פלגינן בע"א

החושב

משתמש רגיל
האם ידוע לאחד מחו"ר הפורום האם עושים פלגינן בעדות ע"א היכא שהוא נאמן בה, כעדות בסוטה או לשבועה, אשמח לראיות תודה רבה
 

נתנאל הלוי

משתמש ותיק
לגבי עד סוטה נידון בירושלמי סוטה פ"ב ה"ב היכא דנאמן לאוסרה אם פלגינן נאמנותו לגבי הפסד כתובתה.
 

תיבת גמא

משתמש ותיק
יעויין יבמות מז א, נאמן אתה לפסול את עצמך וא'א יכול לפסול את בניך.. ( ובתוס' שם כה ב, ד'ה לימא.)
אעיקרא צ'ב מה סברא לחלק?
 

בחור מפוניבז

משתמש רגיל
בגמרא יבמות האשה רבה גבי האשה שאמרה מת בעלי, דנאמנת לינשא לאחר, דחזקה איתתה בדקי ומינסבא, ואינה נאמנת לירד לירושה, כדין פלגינן, והתם הימנוה כעד אחד בדבר כדמשמע שם מהראשונים בביאור החזקה לנאמנותה ועי"ש
 

פרי הילולים

משתמש ותיק
לגבי עד סוטה נידון בירושלמי סוטה פ"ב ה"ב היכא דנאמן לאוסרה אם פלגינן נאמנותו לגבי הפסד כתובתה.
והרמב"ם (פ"א מסוטה הי"ד) פסק שע"א נאמן לאוסרה ולהפסידה כתובתה
לא בדקתי עכשיו, אבל לפו"ר הסברא היא שכל מקום שהאמינה תורה ע"א הרי הוא כשנים, ופירש"י "דלא בעי' תורת עדות", ובסוטה (לא:) "הרי כאן שנים", דהיינו - יש אפשרות להכריע שלא ע"פ עדים (חזקה, רוב) וכד' שבזה יש כללים מתי מפקינן ממונא ע"פ זה, אבל כשהאמינה תורה לע"א - הרי זה קיום דין התורה "ע"פ שנים עדים יקום דבר"
וממילא - כשהנידון הוא על ממון הרי לא יקום הדין ע"פ ע"א, אך כשהנידון הוא על משהו אחר (כגון איסורה לבעלה) הרי הדבר נמסר להכרעת ע"א, ושפיר פסקי' על פיו לכל ההשלכות - אף לממונות (להפסידה כתובתה). ולא דמי לההיא דהאשה רבה, דהתם אינה נאמנת מדין עדות, אלא דלא בעי' עדות כלל וכמבואר היטב בסוגיות שם
 

בחור מפוניבז

משתמש רגיל
אפשר כדבריך, ויל"ע, ומ"מ על פי הסברא הפשוטה בסוגיא דפלגינן מסכת סנהדרין, פשוט וברור ואין צריך לפנים דאף בעד אחד יהא דינא דפלגינן, דעיקרו הוא דחידש רבא דאע"פ דאין העדים מייצרים לנו ידיעה מ"מ רשאין הדיינים לנקוט מזה דבר מסוים, כביכול היה זה סיפור דברים פשוט,שאפשר לנקוט חציו ולהשמיט חצי אחר ואכמ"ל אבל אין סברא לחלק,
 
האם ידוע לאחד מחו"ר הפורום האם עושים פלגינן בעדות ע"א היכא שהוא נאמן בה, כעדות בסוטה או לשבועה, אשמח לראיות תודה רבה
באיסורים כמדומני שעושים פלגי' עיין גיטין נד: נאמן אתה להפסיד שכרך ואי אתה נאמן להפסיד..
 
חלק עליון תַחתִית