ב"ב יא. ת"ר מעשה במונבז המלך שבזבז אוצרותיו וכו'

אביי

משתמש רגיל
בגמי בב"ב יא. רש"י כותב שמונבז המלך- בנה של הילני המלכה מזרע החשמונאים.
וק' דהא בגמ' בדף ג:- כל מאן דאתי ואמר מבית חשמונאי קאתינא, עבדא הוא עיי"ש, ובגמ' קידושין ע: שקיבלו כלל זה.
וביותר, דהא הילני ומונבז היו גרים, ואיך אתו מבית חשמונאי? (וכמבואר בתפא"י ב"ב יא. עיי"ש, ובבראשית רבה פרשה מו שמובא שם סיפור על מונבז וזוטוס בניו של תלמי שנתגיירו וכו'. וכן עיין בנזיר יט: במתני')
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
גם לפי רש"י הרי בן אחר בן אינו.
אבל אה"נ זה קשה, כי הם היו מלכי חדייב.
 

במבי

משתמש ותיק
זכור לי שהיעבץ כותב בריש סוכה שהלני אמו הגיע מבית חדייב
ועיון קל במכלול מעלה את הנתונים הבאים:

 מונבז השני

מונבז השני או מונבז המלך, היה בנם של הלני המלכה ומונבז הראשון, מלך חדייב. הוא התגייר כמו אמו ואחיו הצעיר, איזטס השני.
 לאחר מותו של אחיו איזטס, בערך בשנת 55 לספירה, מונבז הפך למלך חדייב. תאריך מותו אינו ידוע, אך ידוע שהוא שלט כמלך בזמן המרד הגדול ברומאים (70-66 לספירה), ואף נתן סיוע למורדים היהודים נגד האימפריה הרומית.
 ההיסטוריון דיו קסיוס מזכיר בספרו את מונבז,[1] אולם בדומה לטקיטוס, אינו מזכיר את התיהדותה של שושלת המלוכה של חדייב.
 במשנה מסופר שמונבז עשה ידיות מזהב לכל כלי יום הכיפורים בבית המקדש.
 בגמרא במסכת בבא בתרא[2] מסופר על צדקותו הגדולה במצוות צדקה, הון עתק שירש מאבותיו בזבז עבור כך, ונימק: "אבותי חסכו למטה ואני למעלה, אבותי חסכו לאחרים ואני חסכתי לעצמי, אבותי שימרו במקום שניתן לגנוב ואני שימרתי במקום שלא ניתן לגנוב".
איות שמובתשובות הגאונים[3] כתב "מונבז תנא הוא אבל מלך מולבז הוא"[4].


חדייב
ܚܕܝܐܒיבשתאסיהשפה נפוצהסורית עתיקהעיר בירהארביל
36°20′00″N 44°01′00″Eמשטרמונרכיההקמה
מדינה קליינטית של האימפריה הפרתית
15פירוק
כיבוש טראיאנוס
116
ישות קודמתהאימפריה הפרתית
ישות יורשתהאימפריה הרומית
שליטים בולטיםהלני המלכה
מונבז השני


איור של פתח קברי המלכים במאה ה-19 המיוחסים למלכי בית חדייב

חַדְיָב (סוריתܚܕܝܐܒ, תעתיק מדויק: חדיאב; נקראת גם "אדיאבן" ובתלמוד "הדייב" ו"חדייף") הייתה ממלכה עתיקה באשור, בצפון הסהר הפורה, שהתקיימה בין השנים 15 ל-116. בירת המדינה הייתה העיר ארבלה.
 אוכלוסיית הממלכה הייתה מגוונת ומעורבת. לדברי פליניוס הזקן, ארבעה שבטים חיו בשטחי חדייב: אורונטיים ((אנ')), אלאניםאזוניים (Azones) וסיליקיים (Silices)[1]. מכתביו של יוסף בן מתתיהו עולה כי בממלכה חיה קהילה יהודית מבוססת.
 בהשפעת הקהילה היהודית הגדולה שחיה בתחומי הממלכה, חלק ממלכי המדינה התגיירו במאה הראשונה לספירההלני המלכה ובנה המלך מונבז (מכונה בתלמוד: "מונבז המלך") תרמו לבית המקדש השני, והקימו ארמונות בירושלים, באזור העופל (בחלק הצפוני של עיר דוד).
 במשנה מסופר שמונבז עשה ידיות מזהב לכל כלי יום הכיפורים; והלני המלכה עשתה נברשת זהב בפתחו של בית המקדש, וכן טבלת זהב שעליה הייתה כתובה פרשת סוטה (יומא ג, י). גם יוסף בן מתתיהו מזכיר את החדייבים מספר פעמים בכתביו ומספר על משלחת צבאית שהגיעה בזמן המרד הגדול כדי לסייע ליהודים המורדים.
 בשנת 116 הקיסר הרומאי טראיאנוס כבש וסיפח את הממלכה לאימפריה הרומית, אולם יורשו, אדריאנוס, ויתר על כל כיבושיו במזרח.
 קברותיהם המפוארים של בני המלוכה של חדייב, שנחצבו לעומק כשמונה מטרים בסלע, נחפרו בשנת 1863 על ידי הארכאולוג הצרפתי פליסיאן דה סוסי בפאתי שכונת שייח' ג'ראח במזרח ירושלים.
 

אביי

משתמש רגיל
פותח הנושא
במבי אמר:
זכור לי שהיעבץ כותב בריש סוכה שהלני אמו הגיע מבית חדייב
ועיון קל במכלול מעלה את הנתונים הבאים:

 מונבז השני

מונבז השני או מונבז המלך, היה בנם של הלני המלכה ומונבז הראשון, מלך חדייב. הוא התגייר כמו אמו ואחיו הצעיר, איזטס השני.
 לאחר מותו של אחיו איזטס, בערך בשנת 55 לספירה, מונבז הפך למלך חדייב. תאריך מותו אינו ידוע, אך ידוע שהוא שלט כמלך בזמן המרד הגדול ברומאים (70-66 לספירה), ואף נתן סיוע למורדים היהודים נגד האימפריה הרומית.
 ההיסטוריון דיו קסיוס מזכיר בספרו את מונבז,[1] אולם בדומה לטקיטוס, אינו מזכיר את התיהדותה של שושלת המלוכה של חדייב.
 במשנה מסופר שמונבז עשה ידיות מזהב לכל כלי יום הכיפורים בבית המקדש.
 בגמרא במסכת בבא בתרא[2] מסופר על צדקותו הגדולה במצוות צדקה, הון עתק שירש מאבותיו בזבז עבור כך, ונימק: "אבותי חסכו למטה ואני למעלה, אבותי חסכו לאחרים ואני חסכתי לעצמי, אבותי שימרו במקום שניתן לגנוב ואני שימרתי במקום שלא ניתן לגנוב".
איות שמובתשובות הגאונים[3] כתב "מונבז תנא הוא אבל מלך מולבז הוא"[4].


חדייב
ܚܕܝܐܒיבשתאסיהשפה נפוצהסורית עתיקהעיר בירהארביל
36°20′00″N 44°01′00″Eמשטרמונרכיההקמה
מדינה קליינטית של האימפריה הפרתית
15פירוק
כיבוש טראיאנוס
116
ישות קודמתהאימפריה הפרתית
ישות יורשתהאימפריה הרומית
שליטים בולטיםהלני המלכה
מונבז השני


איור של פתח קברי המלכים במאה ה-19 המיוחסים למלכי בית חדייב

חַדְיָב (סוריתܚܕܝܐܒ, תעתיק מדויק: חדיאב; נקראת גם "אדיאבן" ובתלמוד "הדייב" ו"חדייף") הייתה ממלכה עתיקה באשור, בצפון הסהר הפורה, שהתקיימה בין השנים 15 ל-116. בירת המדינה הייתה העיר ארבלה.
 אוכלוסיית הממלכה הייתה מגוונת ומעורבת. לדברי פליניוס הזקן, ארבעה שבטים חיו בשטחי חדייב: אורונטיים ((אנ')), אלאניםאזוניים (Azones) וסיליקיים (Silices)[1]. מכתביו של יוסף בן מתתיהו עולה כי בממלכה חיה קהילה יהודית מבוססת.
 בהשפעת הקהילה היהודית הגדולה שחיה בתחומי הממלכה, חלק ממלכי המדינה התגיירו במאה הראשונה לספירההלני המלכה ובנה המלך מונבז (מכונה בתלמוד: "מונבז המלך") תרמו לבית המקדש השני, והקימו ארמונות בירושלים, באזור העופל (בחלק הצפוני של עיר דוד).
 במשנה מסופר שמונבז עשה ידיות מזהב לכל כלי יום הכיפורים; והלני המלכה עשתה נברשת זהב בפתחו של בית המקדש, וכן טבלת זהב שעליה הייתה כתובה פרשת סוטה (יומא ג, י). גם יוסף בן מתתיהו מזכיר את החדייבים מספר פעמים בכתביו ומספר על משלחת צבאית שהגיעה בזמן המרד הגדול כדי לסייע ליהודים המורדים.
 בשנת 116 הקיסר הרומאי טראיאנוס כבש וסיפח את הממלכה לאימפריה הרומית, אולם יורשו, אדריאנוס, ויתר על כל כיבושיו במזרח.
 קברותיהם המפוארים של בני המלוכה של חדייב, שנחצבו לעומק כשמונה מטרים בסלע, נחפרו בשנת 1863 על ידי הארכאולוג הצרפתי פליסיאן דה סוסי בפאתי שכונת שייח' ג'ראח במזרח ירושלים.
את הסיפור הזה אני מכיר, שהם היו מלכי חדייב, אבל איך זה מגיע לחשמונאים?
 
 

במבי

משתמש ותיק
אתה צודק בקושייתך, גם המהרש"א במקום מעיר זאת, וכן הרמ"ש באוצר מפרשים שמוסיף ומקשה שגם התוס' בכתובות ז: כותב זאת. עי"ש שמאריך בנושא ומביא שגם המ"ר בפרשת לך לך כותב מונבז בן תלמי אף שלא היה בנו.

העתק לשון תוס'

הורוה בית הלל. גבי הילני המלכה אע"ג דמבית חשמונאי היתה שהרי אם מונבז המלך היתה כדאמר ביומא (דף לז. ושם) ומלכות הורדוס מאה ושלש שנה בפני הבית והלל לא נהג נשיאותו עד שלש שנים לאחר מלכות הורדוס כדאמרינן (שבת טו.) הלל ושמעון גמליאל ושמעון נהגו נשיאותן בפני הבית מאה שנה מכל מקום כבר היו לו אז תלמידים שהורו:
 

קיצוני

משתמש רגיל
המהרש"א לא הק' על רש"י אלא הביא מיוסיפון. והרמ"ש הק' מכח קושיות אחרות עיי"ש וקושייתו האיך דיבר בגנאי אבותיו החשמונאים נר' דלק"מ דודאי לא מדובר בבן אחר בן והכוונה למלכות הורודוס וממשיכיו.
 
חלק עליון תַחתִית