דף סז הגנב והגזלן שתרמו והקדישו , ובכללו של הגרש"ש

זאת נחמתי

משתמש ותיק
ב"ק סז.
הגנב והגזלן והאנס, הקדישן הקדש, ותרומתן תרומה, ומעשרותן מעשר,
אמרי התם איכא שינוי השם דמעיקרא טיבלא והשתא תרומה, הקדש מעיקרא חולין והשתא הקדש.
יש להסתפק מה יהיה הדין אם ישאלו על תרומתם .
מי אמרינן שכיון ששאלה עוקרת את התרומה למפרע, א"כ נמצא  שאיגלאי מילתא  למפרע שלא היה כאן תרומה,  וא"כ אין כאן  שינוי השם וממילא לא קנה גזלן.
או"ד אינו נעקר עד כדי כך שיבטל ממנו תורת שינוי השם. 

ואת"ל איגלאי מילתא למפרע שלא קנה גזלן, א"כ נמצא שלא היה הגזלן בעלים להפריש התרומה,   וא"כ לא  היה הגזלן בעלים (או מפריש התרומה) בשביל שיוכל להישאל עליה , וחוזר חלילה .

ולכאורה לפי כללו הנודע  של הגרש"ש בענין מקדש בתנאי שאין לך עלי שאר כסות ועונה - שכל חלות שאם  היא תחול היא  תתבטל - אינה חלה, א"כ כאן השאלה לא תחול, וישארו הפירות תרומה .

והנה בתוספות הקשו דהוי שינוי החוזר לברייתו ע"י שאלה, נמצא שנקטו שהשאלה חלה, ודלא כדברי הגרש"ש .


 
 

אור זורח

משתמש ותיק
זאת נחמתי אמר:
ואת"ל איגלאי מילתא למפרע שלא קנה גזלן, א"כ נמצא שלא היה הגזלן בעלים להפריש התרומה,
יש שכתבו שהברכה שבירך על התרומה אינה לבטלה גם לאחר שנשאל מפני שבירך כדין בשעת מעשה
 

HaimL

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
זאת נחמתי אמר:
יש שכתבו שהברכה שבירך על התרומה אינה לבטלה גם לאחר שנשאל מפני שבירך כדין בשעת מעשה
מפני שברכה לבטלה זה מלא תישא (עכ"פ מדרבנן) ואם בירך לצורך גם אם אחר כך נתבטל החלות, תו לא מקרי לשווא.
 
 

שי גולד

משתמש רגיל
בעניותי לא הבנתי השאלה.
בשביל להישאל לא צריך להיות "בעלים" על הפירות
מספיק שהוא המקדיש או התורם שיש בכוחו לעקור דיבורו למפרע כמו כל נדר
ואה"נ ע"י שיעקר חלות ההקדש למפרע יתבטל השינוי השם. ופשוט.
 

זאת נחמתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
שי גולד אמר:
בעניותי לא הבנתי השאלה.
בשביל להישאל לא צריך להיות "בעלים" על הפירות
מספיק שהוא המקדיש או התורם שיש בכוחו לעקור דיבורו למפרע כמו כל נדר
ואה"נ ע"י שיעקר חלות ההקדש למפרע יתבטל השינוי השם. ופשוט.
אם למפרע חוזר החפץ להיות של הבעלים , הרי שאין לו כח להקדיש ואין כאן הקדש כלל  (מכיון שכל הכח שלו להקדיש, הוא רק ע"י שקונה את הפירות בבאין כאחד עם שינוי השם ).
 
זאת נחמתי אמר:
הרי שאין לו כח להקדיש ואין כאן הקדש כלל
אבל גם השאלה עושה שלא יהיה הקדש כלל, וממילא אין כאן הקדש כלל, ולא דמי כל גלגל החוזר שהחלויות סותרות, אלא כאן הם מקיימות זו את זו.
 

שאר ישוב

משתמש רגיל
הנידון איננו מתחיל שהרי תוספות כתבו שבגלל שהוא יכול להישאל מיקרי שינוי השם החוזר אי לאו דשאילה לא שכיחא והרי שהגדרתם היא לא ביטול השינוי אלא חזרתו וודאי שאפילו שנשאל אין זה סותר את זה שבפועל היה לפירות שם תרומה לפי ששינוי השם נקבע לפי המצב העכשווי ומהאי טעמא אין שיך בשינוי השם שינוי החוזר לבד מדעת ר זירא
 
חלק עליון תַחתִית