הנהנה מן העולם הזה - האם מנכין לו מזכויות העולם הבא?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
חוות דעת
הודעות: 42
הצטרף: 09 ינואר 2019, 07:23
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הנהנה מן העולם הזה - האם מנכין לו מזכויות העולם הבא?

שליחה על ידי חוות דעת » 21 מרץ 2019, 00:10

הסתפקתי האם הנהנה מן העולם הזה האם מנכין לו מזכויות העולם הבא, ושורש השאלה מחמת הא דאיתא בסנהדרין [דף ע.] "לא נברא יין בעולם אלא לנחם אבלים ולשלם שכר לרשעים" ופרש''י לשלם שכר לרשעים - שמתעדנין בו בעולם הזה ומקבלין בו שכר מצוה שעושין בעולם הזה

ואין להביא ראייה מהא דמצינו לאשתו של חנינא בן דוסא [תענית כה.] שהורידו לה רגל של זהב וביקשו רחמים שיטלנו עוד הפעם כדי שלא יחסרו מן העולם הבא שלהם. דאין ראייה משם, דשאני התם דהורידו לה הרגל של זהב במיוחד בשביל תפילתו של חנינא, ועוד שנתנו לה הנאה זו בתנאי להוריד לה שכר מן העולם הבא, אבל אולי שאר הנאות העולם הזה לא מורידין משכר העולם הבא.

ובענין יין עצמו יש להסתפק, האם דוקא לרשעים מנכין או לכל אדם ששותה יין ונהנה מנכין?

האם ידוע לכם עוד מקורות בענין זה?

ערכים:


יצחק
הודעות: 1294
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 441 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנהנה מן העולם הזה - האם מנכין לו מזכוויות העולם הבא?

שליחה על ידי יצחק » 26 מרץ 2019, 23:26

ודאי כוונת הגמ' לאדם רשע, הכלל הוא כזה: כשאדם צדיק אז מה שהוא נהנה מהעולם הזה לצורך עבודת ה' לא מנכים לו כלום אבל רשע מנכים לו מזכויותיו, יש בזה הגיון פשוט הרשע צריך לשלם כי לא מגיע לו כלום, אבל הצדיק לא צריך לשלם משום שהוא מצדיק את הקיום של עצמו בעצם זה שהוא צדיק.
המקור לכל זה הוא ההסבר הידוע של הר"מ על כך ש"שכר מצוה בהאי עלמא ליכא" וכל מה שהתורה מאריכה בשכר ועונש בעולם הזה הוא רק לענין שמי שיתאמץ במצוה הקב"ה יתן לו תנאים גשמיים נוחים שיסייעו בידו לקיים מצוות נוספות, א"כ ברור שעצם הברכה הגשמית שהקב"ה נותן לו היא לא בגדר שכר ולא מנכים לו כלום מהעולם הבא,
(דווקא אצל הרשעים יש חסד מיוחד שמחשבים להם את הצער לכפרה למרות שבעצם לא "מגיע" להם כלום, כלומר יש עונש בעולם הזה ובעולם הבא אבל שכר יש רק בעולם הבא והדבר הזה הוא חסד מיוחד כפי שנתבאר).


פותח הנושא
חוות דעת
הודעות: 42
הצטרף: 09 ינואר 2019, 07:23
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנהנה מן העולם הזה - האם מנכין לו מזכוויות העולם הבא?

שליחה על ידי חוות דעת » 27 מרץ 2019, 00:25

יצחק כתב:
26 מרץ 2019, 23:26
ודאי כוונת הגמ' לאדם רשע, הכלל הוא כזה: כשאדם צדיק אז מה שהוא נהנה מהעולם הזה לצורך עבודת ה' לא מנכים לו כלום אבל רשע מנכים לו מזכויותיו, יש בזה הגיון פשוט הרשע צריך לשלם כי לא מגיע לו כלום, אבל הצדיק לא צריך לשלם משום שהוא מצדיק את הקיום של עצמו בעצם זה שהוא צדיק.
המקור לכל זה הוא ההסבר הידוע של הר"מ על כך ש"שכר מצוה בהאי עלמא ליכא" וכל מה שהתורה מאריכה בשכר ועונש בעולם הזה הוא רק לענין שמי שיתאמץ במצוה הקב"ה יתן לו תנאים גשמיים נוחים שיסייעו בידו לקיים מצוות נוספות, א"כ ברור שעצם הברכה הגשמית שהקב"ה נותן לו היא לא בגדר שכר ולא מנכים לו כלום מהעולם הבא,
(דווקא אצל הרשעים יש חסד מיוחד שמחשבים להם את הצער לכפרה למרות שבעצם לא "מגיע" להם כלום, כלומר יש עונש בעולם הזה ובעולם הבא אבל שכר יש רק בעולם הבא והדבר הזה הוא חסד מיוחד כפי שנתבאר).
מה המקור?


יצחק
הודעות: 1294
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 441 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנהנה מן העולם הזה - האם מנכין לו מזכוויות העולם הבא?

שליחה על ידי יצחק » 27 מרץ 2019, 08:32

NHA כתב:
27 מרץ 2019, 00:25
יצחק כתב:
26 מרץ 2019, 23:26
ודאי כוונת הגמ' לאדם רשע, הכלל הוא כזה: כשאדם צדיק אז מה שהוא נהנה מהעולם הזה לצורך עבודת ה' לא מנכים לו כלום אבל רשע מנכים לו מזכויותיו, יש בזה הגיון פשוט הרשע צריך לשלם כי לא מגיע לו כלום, אבל הצדיק לא צריך לשלם משום שהוא מצדיק את הקיום של עצמו בעצם זה שהוא צדיק.
המקור לכל זה הוא ההסבר הידוע של הר"מ על כך ש"שכר מצוה בהאי עלמא ליכא" וכל מה שהתורה מאריכה בשכר ועונש בעולם הזה הוא רק לענין שמי שיתאמץ במצוה הקב"ה יתן לו תנאים גשמיים נוחים שיסייעו בידו לקיים מצוות נוספות, א"כ ברור שעצם הברכה הגשמית שהקב"ה נותן לו היא לא בגדר שכר ולא מנכים לו כלום מהעולם הבא,
(דווקא אצל הרשעים יש חסד מיוחד שמחשבים להם את הצער לכפרה למרות שבעצם לא "מגיע" להם כלום, כלומר יש עונש בעולם הזה ובעולם הבא אבל שכר יש רק בעולם הבא והדבר הזה הוא חסד מיוחד כפי שנתבאר).
מה המקור?
כבר כתבתי את המקור "שכר מצוה בהאי עלמא ליכא" אין שכר בעולם הזה!! העולם הזה לא מוריד כלום מהעולם הבא כי בעולם הזה לא מקבלים שכר!!
מה כן יש בעולם הזה?! מי שלא מגיע לו שכר (-הרשע) צריך לשלם על השהות וההנאה בעולם הזה!!
כל זה הבנתי מהרמב"ם בהלכות תשובה פרק ט'.


יעקב שלם
הודעות: 1792
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 637 פעמים
קיבל תודה: 567 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנהנה מן העולם הזה - האם מנכין לו מזכויות העולם הבא?

שליחה על ידי יעקב שלם » 01 מאי 2019, 18:53

חוות דעת כתב:
21 מרץ 2019, 00:10
הסתפקתי האם הנהנה מן העולם הזה האם מנכין לו מזכויות העולם הבא, ושורש השאלה מחמת הא דאיתא בסנהדרין [דף ע.] "לא נברא יין בעולם אלא לנחם אבלים ולשלם שכר לרשעים" ופרש''י לשלם שכר לרשעים - שמתעדנין בו בעולם הזה ומקבלין בו שכר מצוה שעושין בעולם הזה
ידוע בשם ר' ישראל (?) העוה"ז הוא בית מלון יקר שעל כל הנאה משלמים
וכמובן שצריך להסביר דבר זה וליישבו עם הירושלמי המפורסם שעתיד אדם ליתן את הדין על כל מה שלא נהנה

בעניין ההנאה יש לרב נח וינברג מערכה מקיפה ויסודית מובא בכמה מקומות ביניהם בספר שלו מח דרכים ובאתר אש
https://www.aish.co.il/sp/f/458743623.html


נדיב לב
הודעות: 2743
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 182 פעמים
קיבל תודה: 781 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנהנה מן העולם הזה - האם מנכין לו מזכויות העולם הבא?

שליחה על ידי נדיב לב » 12 נובמבר 2019, 00:00

בספר החסידים (סימן ח) כתב שכל מה שאדם נהנה מן הכבוד שמכבדין אותו בעולם הזה מנכין לו מזכיותיו ומשכר העולם הבא
מובן שאין ראיה גמורה להנאות גשמיות

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סנהדרין”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח