סנהדרין דף מט. הריגת עמשא

יצחק

משתמש ותיק
בגמ' מספרת מה היתה הסיבה שיואב המית את עמשא בן יתר, הסיבה היתה משום שיואב סבר שעמשא הוא מורד במלכות שלא הזעיק את העם במועד שדוד קבע לו, ומה סבר עמשא? הגמ' מסבירה שעמשא דרש אכין ורקין דכתיב רק חזק ואמץ למעט שלא לעבור על דברי תורה והמעשה היה שעמשא מצא אותם עוסקים בדברי תורה ולכן לא הזעיק אותם.
עד כאן דברי הגמ'.
מאד תמוה לי, וכי אם עוסקים בדברי תורה אז לא יוצאים למלחמה?
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
אולי יש ליישב שמצוה שאפשר לעשותה ע"י אחרים אין מבטלין תורה בשבילה, וכיון שמצאם עוסקין בתורה לא רצה לבטלם כדי לרדוף אחרי שבע בן בכרי שהרי יכול למצוא אחרים שאינם עוסקים בתורה, ועד שמצא מספיק אנשים שלא עסקו בתורה נתאחר המועד.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יצחק אמר:
בגמ' מספרת מה היתה הסיבה שיואב המית את עמשא בן יתר, הסיבה היתה משום שיואב סבר שעמשא הוא מורד במלכות שלא הזעיק את העם במועד שדוד קבע לו, ומה סבר עמשא? הגמ' מסבירה שעמשא דרש אכין ורקין דכתיב רק חזק ואמץ למעט שלא לעבור על דברי תורה והמעשה היה שעמשא מצא אותם עוסקים בדברי תורה ולכן לא הזעיק אותם.
עד כאן דברי הגמ'.
מאד תמוה לי, וכי אם עוסקים בדברי תורה אז לא יוצאים למלחמה?
הרי אותה המלחמה לא היתה חיוב מדין כיבוש א''י וכדומה, אלא רק מצד הלכות מלך הי' עליהם לצאת למלחמה. וע''ז הוא דדרש רק למעט שלא לעבור על ד''ת, ונמצא דמעיקרא אין עליהם חיוב לשמוע למלך כה''ג, ושוב אין היתר לבטל תורה, כנלענ''ד.
 
חלק עליון תַחתִית