למה נח לא הדליק נרות בתיבה להאיר לו - פשט בתשובת מרן הגר"ח

נתן הבבלי

משתמש ותיק
שאלתי את מרן הגר"ח בסנהדרין קח: "אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח: קבע בה אבנים טובות ומרגליות, כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים", צ"ב מדוע היה צריך ציוו מהקב"ה על זה, וכי לא היה לו נרות להדליק.

וענה לי "המבול כיבה את כל הנרות".
מה ביאור תשובתו
 

נדיב לב

משתמש ותיק
על גוף השאלה כתב לפרש במקום בספר בן יהוידע וז"ל: שם כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים. נ"ל בס"ד רצה הקב"ה שיהיה אור גדול בתוך התיבה בימים ובלילות, דאמרו רז"ל אור אלו מעשיהם של צדיקים, וחשך אלו מעשיהם של רשעים, ומאחר דהנכנסים לתיבה אנשים ונשים כולם היו צדיקים, וגם בעלי חיים היו נקיים מן העבירה, לכן רצה הקב"ה שיהיה האור הרומז לצדיקים זורח בתיבה ימים ולילות, כי לפי הטבע צריך שיהיה בתיבה חושך ואפלה, יען כי המאורות לא שמשו במבול, וגם היא סוגרת ומסגרת מכל צד, אך הוא הכניס שמן זית הרבה והדליק שם נירות הרבה, וכדי להרבות האור שם צוהו שיתלה בה כנגד אור הנר אבנים טובות כאלמא"ס וכיוצא, כי לרוב זכותם יכה אור הנר בהם ויצא מהם זהרורית גדולה לפי גודלם בכמותם כזוהר החמה בצהרים: עכ"ל. ומ"מ הסברו שלא כדברי מרן הגר"ח ראה מודגש.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
שאלתי את מרן הגר"ח בסנהדרין קח: "אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח: קבע בה אבנים טובות ומרגליות, כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים", צ"ב מדוע היה צריך ציוו מהקב"ה על זה, וכי לא היה לו נרות להדליק.

וענה לי "המבול כיבה את כל הנרות".
מה ביאור תשובתו



אולי כוונתו שהאויר היה עכור בגלל המבול 
מה שגרם לכך שהנרות בקושי דלקו ובקושי האירו

בשנים האחרונות יצר ספר של מרדכי חלמיש על המבול, עם מכלול ידיעות מכובד ומקיף, מלבד הציורים הנאים שמפארים את הספר.
מי שזמין לו הספר הנ''ל יטריח עצמו לבדוק אם נאמר שם משהו על החושך הזה.
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
על גוף השאלה כתב לפרש במקום בספר בן יהוידע וז"ל: שם כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים. נ"ל בס"ד רצה הקב"ה שיהיה אור גדול בתוך התיבה בימים ובלילות, דאמרו רז"ל אור אלו מעשיהם של צדיקים, וחשך אלו מעשיהם של רשעים, ומאחר דהנכנסים לתיבה אנשים ונשים כולם היו צדיקים, וגם בעלי חיים היו נקיים מן העבירה, לכן רצה הקב"ה שיהיה האור הרומז לצדיקים זורח בתיבה ימים ולילות, כי לפי הטבע צריך שיהיה בתיבה חושך ואפלה, יען כי המאורות לא שמשו במבול, וגם היא סוגרת ומסגרת מכל צד, אך הוא הכניס שמן זית הרבה והדליק שם נירות הרבה, וכדי להרבות האור שם צוהו שיתלה בה כנגד אור הנר אבנים טובות כאלמא"ס וכיוצא, כי לרוב זכותם יכה אור הנר בהם ויצא מהם זהרורית גדולה לפי גודלם בכמותם כזוהר החמה בצהרים: עכ"ל. ומ"מ הסברו שלא כדברי מרן הגר"ח ראה מודגש.

מציאה כשרה
אך מה נעשה עם מרן הגר"ח
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
פיילוט 0.4 אמר:
נתן הבבלי אמר:
שאלתי את מרן הגר"ח בסנהדרין קח: "אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח: קבע בה אבנים טובות ומרגליות, כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים", צ"ב מדוע היה צריך ציוו מהקב"ה על זה, וכי לא היה לו נרות להדליק.

וענה לי "המבול כיבה את כל הנרות".
מה ביאור תשובתו



אולי כוונתו שהאויר היה עכור בגלל המבול 
מה שגרם לכך שהנרות בקושי דלקו ובקושי האירו

בשנים האחרונות יצר ספר של מרדכי חלמיש על המבול, עם מכלול ידיעות מכובד ומקיף, מלבד הציורים הנאים שמפארים את הספר.
מי שזמין לו הספר הנ''ל יטריח עצמו לבדוק אם נאמר שם משהו על החושך הזה.
ייש"כ על הניסיון לתרץ
אך א"כ גם היה להם קשה לנשום
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
נתן הבבלי אמר:
שאלתי את מרן הגר"ח בסנהדרין קח: "אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח: קבע בה אבנים טובות ומרגליות, כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים", צ"ב מדוע היה צריך ציוו מהקב"ה על זה, וכי לא היה לו נרות להדליק.

וענה לי "המבול כיבה את כל הנרות".
מה ביאור תשובתו



אולי כוונתו שהאויר היה עכור בגלל המבול 
מה שגרם לכך שהנרות בקושי דלקו ובקושי האירו

אוויר שראוי כדי נשימת אדם מכיל די חמצן להדלקת נר. ואל תשכח שהקומה למטה הכילה זבל מחניק ובכל זאת שרדו, כך שסיבה טבעית לא היא היתה המעכבת ולא זה טעם לציווי הקב"ה שיקבעו בה וכו'.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
נדיב לב אמר:
על גוף השאלה כתב לפרש במקום בספר בן יהוידע וז"ל: שם כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים. נ"ל בס"ד רצה הקב"ה שיהיה אור גדול בתוך התיבה בימים ובלילות, דאמרו רז"ל אור אלו מעשיהם של צדיקים, וחשך אלו מעשיהם של רשעים, ומאחר דהנכנסים לתיבה אנשים ונשים כולם היו צדיקים, וגם בעלי חיים היו נקיים מן העבירה, לכן רצה הקב"ה שיהיה האור הרומז לצדיקים זורח בתיבה ימים ולילות, כי לפי הטבע צריך שיהיה בתיבה חושך ואפלה, יען כי המאורות לא שמשו במבול, וגם היא סוגרת ומסגרת מכל צד, אך הוא הכניס שמן זית הרבה והדליק שם נירות הרבה, וכדי להרבות האור שם צוהו שיתלה בה כנגד אור הנר אבנים טובות כאלמא"ס וכיוצא, כי לרוב זכותם יכה אור הנר בהם ויצא מהם זהרורית גדולה לפי גודלם בכמותם כזוהר החמה בצהרים: עכ"ל. ומ"מ הסברו שלא כדברי מרן הגר"ח ראה מודגש.

מציאה כשרה
אך מה נעשה עם מרן הגר"ח

תיק"ו. ונמתין עד 'שיהיו מאירות לכם כצהרים'.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
פיילוט 0.4 אמר:
נתן הבבלי אמר:
שאלתי את מרן הגר"ח בסנהדרין קח: "אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח: קבע בה אבנים טובות ומרגליות, כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים", צ"ב מדוע היה צריך ציוו מהקב"ה על זה, וכי לא היה לו נרות להדליק.

וענה לי "המבול כיבה את כל הנרות".
מה ביאור תשובתו



אולי כוונתו שהאויר היה עכור בגלל המבול 
מה שגרם לכך שהנרות בקושי דלקו ובקושי האירו

בשנים האחרונות יצר ספר של מרדכי חלמיש על המבול, עם מכלול ידיעות מכובד ומקיף, מלבד הציורים הנאים שמפארים את הספר.
מי שזמין לו הספר הנ''ל יטריח עצמו לבדוק אם נאמר שם משהו על החושך הזה.
ייש"כ על הניסיון לתרץ
אך א"כ גם היה להם קשה לנשום

אולי לא הדליקו כי גם ככה כמות החמצן היתה קטנה
ואם היו מדליקים נרות בכמות שתאיר את כל השטח העצום של התיבה
היה נגמר להם לגמרי האויר הנקי.

אם כי יש לי בזכרוני שהייתה להם הבטחה על איכות האויר שלא יפסד מהזבל, האמנם?
 

avih

משתמש רגיל
ייתכן שהדליקו נרות רק ע"י העברה מנר לנר והמבול כיבה את הנרות הראשונים.
וביותר שע"י השמש לא היה שייך עקב המבול שכיסה הכל. ויש לברר בתקופה זו איך הדליקו אש.
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
avih אמר:
ייתכן שהדליקו נרות רק ע"י העברה מנר לנר והמבול כיבה את הנרות הראשונים.
וביותר שע"י השמש לא היה שייך עקב המבול שכיסה הכל. ויש לברר בתקופה זו איך הדליקו אש.

מסתמא ע"י אבני אש כבאדם הראשון
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
avih אמר:
ייתכן שהדליקו נרות רק ע"י העברה מנר לנר והמבול כיבה את הנרות הראשונים.
וביותר שע"י השמש לא היה שייך עקב המבול שכיסה הכל. ויש לברר בתקופה זו איך הדליקו אש.

באיזו סיטואציה המבול כיבה את הנרות שהיו בתוך התיבה?
ניתזו מים מעבר לדלתות האטומות?
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
avih אמר:
ייתכן שהדליקו נרות רק ע"י העברה מנר לנר והמבול כיבה את הנרות הראשונים.
וביותר שע"י השמש לא היה שייך עקב המבול שכיסה הכל. ויש לברר בתקופה זו איך הדליקו אש.

באיזו סיטואציה המבול כיבה את הנרות שהיו בתוך התיבה?
ניתזו מים מעבר לדלתות האטומות?

בשעת פתיחת החלון. ראה חזקוני במקום שכתב: צהר תעשה - החלון שדרכו שלח העורב והיונה, ובעודו סתום נתן שם אבן טובה להאיר להם.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
[font]שאלתי את מרן הגר"ח בסנהדרין קח:[/font] "אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח: קבע בה אבנים טובות ומרגליות, כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים", צ"ב מדוע היה צריך ציוו מהקב"ה על זה, וכי לא היה לו נרות להדליק.

וענה לי "המבול כיבה את כל הנרות".
מה ביאור תשובתו

מצאתי התיחסות של המהר"ל בגור אריה שמעיר כך: צהר תעשה - אמר בלשון זה, שיעשה החלון באופן ובמקום שיהיה לאור, והטעם שלא ציוה לקחת נר, נראה כי התיבה עשויה בצורת העולם, לכך היו תחתיים שניים ושלישים נגד ג' עולמות, ולכן צריך לקבע בה אבן מאירה נגד המאורות, אבל אין לעולם חלון, לכך לא הזכירו. ואל אמה תכלנה - והרוחב למעלה גם כן שישית האורך, דהיינו טפח. תחתיים - ועל כל פנים אמצעיים לאדם שלא יזוק מלחות הטיט או המים.


דרך אגב, לפי הגר"ח הרי שלא בישלו מאכלם בתיבה.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
פיילוט 0.4 אמר:
avih אמר:
ייתכן שהדליקו נרות רק ע"י העברה מנר לנר והמבול כיבה את הנרות הראשונים.
וביותר שע"י השמש לא היה שייך עקב המבול שכיסה הכל. ויש לברר בתקופה זו איך הדליקו אש.

באיזו סיטואציה המבול כיבה את הנרות שהיו בתוך התיבה?
ניתזו מים מעבר לדלתות האטומות?
 
בשעת פתיחת החלון. ראה חזקוני במקום שכתב: צהר תעשה - החלון שדרכו שלח העורב והיונה, ובעודו סתום נתן שם אבן טובה להאיר להם.

את החלון הוא פתח רק לאחר סיום המבול קודם שחרבו המים
רוב השנה חלפה עליהם בתיבה עם חלון סגור.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
נדיב לב אמר:
פיילוט 0.4 אמר:
באיזו סיטואציה המבול כיבה את הנרות שהיו בתוך התיבה?
ניתזו מים מעבר לדלתות האטומות?
 
בשעת פתיחת החלון. ראה חזקוני במקום שכתב: צהר תעשה - החלון שדרכו שלח העורב והיונה, ובעודו סתום נתן שם אבן טובה להאיר להם.

את החלון הוא פתח רק לאחר סיום המבול קודם שחרבו המים
רוב השנה חלפה עליהם בתיבה עם חלון סגור.

החזקוני רק נותן דוגמה ידועה לפתיחת החלון, אבל בודאי שהחלון שימש להכניס אויר וכיו"ב.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
פיילוט 0.4 אמר:
נדיב לב אמר:
 
בשעת פתיחת החלון. ראה חזקוני במקום שכתב: צהר תעשה - החלון שדרכו שלח העורב והיונה, ובעודו סתום נתן שם אבן טובה להאיר להם.

את החלון הוא פתח רק לאחר סיום המבול קודם שחרבו המים
רוב השנה חלפה עליהם בתיבה עם חלון סגור.
 
החזקוני רק נותן דוגמה ידועה לפתיחת החלון, אבל בודאי שהחלון שימש להכניס אויר וכיו"ב.

בשבת רציתי לבדוק אבל גזירת הקורונה עדיין מונעת דברים טובים.
בחומש מצוה ברורה הביאו שלש שיטות מהו הצוהר:
א. מל' צהריים, היינו אבנים טובות. וציינו: ראה פדר''א כג. בר''ר לא יא. תרגום יונתן. ודעת ר' יוחנן בסנה' קח:
ב. חלון להכניס אור. בר''ר שם.ראב''ע. רד''ק. וחזקוני שדחה כי הרי לא שימשו מזלות.
ג. צהר מלשון שמן. שהדליקו נרות. חזקוני ורד''ק שם.

נראה שיש לחזקוני הרבה מה לומר כאן אלא שפירושו לא נגיש לי כרגע.
אולי מישהו מכיר ספר תורני שמקיף את כל עניני המבול?
 

שי למורא

משתמש רגיל
לענ"ד נראה פשוט: עה"פ "ויום ולילה לא ישבותו" אומר רש"י "מכלל ששבתו כל ימי המבול שלא שמשו המזלות ולא ניכר בין יום ללילה" כלומר שהשמש שבתה .
ועל פניו יסוד האש מקורו ושורשו מהשמש וכיון שהשמש לא שמשה גם תולדתה - שבתה ובמילא לא הי' אפשר להדליק אש.
 

במבי

משתמש ותיק
התשובה הכי פשוטה לשאלה שנשאלה בפתיח היא שמצד כללי הזהירות באש כדאי כמה שיותר להמנע מהדלקת אש...
 

ביאור הדבר

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
שאלתי את מרן הגר"ח בסנהדרין קח: "אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח: קבע בה אבנים טובות ומרגליות, כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים", צ"ב מדוע היה צריך ציוו מהקב"ה על זה, וכי לא היה לו נרות להדליק.

וענה לי "המבול כיבה את כל הנרות".
מה ביאור תשובתו
התשובה הפשוטה ביותר על מה שהקשה כבודו היא שהגר"ח לא אוהב שמשגעים אותו עם שאלות ללא נ"מ וללא עומק וקושי אמיתי.
ואף גישתו של הגר"ח לדברי חז"ל היא הרבה פעמיים בתירוצים טכניים כי כך דרכו בתורה ורואים זאת בהרבה מתשובותיו.
ולדעתי התשובה היא שיותר נוח באבנים טובות וכוונתו שאינו נוח לדאוג שנה שלימה לנרות מפני המבול.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
העולם החרדי אמר:
נתן הבבלי אמר:
שאלתי את מרן הגר"ח בסנהדרין קח: "אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח: קבע בה אבנים טובות ומרגליות, כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים", צ"ב מדוע היה צריך ציוו מהקב"ה על זה, וכי לא היה לו נרות להדליק.

וענה לי "המבול כיבה את כל הנרות".
מה ביאור תשובתו
התשובה הפשוטה ביותר על מה שהקשה כבודו היא שהגר"ח לא אוהב שמשגעים אותו עם שאלות ללא נ"מ וללא עומק וקושי אמיתי.
ואף גישתו של הגר"ח לדברי חז"ל היא הרבה פעמיים בתירוצים טכניים כי כך דרכו בתורה ורואים זאת בהרבה מתשובותיו.
ולדעתי התשובה היא שיותר נוח באבנים טובות וכוונתו שאינו נוח לדאוג שנה שלימה לנרות מפני המבול.
 

תירוץ פרקטי טכני שכתבת.. לא עלה על דל מחשבתו של מרן הגר"ח שגישתו "הרבה פעמיים בתירוצים טכניים" אתמהה?
 

ביאור הדבר

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
העולם החרדי אמר:
נתן הבבלי אמר:
שאלתי את מרן הגר"ח בסנהדרין קח: "אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח: קבע בה אבנים טובות ומרגליות, כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים", צ"ב מדוע היה צריך ציוו מהקב"ה על זה, וכי לא היה לו נרות להדליק.

וענה לי "המבול כיבה את כל הנרות".
מה ביאור תשובתו
התשובה הפשוטה ביותר על מה שהקשה כבודו היא שהגר"ח לא אוהב שמשגעים אותו עם שאלות ללא נ"מ וללא עומק וקושי אמיתי.
ואף גישתו של הגר"ח לדברי חז"ל היא הרבה פעמיים בתירוצים טכניים כי כך דרכו בתורה ורואים זאת בהרבה מתשובותיו.
ולדעתי התשובה היא שיותר נוח באבנים טובות וכוונתו שאינו נוח לדאוג שנה שלימה לנרות מפני המבול.

תירוץ פרקטי טכני שכתבת.. לא עלה על דל מחשבתו של מרן הגר"ח שגישתו "הרבה פעמיים בתירוצים טכניים" אתמהה?
לא הבנתי מה אתה רוצה?
 
 
חלק עליון תַחתִית