איש ווילנא
משתמש ותיק
שנינו במשנה במכות דף יא ב
שהגולה לערי מקלט אינו יוצא לא לעדות מצוה ולא לעדות ממון ולא לעדות נפשות ואפילו ישראל צריכים לו ואפילו שר צבא ישראל כיואב בן צרויה אינו יוצא משם לעולם.
וצריך עיון אמאי הא פיקוח נפש דוחה כל התורה כולה?
ובאור שמח רוצח פ"ז ה"ח. מפרש את לשון הרמב"ם שהטעם הוא משום שהוא סכנת נפשות בשבילו לצאת שמא יהרגנו גואל הדם ואין לאדם להסתכן בעצמו אפילו בשביל להציל את הציבור.
ולא הבנתי שאם הסיבה משום חשש נפשות לגולה. נתפוס את הגואל הדם במחבוש כל זמן שגואל הדם יהא בחוץ וכך יוכל לצאת הגואל הדם ויהא כאן הצלה לכל ישראל
שהגולה לערי מקלט אינו יוצא לא לעדות מצוה ולא לעדות ממון ולא לעדות נפשות ואפילו ישראל צריכים לו ואפילו שר צבא ישראל כיואב בן צרויה אינו יוצא משם לעולם.
וצריך עיון אמאי הא פיקוח נפש דוחה כל התורה כולה?
ובאור שמח רוצח פ"ז ה"ח. מפרש את לשון הרמב"ם שהטעם הוא משום שהוא סכנת נפשות בשבילו לצאת שמא יהרגנו גואל הדם ואין לאדם להסתכן בעצמו אפילו בשביל להציל את הציבור.
ולא הבנתי שאם הסיבה משום חשש נפשות לגולה. נתפוס את הגואל הדם במחבוש כל זמן שגואל הדם יהא בחוץ וכך יוכל לצאת הגואל הדם ויהא כאן הצלה לכל ישראל