דף מב בתוספות, בדף מב:

HaimL

משתמש ותיק
ועבד יפה סלע נותן ל'. אע"ג דשוה ק' אין נותן אלא שלשים מ"מ כיון שנותן קצבה של שלשים אע"פ שאין שוה אלא סלע או יותר שלעולם הקצבה עומדת א"כ גם כשהשור אין שוה כלום קיימת:

---

נמצא לפי חשבונם ז"ל דהברייתא דתניא כוותיה דרבא דייקא היא, דברישא תניא תרי ק"ו לחלק בין תם למועד בעבד ולפטור תם משלושים של עבד, ובסיפא תניא, לא מחמירני בעבד יותר מבן חורין וכו', ולפי מה שפירשו ז"ל, פשיטא דהך סברא עומדת נגד תרי ק"ו, דמחמירני אינו מכוח ק"ו, אלא מעצם הדין, שלעולם הקיצבה עומדת, ולכן לא אמרינן הביאהו לבית דין וישלם לך. ממילא נותן החשבון דמחמירני לחייב שור תם בשלושים של עבד, אי לאו קרא דבעל השור נקי. 

אבל תמוה לי מאוד, דא"כ, לכאורה לשון הגמרא לא דייק בתירוצא דרבא, אלא אמר רבא אצטריך ס"ד אמינא הואיל ומחמירני בעבד יותר מבן חורין וכו', וזהו לשון ק"ו, דהואיל ומחמירני בעבד, דמשלם תמיד שלושים, אחמיר בו עוד לחייב שור תם. וא"כ קשה קושיית התוספות ז"ל, דעבד יפה מאה משלם שלושים, ואי"ז חומרא אלא קולא, ועוד קשה על לשון הברייתא, דאם הסברא לחייב תם היא ק"ו, אמאי נילף מיניה לחייב, נגד תרי ק"ו לפטור, אי לאו קרא דבעל השור נקי.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מה התכונת קשה קושיית התוס' הלא הם תירצו.
אגב בגוף דברי התוס' יש להעיר שכשקובעים סכום מסויים צריך לידע מה הממוצע בשביל לידע אם הוא קולא או חומרא דהיינו אם אני קובע על כל השולחנות כל שולחן במיליון ש''ח זה חומרא אבל אם אני קובע על כל שולחן פרוטה זה קולא וכאן בעבד ביחס לממוצע זה חומרא.
 

HaimL

משתמש ותיק
פותח הנושא
מלשון התוספות משמע שאין זה דרך קל וחומר, שהרי פעמים שהשלושים של עבד היא קולא, כגון שהיה שווה מאה שקלים. אלא הוא מעיקר הדין, שהקיצבה לעולם עומדת, וממילא, חייב לשלם תמיד שלושים, בין אם לחומרא ובין אם לקולא, כולל גם כאשר השור אינו שווה כלום, דהביאהו לבית דין וישלם לך, שזה ודאי חומרא מוחלטת, לחייב בשור תם, היכן שיכולתי לפטור.

אבל לשון התירוץ של רבא היא שונה מלשון הברייתא, הואיל ומחמירני וכו', שזה קל וחומר המצוי בש"ס, הואיל והחמרתי חומרא אחת בדינו, אף אחמיר בו חומרא שנייה, ואז קשה גם קושיית התוספות, שפעמים היא קולא (ולא תירצו כפי שכתבת, אלא באופן האמור). ועוד קשה, דבברייתא איכא תרי קל וחומר לפטור, ומה ראית להעדיף את הקל וחומר לחייב, אי לאו קרא.
 

HaimL

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבל מלשון התוספות משמע דאין זה כלל חומרא וקולא שהרי כתבו ז"ל, שלעולם הקצבה עומדת א"כ גם כשהשור אין שוה כלום קיימת. משמע, דלא ילפינן בקל וחומר, שאין השלושים של עבד חמור מכופר של ב"ח, אלא דבעבד יש קיצבה קבועה, ובב"ח משלם כפי דמיו. ממילא, בב"ח הביאהו לבית דין וישלם לך (כקושיית רבי עקיבא לרבי אליעזר), אבל בעבד ליכא למימר הכי, דהקיצבה לעולם עומדת, ואפילו אין השור שווה כלום.

ולכן, תירוץ התוספות מתיישב יפה עם לשון הברייתא, דמחמירני הוא לא טעם (דליכא ק"ו), אלא פועל יוצא, דמשום שהקיצבה לעולם עומדת, ממילא יוצא חומרא בדין השור התם,
אבל ללישניה דרבא, דמשמע דילפינן בק"ו (הואיל ומחמירני), תמוה, דליכא ק"ו, אלא שהקיצבה לעולם עומדת, ומשו"ה הוא דמחמירני, אי לאו קרא לפטור בתם
 

HaimL

משתמש ותיק
פותח הנושא
יתר על כן, מלשון הברייתא משמע דמחמירני הוא לשון תשובה על תרי ק"ו דרישא לפטור, קמ"ל תנא דמחמירני, משום דהקנס לעולם עומד, וה"נ בשור תם. אבל בתירוצא דרבא ליכא למשמע מיניה אלא לשון ק"ו, וזה אינו, לפום ריהטא דהתוספות
 

HaimL

משתמש ותיק
פותח הנושא
ליתר דיוק, זה לא בהכרח תרי ק"ו לפטור בשור תם משלושים של עבד, אבל אפשר לפרש כן. בכ"מ, זה לא משנה את העניין
 
HaimL אמר:
ועבד יפה סלע נותן ל'. אע"ג דשוה ק' אין נותן אלא שלשים מ"מ כיון שנותן קצבה של שלשים אע"פ שאין שוה אלא סלע או יותר שלעולם הקצבה עומדת א"כ גם כשהשור אין שוה כלום קיימת:

---

נמצא לפי חשבונם ז"ל דהברייתא דתניא כוותיה דרבא דייקא היא, דברישא תניא תרי ק"ו לחלק בין תם למועד בעבד ולפטור תם משלושים של עבד, ובסיפא תניא, לא מחמירני בעבד יותר מבן חורין וכו', ולפי מה שפירשו ז"ל, פשיטא דהך סברא עומדת נגד תרי ק"ו, דמחמירני אינו מכוח ק"ו, אלא מעצם הדין, שלעולם הקיצבה עומדת, ולכן לא אמרינן הביאהו לבית דין וישלם לך. ממילא נותן החשבון דמחמירני לחייב שור תם בשלושים של עבד, אי לאו קרא דבעל השור נקי. 

אבל תמוה לי מאוד, דא"כ, לכאורה לשון הגמרא לא דייק בתירוצא דרבא, אלא אמר רבא אצטריך ס"ד אמינא הואיל ומחמירני בעבד יותר מבן חורין וכו', וזהו לשון ק"ו, דהואיל ומחמירני בעבד, דמשלם תמיד שלושים, אחמיר בו עוד לחייב שור תם. וא"כ קשה קושיית התוספות ז"ל, דעבד יפה מאה משלם שלושים, ואי"ז חומרא אלא קולא, ועוד קשה על לשון הברייתא, דאם הסברא לחייב תם היא ק"ו, אמאי נילף מיניה לחייב, נגד תרי ק"ו לפטור, אי לאו קרא דבעל השור נקי.
גם אני בעת לימודי את דברי תוס' אלו הוקשה לי ד"ז. 
אך ענינו נראה לי באשר נבין שאם חייבתו תורה תשלומי קנס של שלושים אי"ז יותר מהנזק או פחו מהנזק אלא יש לפנינו חיוב אחר והוא תשלומי קנס ללא שייכות כלל לשוויו זוהי חומרה. היינו שאם אין קשר לשוויו אלא המזיק עבד משלם אף שלפעמים אי"ז חומרא למעשה עיקר מה שאין שייכו לשוויו זוהי חומרה. ולכך גם בשור תם יתכן היה לחייבו.

קודם שהבטתי בדברי תוס', בעת לומדי את הברייתא היה נראה לבאר בגמ' שהכוונה היא שכיוון שיש בו צד חומרא נחמיר בו גם בזה. שהלא יש צד חומרא במה שאם שווה סלע נותן שלושים. אך אי"ז נכון כי אז שייך היה לדחות שיש בו גם צד קולא ואין שייך לעשות את היסוד של לימוד קל וחומר.
 

HaimL

משתמש ותיק
פותח הנושא
למען לא ניגע לריק אמר:
HaimL אמר:
גם אני בעת לימודי את דברי תוס' אלו הוקשה לי ד"ז. 
אך ענינו נראה לי באשר נבין שאם חייבתו תורה תשלומי קנס של שלושים אי"ז יותר מהנזק או פחו מהנזק אלא יש לפנינו חיוב אחר והוא תשלומי קנס ללא שייכות כלל לשוויו זוהי חומרה. היינו שאם אין קשר לשוויו אלא המזיק עבד משלם אף שלפעמים אי"ז חומרא למעשה עיקר מה שאין שייכו לשוויו זוהי חומרה. ולכך גם בשור תם יתכן היה לחייבו.

קודם שהבטתי בדברי תוס', בעת לומדי את הברייתא היה נראה לבאר בגמ' שהכוונה היא שכיוון שיש בו צד חומרא נחמיר בו גם בזה. שהלא יש צד חומרא במה שאם שווה סלע נותן שלושים. אך אי"ז נכון כי אז שייך היה לדחות שיש בו גם צד קולא ואין שייך לעשות את היסוד של לימוד קל וחומר.
אבל תוספות במפורש לא אומרים שזה שמשלם לא לפי שוויו היא חומרא, אלא מאחר והקיצבה לעולם עומדת, ה"נ גם אם אין השור שווה כלום היא קיימת, ואין זה עניין לחומרא או לקולא, כלל ועיקר.
ואדרבה, מלשון הברייתא רואים שזה שב"ח משלם שוויו הוא חומרא, שמזה היינו רוצים ללמוד שאם ב"ח שחמור, הואיל ומשלם כל שוויו, שור תם פטור, ע"כ שמשלם לפי קיצבה, לא כ"ש שיהיה פטור בשור תם. ואעפ"כ, מכוח זה שהקיצבה לעולם עומדת, היינו לומדים דווקא לחייב בשור תם, אי לאו קרא. ולפי דבריך, איך הפכה הברייתא את חומרת כל שוויו לקולא, אלא מוכח, כלשון התוספות, שלאו קולא וחומרא היא, אלא עיקר הדין, שהקיצבה היא לעולם עומדת.
 
 
חלק עליון תַחתִית