עדות שאתה יכול להזימה

אם תבקשנה ככסף

משתמש ותיק
שמעתי פעם שאלה ואשמח 
לשמוע מה אתם חושבים עליה

יש כלל של בעינן עדות שאתה יכול להזימה
ולכן אם יש רק 2 עדים כשרים בעולם הם לא יוכלו להעיד מאחר שאין מי שיזים אותם

וא"כ השאלה היא לכאורה גם המציאות היום לכאורה היא עדות שא"א יכול להזימה 
מאחר שנניח יש 3 כתות של עדים
מי יכול להזים את הכת הראשונה 
הכת השנייה 
ומי יכול להזים את הכת השנייה 
הכת השלישית 
השאלה היא מי יכול להזים את הכת השלישית?
אם נאמר שהכת הראשונה היא זו שמזימה אותם 
אז לכאורה היא כורתת את הענף שמכחה היא יכול להעיד
כי כל הסיבה שהיא יכול להעיד זה מכח הכת השלישית
ברגע שמזימה אותה בעצם היא אומרת אני פסולה לעדות
וא"כ לא ניתן לקבל את עדותה
 

פענוח

משתמש חדש
אם ה' נתן הוראה זו משמע שהוא יצר לזה היתכנות, ואם יחליט שלא תהיה לזה היתכנות לא יביא מצב שיבואו להעיד,
וכאן הרי טעם הענין שיוכלו להזימה הוא כדי להרתיע את העדים וסגי בזה שיש עכשיו עדים שיש באפשרותם להעיד ומה אכפ"ל לדקדק מה יהיה וכו' הרי הבורא ציוונו בזה אף שיש קושיא זו,
וי"ל שהבורא הוא המזים האחרון ע"י שישלח מאלכים שיעידו וכו' ודו"ק היטב
 
שמעתי פעם שאלה ואשמח
לשמוע מה אתם חושבים עליה

יש כלל של בעינן עדות שאתה יכול להזימה
ולכן אם יש רק 2 עדים כשרים בעולם הם לא יוכלו להעיד מאחר שאין מי שיזים אותם

וא"כ השאלה היא לכאורה גם המציאות היום לכאורה היא עדות שא"א יכול להזימה
מאחר שנניח יש 3 כתות של עדים
מי יכול להזים את הכת הראשונה
הכת השנייה
ומי יכול להזים את הכת השנייה
הכת השלישית
השאלה היא מי יכול להזים את הכת השלישית?
אם נאמר שהכת הראשונה היא זו שמזימה אותם
אז לכאורה היא כורתת את הענף שמכחה היא יכול להעיד
כי כל הסיבה שהיא יכול להעיד זה מכח הכת השלישית
ברגע שמזימה אותה בעצם היא אומרת אני פסולה לעדות
וא"כ לא ניתן לקבל את עדותה
א- בלמעשה ודאי שיועיל דודאי דהתורה לא אמרה אל דבר כזה הכלל עדות שאילה''ז
ב- אולי בזה ג''כ מתקיים דברי תוס' לא קאי בשום צד שבעולם ודרך אגב אשמח אם מישהו יסביר בדיוק בגדר בדבר
ג- אליבא דמ''ד דמה שצריך עדות שאילה''ז בשביל הרתאה הכא יש הרתאה ( מים חיים כתובות ל''ג)
 

עייפות החומר

משתמש חדש
ב- אולי בזה ג''כ מתקיים דברי תוס' לא קאי בשום צד שבעולם ודרך אגב אשמח אם מישהו יסביר בדיוק בגדר בדבר
ג- אליבא דמ''ד דמה שצריך עדות שאילה''ז בשביל הרתאה הכא יש הרתאה ( מים חיים כתובות ל''ג)
לא זכיתי להבין את דבריך, דהנידון הכא הוא משום חסרון בהזמה ולא בקיום עונש כאשר זמם ( ומה ענין הפרי חדש ותוס' להכא) ובכוונת התוס' עיין בצל"ח (בבת כהן) דבעי' שפרשת העונש כולה תתמעט מתורת כאשר זמם. (ואולי אפשר דהצל"ח ס"ל דעשאי"ל היינו דין בעדות אולם אי נימא דחסר בשם עדות וכקוב"ש יסגי במיעוט קיום העונש-וא"ש דברי רש"י בבת כהן אף לתי' ב' בתוס' ודו"ק )
 
חלק עליון תַחתִית