דף כד מדוע 'פוטיא"ש' גורם לייאוש?

במסכ ב"מ דכ"ד: כתוב:​
המציל.. ומן הברדלס.. הרי אלו שלו מפני שהבעלים מתיאשים
ורש"י:​
ברדלס צבוע וי"א פוטיא"ש ודרך לאכול תרנגולים ואווזים
והסתכלתי ב'פורטול הדף היומי':​
והסתכלתי ב'המכלול':​
ולא נראה שהבואש היא חיה שמייאשת​
שאם מישהו רואה שבואש אוכל את התרנגולים/אווזים שלו​
הוא יכול לקחת מקל או אבן ולהרוג אותו​
(הבואש לא נראית חיה שהורגת אנשים)​
 

בשלמא

משתמש ותיק
בשאוצנ אמר:
ולא נראה שהבואש היא חיה שמייאשת
שאם מישהו רואה שבואש אוכל את התרנגולים/אווזים שלו
הוא יכול לקחת מקל או אבן ולהרוג אותו
(הבואש לא נראית חיה שהורגת אנשים)
האווז החנוק לא שווה את השפריץ הנורא.
 

שלמה1

משתמש ותיק
תלמוד בבלי מסכת בבא קמא דף טז עמוד א 

הזאב והארי וכו' מאי ברדלס אמר רב יהודה נפרזא מאי נפרזא אמר רב יוסף אפא מיתיבי רבי מאיר אומר אף הצבוע רבי אלעזר אומר אף הנחש ואמר רב יוסף צבוע זו אפא לא קשיא כאן בצבוע זכר כאן בצבוע נקיבה דתניא צבוע זכר לאחר שבע שנים נעשה עטלף עטלף לאחר שבע שנים נעשה ערפד ערפד לאחר ז' שנים נעשה קימוש קימוש לאחר שבע שנים נעשה חוח חוח לאחר שבע שנים נעשה שד שדרו של אדם לאחר שבע שנים נעשה נחש והני מילי דלא כרע במודים אמר מר ר"מ אומר אף הצבוע רבי אלעזר אומר אף הנחש והא אנן תנן ר' אלעזר אומר בזמן שהן בני תרבות אינן מועדים והנחש מועד לעולם תני נחש 
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
בשאוצנ אמר:
במסכ ב"מ דכ"ד: כתוב:​
המציל.. ומן הברדלס.. הרי אלו שלו מפני שהבעלים מתיאשים
ורש"י:​
ברדלס צבוע וי"א פוטיא"ש ודרך לאכול תרנגולים ואווזים
והסתכלתי ב'פורטול הדף היומי':​
והסתכלתי ב'המכלול':​
ולא נראה שהבואש היא חיה שמייאשת​
שאם מישהו רואה שבואש אוכל את התרנגולים/אווזים שלו​
הוא יכול לקחת מקל או אבן ולהרוג אותו​
(הבואש לא נראית חיה שהורגת אנשים)​
עי' סנהדרין טו: ברדלס פרש"י פוטויו"ש
וכתבו התוס' והברדלס. פ''ה פוטיי''ש ולא משמע כן דאותו אינו עז כל כך וכאן משמע שהוא עז ביותר ודרכו להמית את האדם וכן בפרק אלו מציאות (ב''מ דף כד.) אמרי' המציל מן הארי ומן הדוב כו' ובפ''ק דב''ק (טו: ושם) תנן הרי אלו מועדים ואפשר שהוא מין נחש דהא מפרש התם בגמ' (טז: ושם) דברדלס היינו אפא וצבוע זהו אפא וצבוע זהו אפעה שהרי גיא הצבועים מתרגמינן מישר אפעיא (שמואל א יג) וכתיב אפעה ושרף מעופף (ישעיה ל) ומיהו יש עדיין ברדלס אחר דהא בפ''ק דבכורות (דף ח.) חשיב אפעה לע' שנה ברדלס לג' שנים ואע''ג דחשיב לה התם בהדי זאב וארי ע''כ לאו היינו ההוא דהכא ודב''ק דהא מפרש התם דהיינו אפא דהוא אפעה ויתכן דההוא דבכורות הוא פוטיי''ש שפ''ה בכאן וכן ההיא דפ''ק דפסחים (דף ט.) אם חולדה וברדלס מצויין שם משמע שהיא חיה קטנה כעין חולדה. עכ"ל התוס.
וברוך שכוונת.

 
 

שברים תרועה

משתמש ותיק
ככלל משפחת הסמוריים יכולה להתאים למדובר - ברדלס
מדובר על טורפים זריזים ועזי פנים במיוחד
טורפים מה שגדול מהם בכמה מידות
יש להם גם דמיון מסוים לעטלף
אף כי לכאורה - עדיף היה ללמוד שהאימרה שנהפך וכו' היא סוג של משל
וכמ"ש המהרש"א - שענינו -מרשעים יצא רשע
 

במבי

משתמש ותיק
במסכ ב"מ דכ"ד: כתוב:

ורש"י:

והסתכלתי ב'פורטול הדף היומי':
http://daf-yomi.com/LoaziDictionary.aspx
והסתכלתי ב'המכלול':
https://www.hamichlol.org.il/בואש_(סוג)
ולא נראה שהבואש היא חיה שמייאשת
שאם מישהו רואה שבואש אוכל את התרנגולים/אווזים שלו
הוא יכול לקחת מקל או אבן ולהרוג אותו
(הבואש לא נראית חיה שהורגת אנשים)​


Screenshot_20231119-083430_Chrome.jpg
 

במבי

משתמש ותיק
בטעות שלחתי את ה'אוצר לעזי רש"י' בכלל
אז כתוב שם:
פוטיי"ש) בבא מציעא צג ע"ב - ברדלס) - בואש

ראה שלא פשוט להפטר ממנו

(וכבר ציינתי בעבר שכאן תמונה התשובה לקושיית התוס' על רש"י שהוא לא מבין מה כ"כ מסוכן לאדם הבואש, והתשובה שהוא אחד מנשאי הכלבת הראשיים !)

Screenshot_20231119-083718_Chrome.jpg
 
חלק עליון תַחתִית