דף לו חלוק היה רבי יוסי אף בראשונה

בגמ' לו: מבואר דחלוק היה רבי יוסי אף בראשונה. האם יש למשהו ביאור למאמר פלאי זה. 

גדולי הת"ח אינם יודעים פשט בגמ' זו והאחרונים אף תמהים בה ולא אמרו בה פשט. 

אולי יועילו הלומדים להאיר ענינו בסוגיא זו. 
 

HaimL

משתמש ותיק
אתה שואל, מדוע יחלוק רבי יוסי על מתניתין קמייתא, דהרי אין חיובו דהשואל למשכיר דומה לחיובו של הגנב לשומר חינם?
 

למען לא ניגע לריק

משתמש ותיק
פותח הנושא
הרי שם הבעלים מקנה לו כמו שמבואר בגמ' והכא אין הקנאה אלא זה נקנה לו מדיני השמירה כמו שמבואר מדברי הגמ' בלה: משה"ק רב אידי בר אבין ומה שייכות ישנה, והיאך יאמר רבי יוסי על הקנאה כיצד הלה עושה סחורה בפרתו של חברו.
 

HaimL

משתמש ותיק
למען לא ניגע לריק אמר:
הרי שם הבעלים מקנה לו כמו שמבואר בגמ' והכא אין הקנאה אלא זה נקנה לו מדיני השמירה כמו שמבואר מדברי הגמ' בלה: משה"ק רב אידי בר אבין ומה שייכות ישנה, והיאך יאמר רבי יוסי על הקנאה כיצד הלה עושה סחורה בפרתו של חברו.
ושמא מאן דס"ל חלוק היה רבי יוסי אף בראשונה, יפרש את טעם המשנה הראשונה באופן שונה מסוגיין דהתם?
 
 

למען לא ניגע לריק

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
למען לא ניגע לריק אמר:
הרי שם הבעלים מקנה לו כמו שמבואר בגמ' והכא אין הקנאה אלא זה נקנה לו מדיני השמירה כמו שמבואר מדברי הגמ' בלה: משה"ק רב אידי בר אבין ומה שייכות ישנה, והיאך יאמר רבי יוסי על הקנאה כיצד הלה עושה סחורה בפרתו של חברו.
ושמא מאן דס"ל חלוק היה רבי יוסי אף בראשונה, יפרש את טעם המשנה הראשונה באופן שונה מסוגיין דהתם?
גם מ"ד שנח' לא אומר דהתם זה משום שהבעלים מקנה לו אלא כיוון ששילם. שיאמר דהתם הבעלים מקנה לו ותו לא.

אך אדרבה באר טעם אחר במתני'.
 

HaimL

משתמש ותיק
למען לא ניגע לריק אמר:
HaimL אמר:
למען לא ניגע לריק אמר:
ושמא מאן דס"ל חלוק היה רבי יוסי אף בראשונה, יפרש את טעם המשנה הראשונה באופן שונה מסוגיין דהתם?
גם מ"ד שנח' לא אומר דהתם זה משום שהבעלים מקנה לו אלא כיוון ששילם. שיאמר דהתם הבעלים מקנה לו ותו לא.

אך אדרבה באר טעם אחר במתני'.
בדרך אפשר, אולי מ"ד, חלוק היה רבי יוסי אף בראשונה, יסבור שהוא תקנ"ח, כדי למעט בשבועה, והפקר בית דין הפקר, ואין כאן גמר ומקני כלל. ומשו"ה הוא תלוי בשומר בלבד, וע"ז אומר רבי יוסי היאך עושה אדם סחורה וכו', דברצונו ירוויח או יפסיד את הכפל, ושלא בטובתו של המפקיד כלל ועיקר.
 
 
חלק עליון תַחתִית