּא אֶת יֶדְכֶם:
 

רז בן ציון

משתמש רגיל
חזק וברוך אמר:
היכן התפנו כל אותם הימים?
אבן עזרא עה"פ כותב שבלילה היו יוצאים לצרכיהם. ומדוייק לשון הכתוב שבעת ימים.
עוד הביא בשם חכ"א שעשו חפירה בחצר אהל מועד, והעיר עליו שא"ז מסתבר.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
רז בן ציון אמר:
יצחק אמר:
משום שהמן היה נבלע באיברים
שאלתך היא שאלת הגמ' ביומא עה ע"ב:
אלא מה אני מקיים ויתד תהיה לך על אזנך, לאחר שסרחו, אמר הקב"ה אני אמרתי יהיו כמלאכי השרת עכשיו אני מטריח אותם שלש פרסאות.
ופרש"י - לאחר שסרחו - שנתלוננו על כך שאמרו בלחם הקלוקל. 
ובגמ' שהבאת מבואר שהוא מחלוקת בין ר' ישמעאל שסובר שהמן היה נבלע באיברים חוץ ממה שהיו מוכרים להם התגרים, ולר"א שסובר שגם מה שמכרו להם היה נבלע באיברים עד מתי שסרחו 

תנו רבנן (תהלים עח, כה) לחם אבירים אכל איש לחם שמלאכי השרת אוכלין אותו דברי ר"ע וכשנאמרו דברים לפני רבי ישמעאל אמר להם צאו ואמרו לו לעקיבא עקיבא טעית וכי מלאכי השרת אוכלין לחם והלא כבר נאמר (דברים ט, ט) לחם לא אכלתי ומים לא שתיתי אלא מה אני מקיים אבירים לחם שנבלע במאתים וארבעים ושמונה אברים אלא מה אני מקיים (דברים כג, יד) ויתד תהיה לך על אזניך (ויצאת שמה חוץ) דברים שתגרי אומות העולם מוכרין אותן להם ר"א בן פרטא אומר אף דברים שתגרי אומות העולם מוכרין להן מן מפיגן אלא מה אני מקיים ויתד תהיה לך על אזניך לאחר שסרחו אמר הקב"ה אני אמרתי יהיו כמלאכי השרת עכשיו אני מטריח אותם שלש פרסאות דכתיב (במדבר לג, מט) ויחנו על הירדן מבית הישימות עד אבל השטים
 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
שמעתי פעם ראיה שלא היה גולה בזמן המדבר שהרי נאמר במיתת אהרן שבכו אותו כל בית ישראל ואם היה אחד שגלה הוא לא היה בוכה כי היה משתחרר מגלותו במיתת אהרן הכהן הגדול.
 

דעתו יפה

משתמש רגיל
במבי אמר:
שמעתי פעם ראיה שלא היה גולה בזמן המדבר שהרי נאמר במיתת אהרן שבכו אותו כל בית ישראל ואם היה אחד שגלה הוא לא היה בוכה כי היה משתחרר מגלותו במיתת אהרן הכהן הגדול.
משך חכמה במקום
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
דעתו יפה אמר:
הובא לעיל.
ולעצם הערת פותח האשכול ראה משך חכמה ריש במדבר שרק במקום חניית הלוים סביב המשכן היה מחנה לויה, ובין מחנה למחנה ל"ה בקדושת מחנה [וראה רש"י זבחים נד]
 

קרחון

משתמש ותיק
דעתו יפה אמר:
במבי אמר:
שמעתי פעם ראיה שלא היה גולה בזמן המדבר שהרי נאמר במיתת אהרן שבכו אותו כל בית ישראל ואם היה אחד שגלה הוא לא היה בוכה כי היה משתחרר מגלותו במיתת אהרן הכהן הגדול.
משך חכמה במקום
אני שמעתי מהרב קוליץ בהספדו על הגרש"ז אויערבאך. להיפך. שהתורה באה ללמדנו שאפילו הגולים בכו על אהרן.
 
 

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
רז בן ציון אמר:
חזק וברוך אמר:
היכן התפנו כל אותם הימים?
אבן עזרא עה"פ כותב שבלילה היו יוצאים לצרכיהם. ומדוייק לשון הכתוב שבעת ימים.
עוד הביא בשם חכ"א שעשו חפירה בחצר אהל מועד, והעיר עליו שא"ז מסתבר.
ולדעת חז"ל פירקו המשכן בכל יום, והחיוב היה רק כשהמשכן בנוי. 
 
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
יצחק אמר:
השאלה הזו לא היתה כ"כ קריטית משום שהמן היה נבלע באיברים (השתנה לא נחשבת כלל)
אולם בלא"ה תמוה וכי הלוויים היו צריכים ללכת ששה קילומטר בשביל להתפנות?! זה לא מסתבר
ואולי י"לשבין כל שבט ושבט היו שטחים ריקים שלא היה להם דין מחנה.
והאיך קיימו מצוות פו"ר?
 
ה' הוא האלוקים אמר:
והאיך קיימו מצוות פו"ר?
שאלה ידועה, ועוד נשותיהן נידות היכן היו, ומזה הוכיחו (לא זוכר מי) שעיקר מגורי הלויים היה במחנה ישראל כל אחד במחנה הסמוך לו, ורק כשהיו טהורים היו שוהים במחנה לויה, ובזה מובן הקשר בין קרח לדתן ואבירם שהיו שכניהם ממש.
 

קרחון

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
ה' הוא האלוקים אמר:
והאיך קיימו מצוות פו"ר?
שאלה ידועה, ועוד נשותיהן נידות היכן היו, ומזה הוכיחו (לא זוכר מי) שעיקר מגורי הלויים היה במחנה ישראל כל אחד במחנה הסמוך לו, ורק כשהיו טהורים היו שוהים במחנה לויה, ובזה מובן הקשר בין קרח לדתן ואבירם שהיו שכניהם ממש.
משך חכמה. ועיין שו"ת תשב"ץ
 
חלק עליון תַחתִית