סנהדרין קד. - כיצד מאכיל נו"ט ורעל - זוכה להשראת שכינה?

מבין ענין

משתמש ותיק
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף קד עמוד א
ומשרה שכינה על נביאי הבעל - מחבירו של עדו הנביא, דכתיב ויהי הם ישבים אל השלחן ויהי דבר ה' אל הנביא אשר השיבו.

מעולם התפלאתי. הרי עדו הנביא הוזהר שלא לאכול שם. ונביא השקר הרשע הטעהו שקיבל נבואה שיאכל אצלו.
אם כן האכילו לא פחות מנבילות וטריפות - דהיינו לאו של עובר על דבר ה'. [וגרוע יותר, שה' ציווהו בפירוש].
וגרם למותו של עידו - ואם כן - האכילו רעל וסם המוות,
היעלה על הדעת שעל זה זוכים להשראת שכינה? נבואת שקר, האכלת רעל ונו"ט, וגרימת מוות לנביא ה', ושכרו השראת שכינה??

אשמח אם מישהו יוכל לתת לי פשט בדברים.
 

תיובתא

משתמש ותיק
איני מכיר את הסוגיא היטב, אבל לפום ריהטא י"ל, שיש דברים דרגות רוחניות התלויות במציאות, ולא בצדקות בהכרח.
בלעם היה נביא גדול ממרע"ה, ומאידך שוכב עם בהמה. אריסטו היה קרוב למדרגת הנבואה כדברי הרמב"ם, ורשעתו מפורסמת.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
תיובתא אמר:
איני מכיר את הסוגיא היטב, אבל לפום ריהטא י"ל, שיש דברים דרגות רוחניות התלויות במציאות, ולא בצדקות בהכרח.
בלעם היה נביא גדול ממרע"ה, ומאידך שוכב עם בהמה. אריסטו היה קרוב למדרגת הנבואה כדברי הרמב"ם, ורשעתו מפורסמת.

זה לא נוגע לכאן.
כאן הקושי שהוא מקבל שכר על הרעלת אדם!
 

אין חכמה

משתמש ותיק
זה מה שכתוב גדולה לגימה
שכנראה הקירוב הגדול שנעשה בין נבא ה' לנביא השקר העלה את נביא השקר והוריד את נביא ה'
ככל לגימה
[וכן צריך ליזהר בקירוב הנהוג בימינו ]
אף שהפשט העיקרי בלגימה הוא הכנסת אורחים כדמוכח שם כולה סוגיא יתכן שהוא גם בכלל עניין זה
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
אין חכמה אמר:
זה מה שכתוב גדולה לגימה
שכנראה הקירוב הגדול שנעשה בין נבא ה' לנביא השקר העלה את נביא השקר והוריד את נביא ה'
ככל לגימה
[וכן צריך ליזהר בקירוב הנהוג בימינו ]
אף שהפשט העיקרי בלגימה הוא הכנסת אורחים כדמוכח שם כולה סוגיא יתכן שהוא גם בכלל עניין זה

הוריד את נביא האמת - ברור. רק לא הבנתי כיצד העלה את נביא השקר?
מעבר לכך שבחז"ל מפורש שהיה זה בגלל שסעד אותו במזון, כשאר הדוגמאות שם, כפי שציינת.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
הוריד את נביא האמת - ברור. רק לא הבנתי כיצד העלה את נביא השקר?
כאשר אדם יושב בצוותא חדא עם בעלי מעלה הוא מתעלה
ואין לך קירוב גדול מן הלגימה 
ואין לך לגימה גדולה מנתינת הלגימה
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
אין חכמה אמר:
מבין ענין אמר:
הוריד את נביא האמת - ברור. רק לא הבנתי כיצד העלה את נביא השקר?
כאשר אדם יושב בצוותא חדא עם בעלי מעלה הוא מתעלה
ואין לך קירוב גדול מן הלגימה 
ואין לך לגימה גדולה מנתינת הלגימה

עדיין - נתינת הלגימה היא הרעלה זדונית של נביא השקר על מנת להמית את נביא האמת. על זה 'גדולה לגימה'??
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף קד עמוד א
ומשרה שכינה על נביאי הבעל - מחבירו של עדו הנביא, דכתיב ויהי הם ישבים אל השלחן ויהי דבר ה' אל הנביא אשר השיבו.

מעולם התפלאתי. הרי עדו הנביא הוזהר שלא לאכול שם. ונביא השקר הרשע הטעהו שקיבל נבואה שיאכל אצלו.
אם כן האכילו לא פחות מנבילות וטריפות - דהיינו לאו של עובר על דבר ה'. [וגרוע יותר, שה' ציווהו בפירוש].
וגרם למותו של עידו - ואם כן - האכילו רעל וסם המוות,
היעלה על הדעת שעל זה זוכים להשראת שכינה? נבואת שקר, האכלת רעל ונו"ט, וגרימת מוות לנביא ה', ושכרו השראת שכינה??

אשמח אם מישהו יוכל לתת לי פשט בדברים.
אולי הקב''ה עשה כן כדי ללמדינו שגדולה לגימה, ואנו נפרש דהיינו רק לגימה של מצווה וחסד ומה שהיה שם הוא רק כדי ללמדינו דבר זה.
 
 

יהודה זעירא

משתמש רגיל
תיובתא אמר:
 אריסטו היה קרוב למדרגת הנבואה כדברי הרמב"ם, ורשעתו מפורסמת.

זוהי שטות מוחלטת אמנם מרופמת
לאריסטו לא היה שום שייכות לנבואה
הרמבם כותב שיש שכל טבעי ושכל רוחני, ודרגה של אריסטו בשכל הטבעי הייתה הדרגה הכי גבוהה ששייך, אבל לא הגיע לשכל הרוחני.
ומזה טעו כמה "משגיחים" שאריסטו היה קרוב למעלת הנבואה ועיין ברמבם בפנים ואל תסמוך עלי ולא על המשגיח מישיבה קטנה...
 

יהודה זעירא

משתמש רגיל
מבין ענין אמר:
אין חכמה אמר:
מבין ענין אמר:
הוריד את נביא האמת - ברור. רק לא הבנתי כיצד העלה את נביא השקר?
כאשר אדם יושב בצוותא חדא עם בעלי מעלה הוא מתעלה
ואין לך קירוב גדול מן הלגימה 
ואין לך לגימה גדולה מנתינת הלגימה

עדיין - נתינת הלגימה היא הרעלה זדונית של נביא השקר על מנת להמית את נביא האמת. על זה 'גדולה לגימה'??

גדולה לגימה הפשט לענ"ד כהאין חכמהה שפירושו קירבה ונראה לי שהשראת השכינה זה לא שכר אלא מצב של קירבה ותלוי לא רק במצוות ועבירות אלא בכמה הדור צריך (כתוב שלפני שמואל לא היה כל כך נבואה) וכן ברמת השמחה (ועתה קחו לי מנגן) ובעוד דברים כידוע שהיו הנביאים עושים מעשים לקבל נבואה ואין הכוונה שהיו מרבים במצוות
 
חלק עליון תַחתִית