דף מב כופר בראוי כבמוחזק, דף מ"ב:

HaimL

משתמש ותיק
תנו רבנן (שמות כא, כט) והמית איש או אשה אמר ר"ע וכי מה בא זה ללמדנו וכו' 

תמהתי, מהו  דינו של בכור, דאינו נוטל פי שניים בראוי כבמוחזק.

אם נאמר שנוטל פי שניים בכופר (כדכתבו התוספות, דאי לאו קרא באישה, ה"א שאין זה ראוי ונוטל הבעל, דחבלתה הייתה מחיים) א"כ, כיצד מקיש אישה לאיש, נימא דמה איש שזה שאינו נוטל אצלו פי שניים בראוי כבמוחזק נוטל פי שניים בכופר - אף אישה, מי שאינו נוטל בראוי כבמוחזק אצלה כלל, הוא ייטול את הכופר.

ואם נאמר שאינו נוטל הבכור פי שניים בכופר, מהיכ"ת, והל"ל מקיש אישה לאיש ואיש לאישה. מה איש שהכופר שלו נוטלים יורשיו, ובכור בכללם, אף שאינו נוטל בכופר פי שניים, אף אישה, הכופר שלה נוטלים רק אותם אלה שנוטלים בראוי כבמוחזק. ומה אישה, שמי שאינו נוטל אצלה בראוי כבמוחזק אינו נוטל את הכופר, אף איש, מי שאינו נוטל אצלו פי שניים בראוי כבמוחזק, אינו נוטל פי שניים בכופר.
 
חלק עליון תַחתִית