מה מיוחד בדרשת "ארבעים יכנו"

מה אדבר

משתמש ותיק
אי' במכות כמה טיפשאי הנהו אינשי דקיימי מקמי ס"ת ולא מקמי גברא רבה, דהתורה אמרה ארבעים במספר ואילו חכמים אמרו ל"ט, ויל"ע דיש עוד הרבה דרשות מחודשות, וכגון עין תחת עין ממון או וקצותה את כפה ממון, ובפרט ילה"ק דהרי רש"י כ' דמדכתיב במספר ילפי' כן. 
 

HaimL

משתמש ותיק
היא הנותנת. מאחר וכתיב באוריתא כדי רשעתו במספר (סוף פסוק) ארבעים יכנו לא יוסיף וגו'

וקרינן ביה "במספר ארבעים יכנו"

משמע דעדיפי חז"ל (כביכול) על ס"ת
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
יש סוברים בדעת הרמב"ם, דבאמת מדאורייתא מכות ארבעים, ורק מדרבנן הוא ל"ט. (עי' לח"מ פי"ז מסנהדרין ה"א שבי' בזה הלשון אתו רבנן ובצרו חדא).
 

יצחק ב

משתמש ותיק
שים שכל הדוגמאות שהבאת יש איזה פירוש למקרא המפורש.
אם זה פירוש אף אם זה פירוש דחוק מ"מ סכ"ס זה פירוש.
משא"כ הכא שאין שום דרך לאמר שזה פירוש.
ובזה ורק בזה חזינן כח החכמים דיכולים לעקור המקרא.
 
חלק עליון תַחתִית